Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlevnější spolehlivé ojetiny podle Němců: „Držáky” za pár desítek tisíc korun
31.8.2021 | Petr Prokopec
Představa, že auto vyhlášené svou spolehlivostí a odolností nelze koupit levně, je zcela neopodstatněná. Stačí sáhnout po nevyhledávaných starších vozech, která se statisticky velmi osvědčila.
Zájem o ojetá na rozdíl od těch nových intenzivně roste, a tak se vám snažíme přinášet co nejširší informace o spolehlivosti rozličných starších aut. Neboť u ojetiny to nezbytně bude hlavně spolehlivost, která rozhodne o tom, zda svou koupi budete vnímat jako dobrou. Často se při těchto bazarových toulkách opíráme o statistiky TÜV Reportu 2021 a dnešek nebude výjimkou, v jednom ale bude specifický.
Nepůjde jen o spolehlivost jako takovou, smyslem bylo tentokrát vybrat ty opravdu nejlevnější vozy, které přitom vydrží co nejvíce. Zabrousit jsme tak museli mezi deseti- a jedenáctileté automobily, což ale nakonec nejsou zase tak stará aut. A vyřadili jsme z nich prémiové stroje, sporťáky jako Porsche 911 a další vozy, které i v tomto staří stojí statisíce a miliony. Vybrali jsme pak tři absolutní hvězdy této kategorie, které se přitom prodávají i za nízké desetitisíce korun.
Jak je to vůbec možné? Chce to kombinaci více faktorů. Jednak jistě musí jít o povedený vůz, bez toho by to nešlo. Také je pro ně ale typické soukromé využití často staršími lidmi či rodinnými typy, kdy toho auta tolik nenajedou a lidé si je nekupují na to, aby na silnici komukoli cokoli dokazovali. A do třetice musí jít o auta, o která většina lidí nestojí pro jejich styl. Lidé obvykle chtějí auto hezké, stylové, sexy, něco takového, dnešní favorité ale v těchto disciplínách absolutně nemají co říci.
To pochopitelně snižuje poptávku, což tlačí cenu dolů bez ohledu na faktické kvality. Kdo ale stojí hlavně o ně, ten může udělat velmi dobrý obchod. Jde o tři auta, která zmíníme jedno po druhém i s jeho typickými slabinami - třebaže jde o relativní držáky, pochopitelně mají svá slabá místa, na která je při výběru třeba se zaměřit.
1. Ford Fusion (2002 až 2012)
Jsme ti poslední, kteří by si z toho jakkoli utahovali, Fusion ale proslul jako auto pro důchodce. A starší lidé jej jako nové skutečně rádi kupovali nejen proto, že bylo levné, ale i proto, že nejde o úplně klasický hatchback - jakožto do vyššího auta se do něj snáze nastupuje. Jakýsi „cool factor” by v jeho případě byl na stupnici od 1 do 10 byl asi -7, ale na to přece auto nejezdí.
Jde o velmi praktický stroj, který zvládá pobrat až 337 litrů, respektive až 1 175 nákladu při sklopených zadních sedadlech. A nemusí být vyloženě pomalý - pod kapotu si našla cestu i 101koňová atmosférická jedna-šestka, s níž se auto rozjede na stovku za přijatelných 11,1 sekundy. Jde o zcela bezproblémový motor, který při správné údržbě vydrží více než naprostá většina zbylých části auta.
Nedostatky nicméně existují. Objevují se na řízení, obecně problematická je převodovka Durashift a vstřikovací systém u dieselových motorů rozhodně není věčný. Potíže bývají se špatně uchycenými sedadly, občas odchází přední i zadní světla. Na druhou stranu by neměl hrozit únik oleje, chvála je spojena s brzdami a výfuk nejspíše také nebude nutné měnit. Suma sumárum se tak Fusion jeví jako velmi dobrá volba, zvláště při své ceně.
Výroba Fordu Fusion odstartovala již v roce 2002, a tak ceny startují již na nějakých 15 tisících Kč. Na auta, která se vejdou do hodnocení TÜV, je třeba aspoň 40 tisíc Kč, i to je ale vzhledem k tomu, co Fusion nabízí, velmi přátelská cifra.
Foto: Ford
2. Honda Jazz II (2007 až 2013)
Ani Honda Jazz není zrovna „trendy” auto, charakterově se jedná o podobný vůz, jakým je Fusion. Oslovuje ale i mladší rodiny, které bývají překvapené množstvím vnitřního prostoru vzhledem k jeho velikosti. Od vyššího, čtyřmetrového japonského hatchbacku by na první pohled málokdo očekával prostor srovnatelný s limuzínou střední či vyšší střední třídy, Jazz ho ale skutečně nabízí.
Po stránce spolehlivosti jde o jedno z vůbec nejodolnějších aut - pokud si vyberete přiměřeně jetý exemplář s dobrou údržbou, který za sebou nemá těžkou nehodu, skoro nemůžete sáhnout vedle. Výtky směřují jen k automatické převodovce, přepínání dálkových světel a zadním světlům jako takovým. Zkontrolovat stojí za to i brzdový systém.
Tím jsme ale prakticky u konce, zásadní technické celky obvykle netrpí žádnými velkými neduhy. O to překvapivější může být cena - Jazzy druhé generace lze koupit od asi 50 tisíc korun, na už velmi slušné exempláře s nájezdem okolo 100 tisíc km pořád stačí přibližně 80 tisíc.
3. VW Golf Plus (2004 až 2014)
Ani Golf Plus není žádná stylovka, ale varovali jsme vás. Důraz u tohoto auta byl jasně kladen na praktičnost, a tak třeba zavazadelník u Golfu Plus dokáže pobrat 505 litrů - výrazně více než v základním hatchbacku. A nemusí jít ani o úplně pomalé auto, vůz nabízel pod kapotou i jedna-čtyřku TSI, jejíž výkon se po faceliftu v roce 2008 vyhoupnul až na 160 koní.
Dnes jsme tu ale kvůli spolehlivosti, která je u Golf Plus prvotřídní. Mezi deseti- a jedenáctiletými vozy mu patří pátá pozice, a tak jsou na tom lépe jen ikony jako Porsche 911 či Audi TT, to jsou však mnohem dražší vozy, navíc s výrazně nižším nájezdem a bohatšími majiteli, kteří nemají problém tyto vozy draze servisovat i po mnoha letech. Golf Plus je obyčejné auto, přesto majitele mnoho problémů netrápí.
Pár slabých míst se přesto najde - od osmého roku stáří hrozí průsaky oleje, v případě nejstarších exemplářů se začíná objevovat koroze. Co se motorů týče, pak jako lehce problematickou můžeme brát snad jen zmiňovanou jedna-čtyřku, u níž může docházet na rachtání rozvodového řetězu, známý to problém tehdejších TSI. V případě dvoulitrových turbodieselů vyrobených před rokem 2005 se pak objevovaly prasklinky v hlavě válců, toť ale z větších slabin vše.
Slabou stránkou pak rozhodně není ani cena, nejlevnější pojízdné Golfy Plus stojí okolo 40 tisíc Kč. To ale už asi držáky nebudou, na perspektivní typy z pozdějších let výroby to chce aspoň 80 až 90 tisíc, muziky za takovou cenu ale dostanete hromadu.
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024 - Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 - Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 10:21 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.25. 10:03 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova