Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně
23.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete-li své čerstvě koupený nový vůz prodat za čtyři roky za co nejvíce peněz, odhad BF Forecasts může přijít vhod.
Když si koupíte jakékoliv auto, je samozřejmě potřeba počítat s náklady na provoz a údržbu - a také se ztrátou hodnoty, kterou auta přirozeně trpí. Některé vozy méně, jiné více a některé také vůbec, obecně ale platí, že ztráta hodnoty je největším nákladem na provoz auta a u běžných vozů dalece zastíní vše od servisních nákladů po částky vydané za palivo.
Jak se za chvíli dozvíte, velké části tohoto problému (ovšem výměnou za jiné potenciální problémy) se lze zbavit koupí ojetého vozu. Nákup nového auta je ale z řady jiných důvodů také lákavý a pokud chcete jít touhle cestou a ztratit přitom za čtyři roky provozu co nejméně peněz, může pomoci statistika prognostické společnosti BF Forecasts. Ta přináší odhad zůstatkové hodnoty letos koupených aut v roce 2020. Podobná čísla jsme tu měli už vloni, nyní tedy máme před sebou aktualizovaný přehled.
Autoři tady počítají s průměrným nájezdem 15 tisíc kilometrů ročně napříč všemi třídami, u jednotlivých tříd se ale pochopitelně liší. Největší roční nájezd, v průměru 25 tisíc kilometrů, byl odhadován u vyšší třídy, tedy vozů typu Mercedes třídy S. Naopak nejnižších 11 500 km bylo odhadováno u malých aut všech tříd, tedy u městských miniaut, malých MPV a malých SUV.
Během prvního roku vozy ztratí na hodnotě v průměru nejvíce, prý to je 24,2 %, následně tratí pět až šest procent ročně. Proto může být lákavé kupovat rok stará auta, ovšem je potřeba mít na paměti, že ne každé auto za rok najede jen 15 tisíc kilometrů. Pravda, Passat s ročním nájezdem přes 200 tisíc asi nebude pravidlo, spíše výjimka, ale přesto i taková auta existují a takové terno jako poněkud obvyklejší „jahreswageny”.
Výsledky níže jsou dvojí - jedny ukazují nejlepší zůstatkovou hodnotu v absolutních číslech v rámci 16 tříd, tj. jsou vyjádřeny v korunách. Druhé ukazují nejlepší zůstatkovou hodnotu v procentech, tj. jsou vyjádřeny podílem zůstatku z původní ceny. Tabulky se v případě některých aut kryjí, protože jeden model byl vítězným jak v absolutní, tak i v relativní zůstatkové hodnotě, často ale vidíme docela jiné vozy nebo alespoň verze, logicky - absolutně nejméně obvykle tratí levné varianty, u relativně nejméně tratících aut to mohou být klidně velmi drahé vozy.
Ceny aut jsou základní cifry pro dané motorizace bez jakýchkoliv příplatků. Použití základních sice nutné neodráží realitu vaší koupě, protože málokteré auto se prodá skutečně „na holo”, ale z nějakých vyjít musíme. A všechna auta v tuto chvíli pochopitelně musí být v České republice reálně k mání - proto např. mezi SUV chybí jinak absolutně nejméně tratící Lada Niva, která stejně jako všechny ostatní Lady dnes k ke koupi není. „Nečeskou” cenu má jen Smart Fortwo ED Cabrio, který zatím do ceníku místního zastoupení Smartu nedorazil.
Základem odhadů zůstatkové hodnoty u BFF jsou data o cenách aut od roku 2010. Pozoruhodné je, že většina vítězů kategorií se se zůstatkovou hodnotou drží okolo 50 %. Výrazně níže nejde žádný vůz, výrazně výše také ne, snad až na Porsche Macan S Diesel s 61 procenty. V tabulce relativních hodnot se nad 50 % drží zejména auta středních a nižších tříd.
Auta s nejlepší relativní zůstatkovou hodnotou
Jak stojí i výše, největší anomálií ze všech je Porsche Macan S Diesel, který si podle odhadů bude držet cenu nejlépe. Špatně neuděláte ani pořízením nejslabšího hybridu, chcete-li Mercedes třídy S; jeho cena klesá na luxusní limuzínu překvapivě málo. Velmi zajímavé také je, že Mercedes CLA a Toyota Prius společně porážejí Volkswagen Golf. Průměrná zůstatková hodnota všech tříd zde je 53,4 %.
Auta s nejlepší absolutní zůstatkovou hodnotou
V absolutních číslech vidíme největší procentuální pokles hodnoty u Nissanu 370Z, ovšem odchylka 6,3 % od průměru není nic extrémního. Vidíme tu i auta s poměrně úzkou cílovou skupinou, kromě Smartu Fortwo Cabrio ED také třeba třídveřové Pajero, které cenu ztrácí skoro jako 370Z. Ani ten Smart na tom není kdovíjak perfektně. Průměrná zůstatková hodnota zde je 50,3 % původní ceny.
A je tu také jedna Škoda - nový Superb, který si má dobře držet cenu ve všech verzích v relativní rovině, v dostupné variantě 1,4 TSI se pak tento stav ideálně protíná i s nízkou cenu. Pokud tedy chcete ve střední třídě přijít za 4 roky vlastnictví auta „jen” o 292 tisíc Kč, víte, kam se vydat. Vodítek k „tomu nejlepšímu” je ale pochopitelně více, všechna napoví přiložená tabulka...
Porsche Macan ztrácí hodnotu relativně nejméně napříč třídami
Nová Škoda Superb si v odhadované ztrátě hodnoty stojí obecně velmi dobře, verze 1,4 TSI má pak být tou, jejíž cena klesne do roku 2020 v rámci střední třídy v absolutní rovině úplně nejméně
Zdroj dat: BF Forecasts
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva