Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejucpanější města Evropy v roce 2012: Varšava 2., Praha 21.
17.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
TomTom zveřejnil aktualizovaný přehled evropských měst, která jsou nejvíce stižena dopravními zácpami. Kam je lepší nejezdit do centra autem?
Obdobný stereotyp zná celá řada lidí. Ráno se probudíte, dáte si očistu těla i ducha, naskočíte do svého automobilu, zařadíte první rychlostní stupeň, patřičně dupnete na plynový pedál... a po chvíli drtíte brzdu, neboť před vámi stojí několikakilometrová kolona. A pak už jen pomalu popojíždíte. Netýká se to přitom jen Paříže nebo New Yorku, ale prakticky již každého většího města. I proto holandská společnost TomTom již od roku 2007 schraňuje veškerá data ze svých navigací, která přetíženost silnic světových metropolí podrobně sledují.
Pochopitelně to nedělá jen tak pro nic za nic. Díky těmto údajům dokáže TomTom lépe pochopit pohyb obyvatelstva reálných velkoměst a smyslem jejího konání je tedy vývoj nových systémů, které mají dovést řidiče do cíle rychleji. To nás ale nemusí až tak zajímat, ze získaných dat lze ale i poskládat statistiky o tom, která velkoměsta jsou ucpaná více a která méně a právě na to se dnes podíváme. Zůstaneme v Evropě, přece jen do Ameriky se od nás s autem asi vydá málokdo, ale kdyby vás zajímaly údaje z USA, i ty jsou na webu TomTomu k nalezení.
Výsledkem snah firmy je mimo jiné žebříček nejvíce ucpaných evropských metropolí. Ty jsou seřazeny podle míry ucpanosti ulic jednotlivých měst, která je značena procentuálně množstvím času navíc, jenž vaše jízda kvůli zácpám zabere. Zjednodušeně řečeno, čím více za volantem vysedáváte a přitom stojíte na místě, tím více procent a tím vyšší umístění daného město v žebříčku. TomTom navíc měří dobu ve špičce i mimo ni, a to jak ve městech, tak na okreskách, páteřních komunikacích a dálnicích.
Výsledná data, při jejichž výpočtu jsou v úvahu brány i souřadnice GPS, pak snadno dokážou informovat i o době, kterou v průběhu roku strávíte za volantem navíc. Rovněž se můžete dozvědět, v jakém městě v danou dobu strávíte nejvíce času zbytečným postáváním. Např. Instanbul, který je podle celkového výsledku rovnému 57 % nejhůře průjezdným městem Evropy, připomíná mobilní parkoviště navečer, kdy k odhadovanému času dojezdu můžete automaticky připočítat 125 % na stání.
Druhá Varšava s 45 procenty je na tom sice o trochu lépe, oproti hlavnímu městu Turecka však nenabízí jediný oddech. Ráno vás totiž dopravní zácpy budou stát 93 % času navíc, večer pak 91 %. Třetí Marseille je na tom obdobně, trocha výdechu vás tak čeká až při návštěvě Palerma na Sicílii, které s celkovou čtyřicetiprocetní ucpaností skončilo na 4. místě. Ráno zde ale ke svému dojezdu přičítáte jen 69 a navečer 65 %.
Relativně nejlépe se naopak jezdí ve Španělsku, jehož 7 měst okupuje posledních osm příček žebříčku firmy TomTom. Je ovšem otázkou, jak se na metodice měření podepsalo drastické snížení prodejů nových vozů a navýšení cen pohonných hmot. Na druhou stranu, pohled na pátý Řím s čtyřiatřicetiprocentní ucpaností nenaznačuje, že by Italové, trpící stejným problémem, přešli na cyklistiku, jak ukazují statistiky.
Praha přitom loni figurovala s 21,6 % míry ucpaných silnic na 36. příčce v seznamu, letos je tedy o 15 míst „výše”. Ještě v prvním čtvrtletí letošního roku přitom byla Praha čtyřiadvacátá. Stále častější zavádění zbytečných rychlostních omezení ovšem dobu strávenou během dopravní špičky za volantem naprosto zbytečně navýšily o 8 minut.
Nevíme, jestli si pražští řidiči málo kupovali TomTomy, spíše nikoli. K lepší průchodnosti totiž musí prospět i samotné město, což je v případě pražského magistrátu zjevně neděje. Stále více „klacků házených pod nohy“ v podobě třeba zbytečných semaforů na magistrále tak přispělo k tomu, že trend je přesně opačný než žádoucí.
Aktuálně tak míra ucpanosti pražských silnic činí 26 %, což je naprosto stejná úroveň, jaké dosahuje třeba Milán. V Praze ovšem žije o 100 000 obyvatel méně. Přesto se italským motoristům bude jezdit lépe než loni, neboť hustotu dopravních kolon jen při porovnání letošního prvního a druhého čtvrtletí snížily o 5 procent.
Používaná metodika měření ale nedává dohromady jen jedno absolutní pořadí, počítá nejen s jednotlivými dny v týdnu, ale také hodinami během dne. V případě Prahy tak např. víte, že nejhorším dnem v případě dopravních kolon je středa, kdy budete trčet v zácpě déle než průměrných 31 minut.
Více vám naznačí přiložená grafika, která se zabývá hlavně celkovým pořadím a Prahou. Pokud byste si chtěli projít podrobná data pro všech 58 měst, stáhněte si kompletní zprávu TomTomu (PDF, 24,5 MB).
58 nejvíce ucpaných evropských metropolí za druhé čtvrtletí 2012
Míra ucpání pražských silnic za druhé čtvrtletí 2012
Přehled ucpanosti pražských silnic od roku 2011
Zdroj: TomTom
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 11:20
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
Nejnovější články
- Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 2 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 3 hodinami - Čeští policisté při nehodě na křižovatce možná překonali rekord z Guinessovy knihy stanovený samotným Jamesem Bondem
před 5 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 6 hodinami - Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva