Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Poruchovost ojetých kompaktních SUV ukazuje, která brát a kterým se raději vyhnout
4.3.2021 | Petr Prokopec
Je to nejoblíbenější subsegment SUV, jen v Evropě se jich prodávají miliony. Zájem o ně je i v bazarech, ne vždy ale lidé stojí o modely, o které by měli, alespoň optikou jejich spolehlivosti.
Od zahájení výroby Nissanu Qashqai první generace uplyne letos patnáct let. Za tu dobu se japonského SUV prodaly jen v Evropě miliony exemplářů a vysoké prodeje mají na kontě i konkurenti. Zájem o kompaktní vozy se zvýšeným podvozkem je na starém kontinentu extrémní a jelikož patnáct let je opravdu dlouhá doba, neprodávají se SUV pouze nová, ale pochopitelně i ojetá.
S užíváním samozřejmě narůstá opotřebení, v případě ojetin tak hrozí riziko, že vydáte své těžce vydělané peníze za šmejd, se kterým nedojedete ani domů. Při nákupu je tedy třeba vše pečlivě prozkoumat, přičemž skvělým pomocníkem vám může být aktuální TÜV Report. O německé obdobě české technické kontroly rozhodně nemluvíme poprvé, dnes si přitom v jeho rámci posvítíme právě na ojetá malá a kompaktní SUV. Nikoliv ovšem pouze na ta nejlépe hodnocená, ale i na ta poruchová.
Sami si tedy vyberte, které pro vás představuje vhodný mix vlastností a spolehlivosti, problémy spojené s některými modely ostatně nemusíte považovat za podstatné. Je nicméně třeba dodat, že v případě TÜV Reportu nikdy nejde nespokojenost s multimediálním systémem či čímkoli podobným. Technici vždy zkoumají jen a pouze technický stav vozů, pročež se zaměřují na podvozek, úniky oleje nebo korozi. A jelikož takto zkontrolují stovky či tisíce exemplářů toho či onoho modelu, máme tu poměrně velkou objektivitu. Byť výjimky potvrzující pravidlo jistě budou existovat.
Populární kompaktní SUV od nejspolehlivějšího k nejvíce poruchovému dle TÜV
Mazda CX-3
Japonské SUV je poněkud stísněné vzadu, ovšem styl mu upřít nelze. Zároveň je také velmi kvalitní, neboť techniky opouští nadprůměrné množství aut ve špičkovém stavu. Pouze občas zamíří kritika k pružinám a tlumičům, tím ale vše hasne. Není tak divu, že míra poruchovosti činí pouze 2,7, jakkoliv průměr pro celý segment dvou- a tříletých SUV je 5,8.



Foto: Mazda
Audi Q3
U čtyř kruhů je třeba počítat rovněž s možností prasklých pružin, stejně jako prověřte korozi u brzd. Vyplatí se také zkontrolovat řízení a osvětlení, jakkoliv míra poruchovosti není vůči Mazdě CX-3 o tolik vyšší (narostla na 2,9). Připravte se ale na vyšší ceny, za slušné exempláře se platí cca 400 tisíc korun místo 300 000 Kč u Mazdy.
Opel Mokka X
Mokka X již není v nabídce německé automobilky, sáhnout po ni však stále můžete v bazarech. V případě brzd či podvozku se sice kontrola vyplatí, těžkosti ovšem v daném ohledu nečekejte. S těmi je daleko více spjato hnací ústrojí, neboť dochází na únik oleje z motoru i převodovky. Proto míra poruchovosti 3,9.
Renault Captur
Francouzům se povedlo ideálně spárovat přitažlivý vzhled s nemalou kvalitou. Pozornost byste při nákupu měli věnovat hlavně zavěšení, přičemž obecně platí, že čím starší kousek, tím větší pravděpodobnost potíží. U mladších vozů je míra poruchovosti 4,6, potíže totiž nemají ani s korozí, ani s brzdami.
Nissan Qashqai
Do jisté míry symbol celého segmentu již není zrovna příkladem špičkové kvality. S mírou poruchovosti 5,4 je Qashqai již velmi blízko průměru, přičemž u starších exemplářů dochází na nadprůměrné opotřebení zavěšení i řízení. Na druhou stranu, statisíce kilometrů nejsou pro tento vůz žádným problémem.
Škoda Yeti
První SUV české značky je obecně bráno jako její nejkvalitnější. S ohledem na ukončení výroby v roce 2017 asi nepřekvapí nutnost kontroly brzd, stejně jako může z koncernových motorů unikat olej. A jakkoliv míra poruchovosti dosahuje oněch průměrných 5,8, ve finále zde již není nic, nač by si technici stěžovali.
Ford EcoSport
S druhou pěticí SUV se již dostáváme do větších potíží, které v případě modrého oválu představuje únik oleje a haprující osvětlení. Potíže jsou přitom spojené jak s předními, tak se zadními lampami, ztráta oleje je však daleko dražší záležitostí, zvláště když Ford ji zpočátku příliš neřešil. Míra poruchovosti tak činí 6,0.
Nissan Juke
Zatímco ojetý Qashqai je ještě na hraně, menší Juke za ni již přepadl. Stojí za tím jak úniky oleje, tak špatná funkčnost brzd. Navíc u aut starých minimálně pět let dochází také k problémům s nápravami a zavěšením. Míra poruchovosti tak činí rovněž 6,0, přihodit k ní pak navíc musíte ještě rozpačitý vzhled, jenž se nelíbí všem.
Peugeot 2008
Francouzský zástupce je povětšinou brán jako velmi kvalitní, pročež techniky TÜV opouští zhruba 90 procent exemplářů bez výhrad. U zbytku je ovšem nadprůměrný únik oleje, s defekty je pak spojen i výfukový systém. Míra poruchovosti 6,1 nicméně naznačuje, že stále nejde o výrazně horší auto, než je průměr segmentu.
Dacia Duster
Jsme ve finále, a to u nejlevnějšího vozu na pořízení a tedy do jisté míry i nejdražšího na provoz. Duster má problémy s řízením světly i funkcí brzd, stejně jako jsou u velkého množství aut hlášeny problémy s únikem oleje. Pokud tedy nemáte velkorysý rozpočet, vměstnejte do něj alespoň odměnu pro mechanika, který s vámi vše prověří, neboť míra poruchovosti činí nemalých 11,7.
Zdroj: TÜV Report
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test CFMOTO Gladiator X850 G3: na práci i zábavu 08:00
- Jerez - Moto2-test, 3. den: Na čele Canet, 23. Salač včera 16:28
- Pre Phillip Island: Kdo jsou favorité letošního úvodu? včera 16:00
- Na Phillip Islandu vše začíná včera 13:00
- Časový program na Phillip Islandu včera 10:00
Nejnovější články
Elektromobily stále víc kupuje jediný typ zákazníků, jejich prodeje mezi obyčejnými lidmi výrazně klesají i v Nizozemsku
před 2 hodinamiZlatan měl pravdu, Volvo je skutečně čínské. Zákazníci ho nachytali, jak auta prodává s plagiáty dílů slavných dodavatelů
před 3 hodinamiSlyšte pohádku o světě plném elektrických aut, kterému jsme se už teď měli blížit. Má překvapivě dobrý konec
včeraVolvo zapomnělo přijít s novou generací svého klíčového SUV, po 8 letech na trhu mu dopřálo jen další facelift
včeraElektromobily i podle nejnovějších dat ztrácí hodnotu mnohonásobně rychleji než ostatní auta, jsou pětkrát horší než diesely
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva