Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejčastější fígle, kterými dnes zloději kradou auta a jak se jim bránit
4.8.2019 | Petr Miler
Zamezit zlodějům ukrást vaše auto nikdy nejde stoprocentně, minimálně značně ztížit „práci” jim ale lze. Tady je šest způsobů, jak na vás chtějí vyzrát.
Krádež auta je pokaždé otřesný zážitek. I když ke svému vozu nechováte žádné zvláštní city, jeho odcizení vám značně zkomplikuje život ve chvíli krádeže i v týdnech či měsících po ní. A pokud ke svému autu nějaké city chováte, je to jen horší. Váš krásný vůz, se kterým jste prožili kus života, rázem někdo rozebere na náhradní díly a identifikovatelné součástky zničí. V lepším případě dostanete alespoň peníze z pojistky, v horším vám zbudou jen oči pro pláč.
Pokud vás zajímá, jak se vlastně dá auto ukrást, když má zámky, imobilizéry, alarmy a kdo ví, co všechno ještě, můžeme se podívat na šest nejčastějších způsobů, které zloději používají podle britské organizace AA. Nejsou to samozřejmě detailní návody, však nikoho nechceme navádět, jak by to měl zkoušet. Ale když člověk tuší, jak se to či ono dělá, může se tomu lépe bránit, s čímž se také pokusíme poradit.
Zkraje zopakujme, že dokonalá ochrana proti krádeži auta je nemít auto. Pokud auto máte, existuje vždy určitá pravděpodobnost, že bude ukradeno. Je ale možné ji snížit na minimum a velmi dobře funguje např. zamčená garáž na dvorku za zamčenou bránou. Ne každý ale něco takového má a i když podobným způsobem doma auto parkujete, pořád s ním musíte stavět i jinde. Podívejme se tedy na to, jak lze takhle zaparkované auto odcizit a co s tím jako majitel nebo řidič můžete dělat.
1. Mechanická krádež
Máte-li starší auto, dejme tomu z 80. či první půlky 90. let, které není kromě zámků nijak zabezpečeno, je možné ho ukrást „postaru”. Dovnitř se zloděj dostane pomocí speciální planžety nebo i jen háčku na konci pevného drátu, který zastrčí mezi okno a těsnění, chytne za táhlo zámku vedoucí k čudlíku na horní hraně výplně dveří a povytáhne ho nahoru. Vnitřky dveří bývají konstruovány tak, aby to co nejvíce znesnadnily, jenže pokaždé to nějak jde.
Pod přístrojovou deskou pak najde správné dva kabely a spojí je, čímž uzavře elektrický okruh a auto si myslí, že bylo klíčkem zapnuto zapalování. Další kabely spojí krátce pro aktivaci startéru. Tenhle způsob je k vidění v mnoha filmech a není tak jednoduchý, jak na plátnech kin vypadá, ale schémata elektrické soustavy se dají na internetu najít snad pro každé auto. Rozhodně pro každé, které je dost běžné na to, aby se vyplatilo krást jej na náhradní díly.
Bránit se tomuto primitivnímu způsobu odcizení lze jakýmkoli posílením zabezpečení. Pomůže v podstatě cokoli, od jednoduchého imobilizéru až po jakékoli mechanické zabezpečení. I tyto způsoby ochrany lze sice překonat, jenž zloděj naučený takto jednoduše krást např. Škody Favorit, nebude mít zájem překonávat jakékoli další zabezpečení zrovna vašeho vozu a zkusí raději ukrást jiný, nezabezpečený. Buď tedy krádež předem vzdá, nebo odejde s nepořízenou, když obvyklými postupy neuspěje.
2. Krádež výměnou řídící jednotky
U modernějších, ale ne zase tak moderních aut už je situace složitější. Standardní mechanická zabezpečení tedy zloději překonají velmi podobně jako u starších vozů, překážkou je jim ale elektronika, zejména pak imobilizér a případně alarm. Auta řekněme z 90. let a začátku nového tisíciletí ale obvykle nejsou zase tak komplikovaná a činnost těchto zařízení obstarává jediný počítač, řídící jednotka, kterou lze vyměnit za jinou.
Zloději tak mají předem připravené vlastní řídící jednotky pro pár typů jimi „obstarávaných” vozů a ukradnou je prostě tak, že po vloupání do nich odpojí akumulátor a nahradí standardní řídící jednotku vlastní, která už jim není překážkou nejen v tom vůz nejen otevřít, ale také s ním odjet.
Bránit se zde lze nejlépe dodatečným mechanickým zabezpečením či systémy sledování a případného vyhledávaní vozu, už jsme ale viděli i to, že někdo značně ztížil přistup k samotné řídící jednotce. I to je pochopitelně možnost.
3. Krádež s pomocí portu OBD
V případě ještě novějších aut a trochu sofistikovanějších zlodějů je i taková operace zbytečně složitou. OBD, On-Board Diagnostics, je přístupový bod do elektroniky auta pro servisy, příp. stanice technické kontroly. S nástupem standardu OBD-II v 90. letech jsou navíc ve všech autech tyhle konektory úplně stejné, což usnadňuje práci servisům, ale zlodějům také. Mohou ke konektoru připojit zařízení, které jim dovolí s autem dělat prakticky cokoliv.
Mohou tedy přeprogramovat řídící jednotku a vyřadit elektronické zabezpečení a zbytek provést postaru. A nebo si rovnou mohou přinést software, pomocí něhož auto během pár vteřin nastartují, jako by byl klíč v zapalování, i když žádný nemají. Pak prostě normálně odjedou, auto nepozná, že za volantem je zloděj. Také si můžou přinést nový přístupový modul k danému typu auta, pomocí zařízení připojeného do portu OBD ho s autem spárují a pak už normálně zmáčknou tlačítko Start a odjíždějí.
Stejně jako v předchozím případě i tady pomůže jen věc jako zámek řadicí páky nebo online monitoring pohybu vozu. Popř. zkomplikování přístupu k portu OBD, takovou věc lze schovat, zamknout, cokoli na ten způsob.
4. Krádež zesílením signálu modulu bezklíčového přístupu
Jestli máte z dosavadní „gradace” tohoto článku pocit, že čím je vůz novější, tím snáze jej lze s patřičným know-how ukrást, pak... ano, svým způsobem je to tak. A ani tento bod nevyvede z mýlky. Jak jsme již mnohokrát psali dříve, moderní bezklíčové odemykání a startování je sice velmi pohodlné a elegantní, ale je ohromnou bezpečnostní dírou, která dovoluje auto ukrást s pomocí relativně jednoduché elektroniky bez jakéhokoli povšimnutí okolí.
Zloději si můžou přinést zařízení, která pouze zesílí signál, jímž auto hledá ve svém bezprostředním okolí klíč. Auto ho tak „vidí” klidné i na stovky metrů tak, jako byste jej měli v kapse pár centimetrů od kliky. Umožní tedy otevření, nastartování motoru a odjezd. A protože víme, co se stane, když z auta s bezklíčovým startem vyhodíte za jízdy „klíč”, můžeme snadno dodat, ze auto leckdy ani za jízdy nedá znát, že přístupový modul k němu je daleko.
V tomto případě je nejlepší ochranou nepoužívat tuto vymoženost, popř. si ji do auta vůbec nepořizovat. A pokud už ji za každou cenu chcete mít, je na místě buď vybrat některé z mála aut, která jsou proti tomuto odolná (například současná BMW, Jaguary a Land Rovery či Fordy) a nebo zvolit některý z výše zmíněných způsobů dodatečného zabezpečení.
5. Vloupání či loupež
Podle statistik britské organizace AA je nejčastější formou krádeže auta ostrovech to, že se někdo vloupá do domu či bytu, tam ukradne klíče od auta a pak s ním normálně odjede. Tenhle způsob krádeže nevědomky činí snazším sami majitelé aut a bytů, např. tak, že klíče nechávají hned za dveřmi, nebo tak, že na vstupních dveřích mají obyčejný, ve vteřinách překonatelný zámek za pár korun.
Jinou možností, která se v minulosti stávala i u nás, je přímá loupež. Představte si auto s alarmem stojící v noci někde na sídlišti. Alarm se občas může zbláznit a auto houká a houká. Rozespalý majitel se rozhodne sejít k němu a alarm vypnout, aby ho ráno jeho a deset vedlejších vchodů nezlynčovalo. Jenže alarmu ke zbláznění někdo pomohl, ten někdo pak majitele v županu přepadne, sebere mu klíče a mizí pryč.
Ochrana proti tomu prvnímu je jasná, nenechávat doma klič na snadno dostupných místech, i laciný trezor pomůže. V druhém případě to chce spíše obezřetnost, jakmile už vás někdo přepadne, je lepší vůz vydat a nezahrávat si s primitivem, který vám pro mrzký mamon může ublížit nebo vás i zabít.
6. Fyzické přemístění vozu
Zejména městské policie dnes rády odtahují auta pokaždé, kdy to jen trochu jde, takže těžko vzbudí pozornost okolí, když vaše auto začne na parkovišti někdo nakládat s cílem odvézt si jej někam do své „dílny”. Že u toho vůz bude hlasitě pískat, nikoho nedojme, to při odtahu policií dělají auta též a jak jsme nedávno psali, zlodějům to velmi usnadňuje existenci.
Tento způsob ale přece jen není tak nenápadný, však s ukradeným naloženým autem budou zloději k vidění ještě na mnoha místech bez možnosti se jednoduše ztratit při případné honičce, takže není tak frekventovaný. Ale používá se a jedinou efektivní ochranou se jeví některý ze sledovacích systémů. Zloději totiž právě kvůli nim auto nejprve přemístí jen nedaleko od místa původní krádeže a teprve pokud o něj nikdo nejeví zájem, odtáhnou jej do svého zázemí. Pokud budete sledovat jeho polohu, v mezičase jej znovu snadno získáte zpět do své moci.
Zdroj: AA UK
Bleskovky
- Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024 - Mercedes, který má přežít i konec světa, není mýtus. Po povodních vyjel celý od bláta ze zatopené garáže, jako by se nic nestalo
17.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejnovější články
- Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 2 minutami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před hodinou - VW se rozhodl nasadit elektrický pohon skutečně pro všechno a všude, jeho poslední novinka zvedá obočí
včera - Už z továrny drsné BMW M2 dostalo vzhled ministra války. Jenže nepřehání, se 728 koňmi si dá supersporty k svačině
včera - Jaguar nebude roky vyrábět a prodávat nová auta, už teď pro ně ale má nová loga. Kosmetickým produktům by slušela
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 07:31 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.20. 19:45 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 11.19. 13:32 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 11.18. 16:25 - pavproch