Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlevnější moderní sedmimístné auto jako ojetina láká extrémně nízkými cenami, stačí mít pár desítek tisíc
22.6.2023 | Petr Prokopec
Pokud chcete pořád jen jednotky let starý vůz, který nemá problém obsloužit celou velkou rodinu, nic levnějšího na trhu nenajdete. Touto optikou je to výhodná koupě, pokazit se toho ale může opravdu hodně.
Dacia řadě lidí otevřela cestu k vlastnictví nového vozu. Modely jako Logan, Sandero či Duster jdou od své premiéry na dračku, a to hlavně díky nízké pořizovací ceně. Ta je nicméně vykoupena jak starší technikou, tak kompromisy v případě kvality a spolehlivosti. Nejde přitom o náš pocit vycházející z averze k té či oné značce, nýbrž o dlouhodobou statistiku podepřenou výsledky německé technické kontroly. I v rámci TÜV Reportu 2023 jsou vozy rumunské automobilky často na některém z posledních míst.
Má tedy smysl o ojetých Daciích uvažovat? Vše pochopitelně záleží na tom, na jaké kompromisy jste ochotni přistoupit, jaká rizika jste ochotni podstoupit. Vždy totiž můžete mít štěstí a pořídit kousek, jemuž jeho předchozí majitel věnoval velkou péči a ještě před prodejem vychytal většinu typických neduhů. Platí to i v případě modelu Lodgy, který stejně jako Sandero a Logan druhé generace dostal modernizovanou platformu M0 a nikoli její problematické předchozí provedení B0.
Oblastí, které je třeba hlídat, je tedy méně, na druhou stranu jich však stále není málo - Lodgy sice v TÜV Reportu samostatně nenajdeme, hodnoceno je ale spolu se spřízněným Dokkerem, který je druhým nejporuchovějším autem ve stáří do tří let, pátým nejporuchovějším ve stáří do pěti let a druhým nejhorším ve stáří do sedmi let. Je tak opravdu těžké najít něco statisticky horšího.
Navíc výše zmíněné opečovávané kusy jsou spíše raritou, která na trh s ojetinami pronikne jen málokdy. Spíše je tedy třeba počítat s dodatečnými investicemi, zejména v případě světel. Na ty se nemůžete spolehnout u jakkoli starého vozu, částku na ně proto již před nákupem odložte bokem. V závislosti na věku pak může být vzhledem k jeho velikosti prasklé i čelní sklo, které si šetřiví majitelé obvykle nepojišťují a dále prodávají poškozené.
Přesunout se můžeme k podvozku, kdy u sedmiletých a starších aut jsou problémy s nimi čtyřikrát četnější než u průměru stížnosti na haprující zavěšení. Tlumiče a pružiny jsou ještě relativně spolehlivé, zbytek však již nikoli. Ještě větší kritika se ovšem u stejně starých vozů stáčí k brzdovým hadičkám, množství výtek je oproti ostatním vozům dokonce patnáctinásobné.
Ve finále můžeme zamířit pod kapotu, kde hrozí únik oleje u prakticky všech jednotek. V tomto ohledu přitom portfolio Dacie nikdy nebylo květnaté, na výběr byla benzinová jedna-dvojka a jedna šestka či 1,5litrový turbodiesel. Ten byl později jediným nabízeným motorem, přičemž produkovat mohl 95 nebo 115 koní. Dříve se jednalo o 90 nebo 110 koní z dieselu, benzinové agregáty pak startovaly na 86 koních a po nějaký čas vrcholily přeplňovanou jedna-trojkou se 130 koňmi.
Nedostatky tím končí, koroze se navzdory nízkým cenám nemusíte obávat. Ony ceny jsou vážně lákavé, neboť vybírat můžete od nějakých 60 až 70 tisíc korun, kdy pořád nejde o vozy s nájezdem podstatně vyšším než 150 až 200 tisíc km. Auta s nájezdy do 150 tisíc km koupíte od asi 80 tisíc korun, žádoucí naftová provedení s nižšími nájezdy chtějí asi 140 tisícovek. Pořídit sedm míst k sezení v autě starém jednotky let levněji nejde, třebaže vzhledem k původním cenám a poruchovosti aktuální nabídky tak dobře nevyznívají. Velká obezřetnost při výběru je tedy na místě.






Dacia Lodgy může být jako ojetina velmi levnou cestou k sedmi místům k sezení. Na druhé straně jsou s ní, stejně jako s ostatními vozy rumunské značky, spojena rizika, která není radno podceňovat. Foto: Dacia
Zdroj: TÜV
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejčtenější články
Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva