Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně odolná auta proti špatným silnicím
27.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to jen statistika, přesto o něčem vypovídá. Která auta snášejí mizerné cesty špatně a kterým rozbité silnice příliš neubližují?
Jde o žebříčky postavené na základech dat z Velké Británie, u nás ale jako když je najdeme. České silnice se kvalitou svého povrchu mohou chlubit jen zřídkakdy a pokud už se něco takového stane, na dlouho dopředu s tím počítat nelze. Je to stav, na kterém se už desítky let mnoho nemění a zřejmě ani jen tak nezmění - většina silnic má historicky špatné podloží, nový povrch na nich dlouho nevydrží a i když se všechno udělá od nuly, snaha šetřit, nutnost korumpovat, nebo zkrátka neschopnost dělat věci pořádně zajistí, aby se i zbrusu nová cesta během pár let (ne-li dříve) stala asfaltovým oraništěm. Výjimky existují, ty ale na celkovém pohledu na kvalitu české silniční sítě jen těžko něco změní.
Poničit si na takových cestách auto je pak velmi snadné. Přijít o pneumatiku je ještě to nejmenší, horší je zničené kolo a výjimkou nebývá ani poškozené zavěšení. Jak moc škod mizerné české silnice každý rok způsobí je vzhledem k neexistenci podobné statistiky nemožné spočítat, logicky pak z téhož nelze vyvozovat ani jiné závěry. Naštěstí tu ale máme data ze zahraničí, která sice neprozradí výše zmíněné, mohou ale aspoň ukázat, jak moc si která auta dokážou se špatnými silnicemi poradit. Dnes budeme vycházet z údajů ze Spojeného království, které kvalitními silnicemi též zrovna neoplývá, a tak se tam podobná statistika vytváří docela snadno.
Rozbité silnice rozhodně nejsou problém jen v České republice, následky jsou někdy děsivé
Na svědomí ji má pojišťovna Warranty Direct, jež se specializuje především na všemožná pojištění motorových vozidel. Ve svých závěrech vychází z toho, v jaké míře majitelé aut jednotlivých značek hlásí škody na vozidle způsobené právě špatnými silnicemi. Jde tedy o množství ročně nahlášených škod výše zmíněného typu, které vznikly přímým následkem zejména silničních výmolů a dalších podobných neřádů, vztažené k množství pojištěných aut té či oné značky. Pokud tedy např. z majitelů vozů značky Honda hlásilo během posledních tří let takové škody 1,4 procenta majitelů a u značky Chrysler to bylo 12,2 procenta z nich, dá se předpokládat, že u Hond vznikají takové škody daleko méně často a její vozy jsou tedy špatným cestám více odolné.
Výslednou statistiku rozhodně nelze přeceňovat, neboť mnohé faktory nemůže obsáhnout. Dá se předpokládat, že majitelé aut určitých značek budou starostlivější a budou mít tendenci řešit kdejaký šrámek jako pojistnou událost, že řidiči Mercedesů budou doma na trochu jiných silnicích než řidiči Toyot nebo že lidé jezdící Jaguary budou mít mnohem větší roční kilometrový nájezd než ti používající Toyoty. V celkové statistice kalkulující s hlášeními v rámci více než 150 000 platných pojistných smluv během posledních tří let se ale přece jen zdá, že hlavní roli hrají technické faktory.
Pokud chcete auto odolné proti špatným silnicím, kupte si Hondu, Toyotu nebo Hyundai
Když se totiž podíváte na značky, kterým sami autoři výsledného pořadí nejodolnější, jsou téměř bez výjimky korejské a japonské vozy běžných značek. Co to znamená? Krom toho, že podvozky japonských a korejských aut budou velmi pravděpodobně odolnější (jinak by se mezi nejodolnějšími musely objevovat i podobně se profilující evropské značky) je pak zřejmé, že klíčovou roli bude hrát i velikost používaných kol. Málokdy na autech Toyoty, Hyundai nebo Kie spatříte 19" kola s nízkoprofilovými pneu, což se o vozech Mercedesu, Jaguaru nebo BMW rozhodně říci nedá. Přesto je tu pár výjimek toto základní pravidlo potvrzující.
Mezi „top 10” nejodolnějších najdete značku Mini, která naopak svá auta často obouvá do pořádně velkých kol a jejichž podvozkům špatné silnice moc nesvědčí. Že by množství nepříjemných událostí snižovaly pneumatiky typu run-flat, které Mini používá? To se říci nedá - BMW, která je používají rovněž, jsou naopak mezi desítkou nejméně odolných značek...
V tomto druhém žebříčku najdete právě převážně dražší a luxusnější značky, na úplném vrcholu ale stojí Chrysler, který se tomuto pravidlu trochu vymyká. Též sedmá nejhorší pozice Fiatu, devátá Seatu a desátá Vauxhallu resp. Opelu svědčí pravděpodobně o něčem trochu jiném.
Chryslery, Smarty ani Mercedesy si s rozbitými cestami evidentně nerozumí
Z obecných čísel je zajímavé, že roční pravděpodobnost vzniku podobné škody na britských silnicích je 6 % (tedy každý průměrný Brit poškodí své auto v nějaké té „díře” asi jednou za 16 let...) a průměrná výše škody činí 309 liber (cca 9 500 Kč). Pojišťovna ovšem zaznamenala i škodní událost ohodnocenou částkou 2 420 liber (cca 75 000 Kč). I kontakt se silničním výmolem tedy může přijít pěkně draho.
Přehled automobilových značek, které nesou vozy s nejmenší a největší pravděpodobností vzniku škody související s mizerným povrchem silnice následuje. Pokud z nich vyvodíte něco jiného než my, neváhejte se o své závěry podělit v diskuzi.
Nejvíce odolná auta proti špatným silnicím dle značky
(pořadí, značka, pravděpodobnost vzniku škody za rok)
1. Honda 1,4 %
2. Toyota 1,5 %
3. Hyundai 1,7 %
4. Nissan 2,0 %
5. Kia 2,1 %
6. Mitsubishi 2,2 %
7. Mini 3,0 %
8. Suzuki 3,1 %
9. Ford 3,4 %
10. Mazda 3,4 %
Nejméně odolná auta proti špatným silnicím dle značky
(pořadí, značka, pravděpodobnost vzniku škody za rok)
1. Chrysler 12,2 %
2. Smart 10,6 %
3. Mercedes-Benz 10,4 %
4. Land Rover 10,1 %
5. Jaguar 9,4 %
6. Saab 8,5 %
7. Fiat 7,4 %
8. BMW 6,8 %
9. Seat 6,6 %
10. Vauxhall (Opel) 6,4 %
Zdroj: Warranty Direct přes Potholes.co.uk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 8 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 10 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 11 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva