Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejméně poruchová ojetá SUV všech stáří. I s malým rozpočtem je z čeho vybírat
10.7.2019 | Mirek Mazal
SUV jsou v kurzu, dovolit si nové ale při jejich cenách nemůže zdaleka každý. I na trhu ojetin se ovšem najde stále více aut tohoto typu a lidé z německého TÜV se mezi nimi pokusili najít ta nejméně problémová.
Sportovně-užitkové vozy jsou fenoménem automobilového trhu posledních let. Nemá smysl řešit, jak moc jsou sportovní či užitková a už vůbec se nemusíme bavit o jejich terénních schopnostech, lidem se zkrátka líbí pro to, jak vypadají, jak se do nich nasedá a jak dobře je z nich vidět ven. A tak je chtějí. Proto žádná jiná kategorie aut v posledních letech nezískává na popularitě tolik, jako SUV.
V případě nových aut to platí jednoznačně, v případě trochu racionálnějšího trhu ojetin, na kterém se navíc preference zákazníků nových vozů pochopitelně projevují se zpožděním, SUV teprve nabírají na síle. I tady už se ale jedná o velmi oblíbený prodejní artikl - nakonec, pokud chcete SUV a nemáte dost peněz na nové, nic jiného než koupě ojetiny vám nezbude.
Realita na trhu nemohla uniknout ani německému TÜV, které provozuje řadu tamních stanic technických a spolehlivost ojetých aut sleduje v rámci svého každoročního Reportu. Zorientovat se v celé zprávě není vždy jednoduché, a tak se TÜV protentokrát rozhodlo vybrat nejspolehlivější ojeté modely právě z řad SUV a vypíchnout další zajímavé detaily ze svých databází.
Z údaji týkajícími se více 8,8 milionu kontrolovaných aut lze těžko dojít ke zkresleným závěrům, a tak vám přehled statisticky nejspolehlivějších ojetých SUV nabízíme i my. Seznam premiantů je rozdělený do pěti věkových skupin a výsledné hodnocení vychází z průměrného počtu zjištěných závažných nedostatků. U každého vozu uvádíme roky výroby dotčené generace, i konkrétní četnost závad s průměrem kategorie (v závorce). A protože se i u těch nejlepších vozů závady přece jen vyskytují, přidáváme také informace o tom, na co si u jednotlivých vozů dávat při výběru přece jen pozor.
Kategorie dvou- a tříletých aut
3. Mercedes-Benz třídy M/GLE (2011 až dodnes)
Četnost závad: 3,3 (Ø 5,9)
Kvůli problémům s řízením u Mercedesu GLE proběhla v roce 2017 svolávací akce a tento model častěji trápí i úniky oleje motoru a převodovky. Nebýt úbytku provozních tekutin, Mercedes by se nemusel získat „jen” bronzovou medaili.
2. Audi Q3 (2011 až 2018)
Četnost závad: 2,9 (Ø 5,9)
Návštěva servisu byla svého času doporučena všem majitelům Q3, u níž nedostatek vykazovalo fungování brzdových světel - auta nedokázala signalizovat nouzové brzdění řidiče. Oprava je snadný úkon a novější produkci nic vážného netrápí, proto je z toho druhé místo s velmi malou četností vážnějších závad.
1. Mercedes-Benz GLK (2008 až 2015)
Četnost závad: 2,6 (Ø 5,9)
Ani na nejvyšším stupínku pódia neopustíme vody německých „prémiovek”. Úplně nejspolehlivějším zánovním SUV je Mercedes GLK vyznamenává na výbornou. Více než 90 procent aut ve věku 2-3 let prošlo STK zcela hladce i přes nadprůměrný nájezd kilometrů.
Kategorie čtyř- a pětiletých aut
3. Honda CR-V (2012 až 2018)
Četnost závad: 5,9 (Ø 10,3)
Mezi čtyř- a pětiletými vozy dopadla velmi dobře Honda CR-V s interním označením RE6. Jedinými nedostatky se u ní ukazuje být nekvalitní zpracování a překvapivě nízké maximální zatížení tažného zařízení, které vede k jeho častému poškození. Jinak jednoznačný úspěch.
2. Opel Mokka (2012 až dodnes)
Četnost závad: 5,6 (Ø 10,3)
Opely nemají z hlediska spolehlivosti dobré renomé, u kompaktního SUV Mokka ale zvěsti zjevně nelze brát vážně. Častou vadou je u něj „pouze” samovolné vypínání pohonu všech kol. Chyba ale není mechanického charakteru, takže problém řeší úprava řídicí jednotky. Některé Mokkdy trpí vyšší spotřebou oleje, ale 90,5 procent z nich prochází STK bez připomínek.
1. Audi Q5 (2008 až 2016)
Četnost závad: 5,0 (Ø 10,3)
Výjimečné závady na hnacích hřídelích jsou jediným strašákem ojetých Q5 do stáří pěti let. Technici na STK neměli důvod poznamenat si nic jiného, proto německá zpráva ukázala Q5 generace 8R jako nejlepší ve své kategorii.
Kategorie šesti- a sedmiletých aut
3. Mitsubishi ASX (2010 až dodnes)
Četnost závad: 9,3 (Ø 16,2)
Dnes už poněkud stárnoucí model se vyrábí od roku 2010. Ojetiny mohou bojovat s ucpaným filtrem pevných částic, někdy dochází k míšení pohonných hmot s olejem a jako třetí lze najít nedostatky na brzdovém systému. Jednotlivá negativa se zdají kritická, z celkového pohledu ale nejde o nic dramatického a ASX je označováno za přesvědčivý kus techniky.
2. BMW X1 (2009 až 2015)
Četnost závad: 9,0 (Ø 16,2)
První generace nejmenšího SUV od BMW si drží drtivou převahu bezporuchových případů. Výjimkou mohou být potíže s drnčením střešního okna. Jednotlivě se vyskytují nedostatky v přenosovém pouzdře pohonu všech kol.
1. Audi Q5 (2008 až 2016)
Četnost závad: 8,7 (Ø 16,2)
Intenzivní pocit déjà-vu není náhodný. Audi Q5 řady 8R jsme zmiňovali na prvním místě mezi čtyř- a pětiletými vozy. Zde je to opět nejlepší výsledek ve své kategorii, občasným důvodem k naštvání jsou snad pouze výjimečná ztráta oleje nebo chatrné hnací hřídele.
Kategorie osmi- a devítiletých aut
3. Mercedes-Benz GLK (2008 až 2015)
Četnost závad: 15,7 (Ø 22,2)
V případě GLK jde opravdu o povedený model. Svou kvalitou si zasloužil další medailové umístění, tentokráte třetí nejlepší místo mezi osmi- a devítiletými ojetinami. Sklony ke ztrátě motorového oleje kazí statistiku, více než 70 procent všech kusů ale odjíždí z STK zcela bez vad i v tomto věku.
2. Audi Q5 (2008 až 2016)
Četnost závad: 14,8 (Ø 22,2)
Model Q5 z let 2008 až 2016 exceluje, potřetí představuje své kvality. Starší kusy ověnčené vyšším nájezdem mohou trpět ztrátou chladicí kapaliny. Před koupí v bazaru se doporučuje prohlédnout zavěšení a ověřit kondici mechanismu řízení.
1. BMW X1 (2009 až 2015)
Četnost závad: 11,9 (Ø 22,2)
Těžko hovořit o skutečných problémech. Potenciální zádrhel u BMW E84 by se dal očekávat v oblasti náprav, jinak se osmileté až devítileté vozy pyšní stabilní spolehlivostí. Technické kontroly probíhají bez zdržení.
Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut
3. Suzuki SX4 (2006 až 2015)
Četnost závad: 23,7 (Ø 28,0)
Zde už se dostáváme k velmi levným ojetinám a přesto i tady najdeme relativně velmi spolehlivé modely. Za příjemné překvapení mezi vesměs dražšími vozy lze označit Suzuki SX4. Verze s pohonem všech kol doplácí zrovna na 4x4, zrovna jedna z výhod přináší možné potíže s přenosem výkonu na obě nápravy. Naftové jednotky DDiS občas vykazují poškozená turbodmychadla, jinak velký úspěch pro kompaktní hatchback z Japonska.
2. Toyota RAV4 (2006 až 2013)
Četnost závad: 22,8 (Ø 28,0)
Třetí generace RAV4 se diskredituje snad jen drahými náhradními díly v případě nutné opravy. Zřídkakdy se ozve odpružení, výfuk nebo opotřebované součástky náprav.
1. Volkswagen Tiguan (2007 až 2016)
Četnost závad: 21,6 (Ø 28,0)
Mnohočetný seznam nejlepších SUV završuje Volkswagen se svým kompaktním modelem. Naprostá dominance německých značek s japonskými automobilkami v zádech ukazuje, jakým směrem koukat při výběru ojetiny. Chybou určitě nebude Tiguan, který má velmi dobré hodnocení u STK i v případě aut z roku 2007. Letité verze s náročnějším provozem tíží opotřebení podvozkových částí, jinak není co kritizovat.
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 3 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 5 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 6 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 8 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva