Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Největší mýtus o zimních pneumatikách padl, většinou vám vůbec nepomohou
21.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Průpovídky o tom, jak letní pneumatiky přestávají od určité teploty fungovat a je třeba je vyměnit za zimní, jsou u nás koloritem. Je to jedna velká lež.
Každoročně po spadnutí prvního lístečku ze stromu začíná marketingová masáž na téma zimní pneumatiky. Hlavní motiv je obvykle jeden - při teplotě, která se snad každý rok zvyšuje, prý letní pneumatiky bez ohledu na další okolnosti ztrácejí přilnavost a lépe začínají fungovat ty zimní. Ještě začátkem této dekády se hovořilo o +4°C, letos je to +7°C. A ti odvážnější nehovoří o teplotách maximálních, ale o průměrných nebo dokonce minimálních.
Tato slova slýcháme z tolika stran, že je těžké o nich byť jen přemýšlet. A když se k tomu přidá místní zákonná úprava, která sice zimní pneumatiky přímo nenařizuje, fakticky je ale činí povinnými (na autě je musíte mít v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat), mají rázem zimní pneu na autě koncem října prakticky všichni.
Neříkáme, že to je špatně, zároveň to ale není tak dobře, jak se traduje. Člověk se nemusí jmenovat Fittipaldi, aby poznal, že na těch průpovídkách o ztrátě přilnavosti letních pneu kdesi vysoko nad hranicí 0°C něco nehraje. Pokud máte ve zvyku nepodlehnout davovému šílenství a přezout na zimní až tehdy, kdy je to opravdu třeba, znáte to sami. Ani při teplotě 0°C, ani při teplotě -5°C, dokonce ani při teplotě -10°C se sebelepší zimní pneu nedokáží vyrovnat kvalitním letním. Stačí jedno - aby bylo sucho nebo mokro.
A není to tak, že by letní a zimní byly vyrovnané, letní ty zimní poráží na celé čáře. Pokud opravdu přezujete až v době, kdy jsou teploty pod bodem mrazu, zažijete tu změnu. „Nebrzdí, nezatáčí,” konstatoval nedávno s nadsázkou kolega, když 14. prosince přezul z letních na zimní a v lehkém mrazu musel ujet asi 100 kilometrů po suché nebo mokré silnici. Odhadoval přitom, že dosažitelná rychlost v zatáčkách se snížila o 20-30 procent a v podobné míře se prodloužila brzdná dráha.
Už tehdy jsme na toto téma chtěli napsat článek, s tím správným impulzem ale před pár hodinami přišel náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Zaměřil se právě na to, jak se chová auto na letních a zimních pneu za mrazivého, ale suchého dne. A jak je jeho zvykem, přidal jasná fakta.
Na svou Hondu S2000 nejprve obul letní a poté zimní pneumatiky. S oběma sadami se postupně vydal na promrzlou silnici v -4°C resp. -3°C a zkoušel, jak se bude lišit brzdná dráha ze stovky (přesně 97 km/h). Na začátku testu předpokládal, jako většina českého národa, že letní pryž bude v nízké teplotě podstatně horší, však i v USA se traduje, že už mezi 4-7°C má být trakce letních pne už podstatně snížena. A tady jsme ještě o 10-11 stupňů níže. Jenže realita je úplně jiná.
Test ověřil délku brzdné dráhy z 97 km/h skutečné rychlosti do úplného zastavení vždy s pomocí třech pokusů. Premiérový pokus pro letní sadu znamenal zastavení po 38,7 metrech, druhý po 39,7 metrech a třetí totožně po 38,7 metrech. To jsou při deceleraci ze stovky v podstatě očekávané hodnoty.
Zimní pneu ve stejném testu ale zastavily na dráze dlouhé 47,8 metrů, druhý dokonce 50,2 metru a poslední zkouška zabrala 49,9 metru, než Honda S2000 zastavila. Použité zimní zadní pneumatiky byly nepatrně užší, o 20 mm, což nemá zásadní vliv na výsledek. Brzdnou dráhu významně ovlivňuje přední náprava a tam byly pneumatiky stejně široké.
Zimní gumy tak na zmrzlé silnici v tomto testu zcela propadly. Nejenže brzdnou dráhu nezkrátily, nejenže nejsou srovnatelné, jsou propastným způsobem horší. V průměru 39,03 metru stačilo pro zpomalení letním plášťům a 49,3 musel ujet automobil, než úplně zastavil se zimními gumami. Přes 10 metrů neboli 26 % v neprospěch zimních je ohromný rozdíl a až pozoruhodně přesné potvrzení našich pocitů. A už dřívější testy ukázaly, že ani za mokra nejsou zimní pneumatiky lepší.
Pochopitelně, na sněhu či ledu se karta rychle obrátí, je to ale jen tato výhoda, které se dokola hovoří. Je tu i druhá strana stejné mince, o které se nemluví, přitom čtvrtinové prodloužení brzdné dráhy v krizové situaci by za jiných okolností znamenalo bití na poplach. A to se pořád bavíme o teplotách poměrně výrazně pod bodem mrazu - kdyby stejný test letních proti zimním proběhl byť jen v +4°C, natož pak +7°C, bude rozdíl ještě propastnější. A to vám každý rok budou vyprávět, jak při téhle hranici letní pneu přestávají fungovat... Je to mýtus a řídit se jím může mít velmi neblahé následky.
Neříkáme tím: přezujme teď všichni na letní a budeme šťastní. Zejména pokud musíte jezdit na větší vzdálenosti, jsou zimní pneumatiky v podstatě nezbytné, protože kdekoli může začít sněžit nebo být namrzlo a zimní přijdou vhod. Chceme tím jen dokreslit značně neúplný mediální obraz zimních pneu, který je nám rok od roku podsouván a upozornit na to, že mimo zasněžené nebo namrzlé silnice vám zimní pneu nejenže nepomohou, značně vám uškodí. A protože nasněženo nebo namrzlo je u nás mimo horské oblasti pár dnů v roce, při většině jízd znamenají zimní pneu zhoršení jízdních vlastností auta a prodloužení brzdné dráhy.
Je třeba s tím počítat a přizpůsobit tomu styl jízdy, při brzdění třeba ze 130 km/h za plusových teplot půjde o desítky metrů v brzdné dráze. A od věci není ani pečlivě zvážit moment, kdy na zimní přezout a kdy je zase shodit. Zejména během listopadu a března bývají často vážně jen pro zlost, pokud se pohybujete v níže položených oblastech...




Testovaná dvojice pneumatik. A ano, i v USA vám řeknou, že mezi 4-7 °C mají být letní u konce s dechem
Realita je ale úplně jiná. Ještě při -4 °C jsou letní při brzdění o několik tříd před zimními
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejčtenější články
Krasavce a šampióna v aerodynamice téměř do jednoho sežrala rez, tento se vyhříval v garáži 1. majitele až do dnešního dne
17.3.2025Mechanik ukázal jediný způsob, jakým jde porouchané moderní Ferrari přepnout na neutrál, je to dokonalá Itálie
17.3.2025Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie
17.3.2025 (1)Manuální převodovky jsou druhem na vymření už i u Škody, dokonce u Octavie. Lenost dohnala hlavně Němce
17.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva