Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlepší SUV v dlouhodobých testech Němců mají novou podobu, Čechy naplňuje hrdostí
26.12.2022 | Petr Miler
Věčně skeptičtí Češi by asi nesázeli na česká auta, pokud jde o dlouhodobou spolehlivost a odolnost proti opotřebení. Jak ale ukazují testy Němců na 100 a více tisíc kilometrů, sázka na vozy vyrobené u nás - nejen na Škody - není vůbec špatný nápad.
Na autech nás těší či rmoutí kde co, v konečném důsledku je to ale hlavně spolehlivost a dlouhodobá odolnost, která tvoří jasný předěl mezi dobrými a špatnými automobily. Kritika jízdních vlastností, ovladatelnosti nebo designu může být různorodá a každému lépe vyhovuje něco jiného, poruchovost ale do značné míry trápí jakéhokoli majitele. Letos jsme si už posvítili na nejlepší auta v dlouhodobých testech Auto Bildu, SUV ale věnujeme zvláštní přehledy. A nyní se mrkneme i na jejich aktualizované pořadí.
Než se k výsledkům dostaneme, zopakujme, že každý z testovaných vozů musel v nejrůznějších režimech ujet minimálně 100 tisíc kilometrů, absolvovat všechny předepsané prohlídky a případné neplánované servisní zásahy, které si vyžádaly vzniklé problémy. A během toho všeho snášet kritické soudy redaktorů, kteří je zrovna řídili. Zážitky za volantem a záznamy ze servisů doplňuje hodnocení Dekry po rozborce celého automobilu. Sledovány jsou všechny relevantní detaily prozrazující nadměrné opotřebení, vedle těsnosti všech spojů se zjišťuje například i kondice jednotlivých komponentů motoru pomocí měřících přístrojů či rozsah koroze. Výsledkem je počet chybových bodů a známka od jedničky do pětky jako ve škole.
Přiložený žebříček přehledně rekapituluje stav nejlepších aut po absolvování celkové kilometráže všemi dosud testovanými SUV podle novějších kritérií od roku 2014. Ať už tedy hledáte odolné nové nebo ojeté SUV, bude radno vybírat mezi těmi lépe hodnocenými. Tady je tucet nejlepších modelů, který může naplnit hrdostí hlavně Čechy. I když v něm najdeme jen jednu škodovku, mezi premianty je hned hned celá čtvrtina aut vyráběna v České republice. Víc ale nebudeme předbíhat, zde je všech dvanáct vozů i se stručnou rekapitulací jejich bilance.
Nejlepší SUV v dlouhodobých testech Auto Bildu od roku 2014
12. Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 Scout
Chybové body: 11
Známka: 2+
Zrovna včera jsme probírali skvělou bilanci Škody Kodiaq ve statistikách TÜV a ani optikou dlouhodobých testů Auto Bildu si nevedla vůbec špatně. A to je třeba dodat, že stále největší škodovka měla v testu docela smůlu. Její výsledek sice pořád stačí na umístění mezi nejlepšími, většinu chybových bodů ale nasbírala těsně před ujetím 100 tisíc km - nejprve se pokazil kontakt na startovacím tlačítku a pak řídicí jednotka adaptivních tlumičů. Rozebrání u Dekry neodhalilo žádný dramatický technický problém, jen těsnění na výfukovém potrubí by podle techniků nevydrželo více než dalších 50 tisíc km, než by si řeklo o výměnu. Nakonec z toho bylo 11 chybových bodů a lepší dvojka jako známka.
Foto: Škoda Auto
11. Peugeot 2008 1,6 BlueHDi, chybové body
Chybové body: 11
Známka: 2+
Francouzská auta by v podobných přehledech člověk nečekal, koncern Stellantis ale už nejednou dokázal, že dnes umí vyrobit vůz, který vydrží. I malé SUV Peugeotu obstálo a do servisů muselo jen na plánované kontroly. Dieselové provedení 1,6 BlueHDi se projevilo solidní dynamikou a příjemný pocit z auta posádce narušovaly jen zvláštní rány od přední nápravy. Před protnutím hranice 100 000 najetých kilometrů tak musely být v rámci jedné z pravidelných kontrol vyměněny přední tlumiče, což je v těchto testech neobvykle brzy. Výsledek je stejný jako u Škody - lepší dvojka s 11 „trestnými” body.
10. Fiat 500X 1,6 MJT Lounge
Chybové body: 10
Známka: 2+
Ani Fiaty neplatí za trvanlivá a spolehlivá auta, test Auto Bildu ale tyto zvěsti nepotvrdil. Italské kompaktní SUV dělá spoustu věcí správně, dobrý uživatelský dojem nebyl pošramocen žádným velkým technickým problémem. Redaktoři si jen opakovaně stýskali nad ergonomii a špatně čitelným displejem navigace TomTom. Nakonec z toho bylo 10 chybových bodů a znovu 2+ jako známka.
Foto: Marek Bednář, Autoforum.cz
9. Suzuki SX4 S-Cross DDiS AllGrip
Chybové body: 8
Známka: 1-
Na japonském hatchbacku se po několika dnech zasekl a vypnul displej satelitní navigace a s palubní elektronikou byly potíže i později. Suma sumárum to ale byla jediná velká výtka, jinak je možné SX4 označit za mechanicky odolné SUV bez zásadních konstrukčních problémů. Ujeté kilometry se výrazně nepodepsaly na pohonu ani na podvozku, známkou už je tak 1- za 8 chybových bodů.
8. Mini Cooper Countryman
Chybové body: 8
Známka: 1-
Na velké Mini si pořád obtížně zvykáme, minimálně z hlediska spolehlivosti ale prochází bez velkých připomínek. Jedinou neplánovanou návštěvu servisu si vyžádala porucha centrálního displeje a vybitá baterie. Obojí způsobily softwarové problémy, které vyřešila aktualizace v servisu. Jinak se tento vůz ukázal jako spolehlivý univerzál, který negativní body sbíral pouze za drobnosti. Při závěrečném kontrole v Dekře také nebylo co podstatného vytknout, celkový výsledek je stejný jako u Suzuki.
7. Hyundai Tucson 2,0 CRDi 2WD
Chybové body: 6
Známka: 1-
Výsledky tohoto testu jsme kdysi probírali podrobně. Tehdy jsme konstatovali, že se svými pouhými šesti chybovými body a známkou 1- patří Tucson mezi špičkovou společnost moderních SUV současnosti. Korejec ujel 100 tisíc kilometrů bez velkých problémů. Objevily se drobné nedostatky ve formě občas nefungujícího elektrického mechanismu otevírání pátých dveří. Některé testovací jezdce obtěžovaly zvuky od kovového držáku vzduchotechniky. Konečné hodnocení ovlivnila drobná koroze, ale jinak mechanické části jako motor a převodovka zůstaly jako nové. Chybových bodů bylo už jen 6, známka je horší jednička a zápis mezi nejlepšími od dalšího vozu českého původu.
6. BMW X1 xDrive 20i
Chybové body: 5
Známka: 1-
Označení prémiové SUV konečně nepřichází jen jako „odměna” za vysokou cenu, BMW X1 v dlouhodobém testu dostálo očekáváním. 100 tisíc kilometrů bylo pro bavorského benjamínka mezi SUV snadným soustem a jediným nedostatkem se ukázal starší navigační systém, což je spíše uživatelský problém. Závěrem je výsledek o fous lepší než u Hyundai a známka 1--
5. VW Tiguan 2,0 TSI 4Motion
Chybové body: 5
Známka: 1-
Také výsledek Tiguanu jsme také dříve probírali podrobně, to ale bylo těsně před jeho úplným koncem. Vůz se jevil být téměř dokonalým, i když kvůli koronavirovým patáliím před rozebráním najel nakonec 125 a nikoli 100 tisíc km, přesto se nakonec pár problémů našlo. Hlavními potížemi byly počínající průniky oleje mezi motorem a převodovkou a zanášení hůře přístupných míst bahnem z off-roadových výletů, které by výhledově mohlo vést ke korozi. Ta už se začínala projevovat ve spodních částech zavazadelníku. Znovu pět chybových bodů znamená opět známku 1-.
4. Volvo XC60 D4
Chybové body: 4
Známka: 1
Mezi nejlepší SUV v dlouhodobých testech se ocitlo také Volvo XC60. Dieselový Švéd ukázal jisté mezery v oblasti konektivity, když po překonání 70 266 kilometrů přestalo poslouchat připojení periferií přes USB. Technici našli částečně zanedbanou ochranu proti korozi, ale byly to povětšinou banality. Závěrem byly jen 4 chybové body a už čistá jednička.
3. Kia Sportage 2,0 CRDi AWD
Chybové body: 4
Známka: 1
Nenápadné SUV místem svého původu některé Čechy dráždí, nakonec ale v testu příjemně překvapil podobně jako příbuzný Hyundai Tucson. Sportage vydržela všech 100 tisíc kilometrů bez jakékoli větší poruchy. Ani závěrečné rozmontování neodhalilo unavené díly nebo poškozené materiály, díky tomu výsledná známka odpovídá znovu čisté jedničce za 4 chybové body.
Foto: Marek Bednář, Autoforum.cz
2. Mazda CX-5 Skyactiv-D AWD, chybové body
Chybové body: 3
Známka: 1
Klíčové SUV Mazdy 5 se ukázalo ve skoro nejlepším možném světle, celých 100 tisíc kilometrů ježdění se kolegové nesetkali s jediným problémem. Proč to tedy není úplně nejlepší výsledek bez ztráty květinky? Při rozebrání vozu se sice a v náznacích a velmi počínajícím stádiu projevila typická slabina Mazd - horší ochrana proti korozi. Krom toho se toto SUV Mazdy zdá být bezpečnou volbou, i s jen 3 chybovými body ale existuje ještě jedno lepší auto.
1. Seat Ateca 1,0 TSI Style
Chybové body: 2
Známka: 1
A jsme u vítěze, kterým přes jistá škatulata ve zbytku pořadí zůstává Seat Ateca. A při jednom chybovém bodu bude těžké jej překonat. Sourozenec Škody Karoq - tedy další vůz vyráběný v ČR, konkrétně v Kvasinách - se tak předvedl v tom nejlepším možném světle. Po 100 tisících km si tak nebylo nač stěžovat, snad krom ne úplně kvalitních sedadel, z nichž vícero redaktorů na dlouhých cestách bolela záda. Jinak skutečně skoro dokonalý výsledek.
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 4 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 5 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 7 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 8 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva