Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně poruchová auta podle JDP ukazují drastický propad drahých Němců, totální úpadek Fordu
10.2.2023 | Petr Prokopec
Tato studie spolehlivosti měla po léta relativně vyzpytatelné výsledky, letos jsou ale některé věci jinak. Zdá se, že Němci ubrali ze své pečlivosti, do hry mohly zasáhnout i nové elektrické modely.
Před sebou máme nové výsledky studie Vehicle Dependability Study (VDS), za kterou stojí společnost J.D. Power (JDP). A jsou docela překvapivé. Firma stejně jako v předchozích letech mapovala spolehlivost aut modelového roku 2020 na základě průzkumu mezi jejich majiteli a průměrnému počtu hlášených závad na 100 vozidel (tzv. PP100, Problems Per 100 vehicles). Místo relativně obvyklého pořadí tu ale máme několik podstatných změn, které přinejmenším zvedají obočí.
V loňském roce žebříček opanovala Kia, po které následovaly Buick, Hyundai, Genesis, Toyota, Lexus a Porsche. Model 911 pak byl vyhlášen dokonce tím nejspolehlivějším, a to dokonce druhý rok v řadě. Letošek nicméně nemůže být odlišnější. Porsche se totiž propadlo do těžkého podprůměru a mezi nejlepšími v jednotlivých kategoriích nenajdeme jediný vůz z Zuffenhausenu.
Nejde nicméně pouze o to, že značka, která se prakticky poslední dekádu vyskytovala víceméně jen na pódiu či těsně pod ním, nyní nestačí ani na průmyslový průměr. Překvapivých změn je v letošní studii více. Lepší hodnocení než Porsche má totiž i Jeep, jehož vozy nebyly po léta zrovna proslulé svou spolehlivostí. Dramaticky se dále propadl Mercedes (meziročně o 45 více PP100) a citelně níž je také Audi (+20 PP100), pro drahé Němce VDS obecně nedopadla dobře. A jedním z největších propadáků je Ford, který spadl až na samé dno žebříčku s meziročním nárůstem o 61 problémů na sto zkoumaných aut.
Některé značky si ale také pomohly. Ještě lépe na tom Lexus, jehož vozům ubylo 26 P100, stále výše míří Genesis (-11 PP100) a pozoruhodně pozitivní výsledek hlásí i Chevrolet, který je na tom se 162 PP100 o 9 problémů lépe než loni. Mezi modely pak excelovaly hlavně vozy BMW a Kie, což je docela pozoruhodná dvojice.
Lze už jen dodat, že v rámci studie VDS mají majitelé hodnotit spolehlivost svých aut tři roky od pořízení. Jejich poznatky se týkají 184 specifických oblastí, které jsou rozděleny do devíti kategorií (motor a převodovka, exteriér, jízda, ovládání/displeje, audio/multimédia/navigace, sedadla, vyhřívání/ventilace, klimatizace, interiér a asistenční systémy). Zjištěné informace pak vedou k počtu problémů na 100 aut (PP100), kdy nižší skóre značí vyšší spolehlivost.
Letošní průměr přitom činil 186 PP100, vůči loňsku tak došlo na zlepšení o šest bodů. V případě mainstreamu pak průměr činil dokonce jen 182 PP100, zatímco u prémiových značek vyšplhal na 205 PP100. Porsche pak dosáhlo 208 PP100, v důsledku čehož je spíše blíže takové Tesle s 242 problémy na sto aut než třeba k takové Kie, která má na kontě 152 PP100. Loni přitom na Korejce připadalo 145 PP100 a na Němce 162 PP100. Vítěznému Lexusu pak patří skóre 134 PP100, druhému Genesisu 144 PP100.
Jednotlivé výsledky můžete detailně prozkoumat s pomocí grafiky níže, my už jen dodáme, že stejně jako v minulých letech se i tentokrát největší kritika snesla na multimediální systémy (49,9 PP100). Zvláště pak na jejich hlasové ovládání, což vlastně jen dokazuje, kterak pokusy o stavění „chytrých telefonů na kolech” spíše selhávají než cokoli jiného. Do hry také mohly promluvit problémy s elektromobily, kterých propadající se značky (Porsche, Mercedes, Ford...) často začaly okolo roku 2020 prodávat více než kdy dříve.
Výsledky letošní ankety VDS jsou pozoruhodné, meziročně totiž došlo k opravdu výrazným posunům. Grafika: J.D. Power, tiskové materiály
Jeden z těch nejzásadnějších se týká Porsche, neboť z kdysi opěvované značky je rázem těžký podprůměr. Foto: Porsche
Dramaticky se propadl také Mercedes, u jehož aut meziročně přibylo 45 problémů na každých 100 zkoumaných aut. Foto: Mercedes-Benz
Ford je jedním z největších propadáků relativně i absolutně, jako značka už líže dno. Že by za těmito posuny stály i nové elektrické modely? Foto: Ford
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 9 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel