Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně poruchová auta podle JDP ukazují drastický propad drahých Němců, totální úpadek Fordu
10.2.2023 | Petr Prokopec
Tato studie spolehlivosti měla po léta relativně vyzpytatelné výsledky, letos jsou ale některé věci jinak. Zdá se, že Němci ubrali ze své pečlivosti, do hry mohly zasáhnout i nové elektrické modely.
Před sebou máme nové výsledky studie Vehicle Dependability Study (VDS), za kterou stojí společnost J.D. Power (JDP). A jsou docela překvapivé. Firma stejně jako v předchozích letech mapovala spolehlivost aut modelového roku 2020 na základě průzkumu mezi jejich majiteli a průměrnému počtu hlášených závad na 100 vozidel (tzv. PP100, Problems Per 100 vehicles). Místo relativně obvyklého pořadí tu ale máme několik podstatných změn, které přinejmenším zvedají obočí.
V loňském roce žebříček opanovala Kia, po které následovaly Buick, Hyundai, Genesis, Toyota, Lexus a Porsche. Model 911 pak byl vyhlášen dokonce tím nejspolehlivějším, a to dokonce druhý rok v řadě. Letošek nicméně nemůže být odlišnější. Porsche se totiž propadlo do těžkého podprůměru a mezi nejlepšími v jednotlivých kategoriích nenajdeme jediný vůz z Zuffenhausenu.
Nejde nicméně pouze o to, že značka, která se prakticky poslední dekádu vyskytovala víceméně jen na pódiu či těsně pod ním, nyní nestačí ani na průmyslový průměr. Překvapivých změn je v letošní studii více. Lepší hodnocení než Porsche má totiž i Jeep, jehož vozy nebyly po léta zrovna proslulé svou spolehlivostí. Dramaticky se dále propadl Mercedes (meziročně o 45 více PP100) a citelně níž je také Audi (+20 PP100), pro drahé Němce VDS obecně nedopadla dobře. A jedním z největších propadáků je Ford, který spadl až na samé dno žebříčku s meziročním nárůstem o 61 problémů na sto zkoumaných aut.
Některé značky si ale také pomohly. Ještě lépe na tom Lexus, jehož vozům ubylo 26 P100, stále výše míří Genesis (-11 PP100) a pozoruhodně pozitivní výsledek hlásí i Chevrolet, který je na tom se 162 PP100 o 9 problémů lépe než loni. Mezi modely pak excelovaly hlavně vozy BMW a Kie, což je docela pozoruhodná dvojice.
Lze už jen dodat, že v rámci studie VDS mají majitelé hodnotit spolehlivost svých aut tři roky od pořízení. Jejich poznatky se týkají 184 specifických oblastí, které jsou rozděleny do devíti kategorií (motor a převodovka, exteriér, jízda, ovládání/displeje, audio/multimédia/navigace, sedadla, vyhřívání/ventilace, klimatizace, interiér a asistenční systémy). Zjištěné informace pak vedou k počtu problémů na 100 aut (PP100), kdy nižší skóre značí vyšší spolehlivost.
Letošní průměr přitom činil 186 PP100, vůči loňsku tak došlo na zlepšení o šest bodů. V případě mainstreamu pak průměr činil dokonce jen 182 PP100, zatímco u prémiových značek vyšplhal na 205 PP100. Porsche pak dosáhlo 208 PP100, v důsledku čehož je spíše blíže takové Tesle s 242 problémy na sto aut než třeba k takové Kie, která má na kontě 152 PP100. Loni přitom na Korejce připadalo 145 PP100 a na Němce 162 PP100. Vítěznému Lexusu pak patří skóre 134 PP100, druhému Genesisu 144 PP100.
Jednotlivé výsledky můžete detailně prozkoumat s pomocí grafiky níže, my už jen dodáme, že stejně jako v minulých letech se i tentokrát největší kritika snesla na multimediální systémy (49,9 PP100). Zvláště pak na jejich hlasové ovládání, což vlastně jen dokazuje, kterak pokusy o stavění „chytrých telefonů na kolech” spíše selhávají než cokoli jiného. Do hry také mohly promluvit problémy s elektromobily, kterých propadající se značky (Porsche, Mercedes, Ford...) často začaly okolo roku 2020 prodávat více než kdy dříve.




Výsledky letošní ankety VDS jsou pozoruhodné, meziročně totiž došlo k opravdu výrazným posunům. Grafika: J.D. Power, tiskové materiály
Jeden z těch nejzásadnějších se týká Porsche, neboť z kdysi opěvované značky je rázem těžký podprůměr. Foto: Porsche
Dramaticky se propadl také Mercedes, u jehož aut meziročně přibylo 45 problémů na každých 100 zkoumaných aut. Foto: Mercedes-Benz
Ford je jedním z největších propadáků relativně i absolutně, jako značka už líže dno. Že by za těmito posuny stály i nové elektrické modely? Foto: Ford
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 27 minutamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před hodinouTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 3 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 4 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva