Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejspolehlivější 10letá ojetina vzhledem k ujetým km je ideál dneška, jen ji zaplatit
17.9.2021 | Mirek Mazal
Je to skutečně vůz, který zaškrtává všechna políčka, jak by řekli Američané. Je to dnes tak moderní SUV, nabízí komfort, výkon a skoro neprůstřelnou kvalitu. Přesně podle toho ale také Audi Q5 jako ojeté stojí.
V roce 2008 začali v Ingolstadtu vyrábět středně velké luxusní SUV, které dnes svět už dobře zná jako Audi Q5. Nejprve se odhalilo v Číně a USA, až posléze v Evropě, která tehdy nebyla vnímána jako tak zajímavé odbytiště pro vozy podobného ražení. Jak mnoho se od té doby změnilo - dnes je Q5 nejprodávanějším modelem značky a byť Čína pro něj zůstává bezpečně nejlepším trhem, Evropa už je druhá.
Q5 je dnes na trhu už 13 let a od roku 2017 se prodává ve své druhé generaci. S ohledem na to by leckdo mohl čekat, že na trhu ojetin musí být k mání docela levně, jenže není. Ceny i těch nejstarších, nejvíce ojetých a nejméně vybavených kusů začínají na 220 tisících Kč a podle dat Mobile.de jen za poslední půlrok o 10 procent zdražily. To může byt pro nejednoho zájemce nepříjemné překvapení, důvod je ale prostý - díváme se na statisticky nejspolehlivější 10leté auto podle statistik TÜV vzhledem k průměrnému počtu najetých km. A to už něco znamená.
Nejde navíc jen o statistiku, kvalita Q5 je považována za příkladnou i techniky TÜV. I když tento model bývá využíván jako služební automobil s velkou porci najetých kilometrů, vydrží, problémů s ním je minimum. Velmi dobře si vedou díly řízení a tlumení, zde si inspektoři TÜV téměř nemají na co stěžovat. Nad očekávání obstává také brzdový systém a osvětlení - většina důležitých součástek je prý nadprůměrně odolná. Jedinou drobnou výtkou TÜV je větší opotřebení poloos u některých více jetých exemplářů, to je ale v podstatě vše, na co si dát pozor. Podle statistik autoklubu ADAC je pak autem, ke kterému musí statisticky nejméně často vyjíždět kvůli selháním na cestách.
Hlavně tyto faktory (nepochybně ve spojení s tím, že jde o dnes módní SUV) definují přetrvávají zájem skoro o jakoukoli Q5, jinak totiž nejde o bůhvíjak praktické auto. Vzhledem k vnějším rozměrům je uvnitř docela málo místa, zejména pak v příčném směru - Q5 je úzká, vzhledem k délce vozu 4,6 metru je místa uvnitř nanejvýš průměrně i podélně. Do kufru se vejde 540 litrů nákladu, po sklopení zadních sedaček se objem zvýší o tisícovku dalších litrů, to už je lepší.
Z hlediska materiálů a zpracování se ovšem Audi málokdo rovná a uvnitř tohoto sportovně užitkového modelu tomu není jinak. Hýčká si své hosty, každým pohledem je patrný vysoký standard zpracování nebo použitých materiálů. Multimediální systém už dnes působí zastarale, ale otočný ovladač má výhodu příjemného ovládání proti čistě dotykové moderně.
Od prvního modelového roku byl pro Q5 nabízen zážehový turbomotor 2,0 o výkonu 155 kW (211 koní) a dva vznětové agregáty - 125 kW (170 koní) a 176 kW 239 koní - znovu o objemu 2,0 litru. O několik měsíců později následoval dvoulitrový benzínový pohon o výkonu 132 kW (179 koní), atmosférický šestiválec 3,2 FSI (199 kW neboli 270 koní), a také dvoulitrový turbodiesel produkující 105 kW (143 koní). V průběhu let došlo k evoluci všech jednotek s účelem zvýšit efektivitu a snížit spotřebu. V případě nákupu doporučujeme hledat nejnovější a optimalizované varianty, auta z prvních let výroby nejsou tak „vychytaná”, jako tak později vyrobená.
Zatímco benzínové motory byly konzistentně prodávány spíše v kombinaci s pohonem všech kol, ale jsou obecně vzácné, typičtější naftové protějšky šly na dračku i s propojením jen na přední nápravu. Základní nafta 2,0 TDI byla k dispozici pouze s manuálním řazením, ostatní varianty mohly být vybaveny volitelně automatickou převodovkou. Šestiválce s manuálem nikdy neexistovaly, naftové s pohonem všech kol jsou ale zlatým standardem, kterým opravdu nic nezkazí.
Zájemci o rychlé svezení by neměli opomenout modelový rok 2013, kdy se začala podávat verze SQ5. Vrcholný model byl v zemích EU nabízen pouze s dieselovým motorem, který byl vyladěn na 230 kW (313 koní) a 650 Nm a od roku 2015 se potenciál zvýšil na 240 kW (326 koní), točivý moment zůstal stejný. Provedení označené Plus mělo dokonce dvakrát přeplňovaný šestiválec o výkonu 250 kW (340 koní) a 750 Nm, na trhu je ale raritou.
Audi nabízelo model SQ5 také s benzínovým třílitrem V6 o výkonu 260 kW (354 koní) a 500 Nm, byl však určen pouze pro mimoevropské trhy. Nicméně dá se občas najít několik zbloudilých kopií této nejsilnější první etapy Q5 na evropském trhu s ojetými vozy, cena je logicky vyšší. Ještě vzácnější než SQ5 je hybridní verze, kterou Audi nabídla mezi lety 2011 a 2015, velký zájem o ní ale není ani nyní, zvláště při vysokých cenách, za které se nabízí.
Z hlediska komfortu již základní výbava nabízí potřebné vybavení, které zahrnuje například klimatizaci, rádio, mechaniku na CD nebo 18palcová litá kola. Nabídka atraktivních doplňků Audi vždy byla velmi rozsáhlá, proto je dobré věnovat v bazaru dost času prohlédnutím všech příplatků, aby člověk věděl, co předchozí majitel nakonfiguroval a jestli vše stále funguje bez váhání. Bezpečnostní stránka vozidla je z dnešního pohledu velmi dobrá, což přineslo modelu ročníku 2009 v nárazovém testu Euro NCAP příkladný pětihvězdičkový výsledek.
Q5 je mezi ojetými SUV opravdu dobrou volbou, navzdory vyšším nákladům na servis. Kvalita ale má svoji cenu a právě ta je u ojeté Q5 největším nedostatkem. Na zachovalý, nepříliš jetý a slušně vybavený diesel s pohonem všech kol z pozdějších let výroby, ideálně po faceliftu v roce 2012 (mezi ojetinami nejžádanější kombinace) to chce alespoň okolo 400 tisíc Kč. To vážně není málo, podle našich zkušeností ale není lepším řešením hledat levnější alternativu a čekat, kolik ušetřených peněz padne za první servis.
Audi Q5 generace 8R je velmi kvalitně zpracované středně velké SUV. Ojeté vozy si právě kvůli tomu drží vysokou cenu, je to statisticky jedno z nejspolehlivějších starších aut a v poměru k najetým km je to největší držák vůbec. Foto: Audi
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před hodinou - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 2 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 4 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 5 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva