Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy
16.1.2019 | Petr Prokopec
Moderní auta jsou stále komplikovanější a zlí jazykové tvrdí, že znát to bude hlavně v autoservisech. Nejčastější závady moderních vozů naznačují, že úrodnou půdu neminuli.
Když Horacio Pagani v roce 2007 navštívil Prahu, uvedl, že pohled do motorových prostorů jej začíná rmoutit. Již v té době agregáty ztrácely kouzlo své jednoduchosti a stávaly se postupně stále složitějšími. To na jednu jednu stranu může pomoci jejich efektivitě či výkonu, na straně druhé je to ale zesložiťuje a činí dražšími i náchylnějšími k dříve neznámým poruchám. Od té doby jde vývoj přesně tím směrem, ze kterého Pagani příliš nadšený není a který pohonné jednotky od jejich původní podoby stále více vzdaluje.
Studie dvou německých pojišťoven naznačují, že právě stále vyšší komplexita dnešních aut - nejen jejich motorů - vede ke stále vyšším účtům za jejich opravy. Společnost CarGarantie, která patří k největším evropským nezávislým pojistitelům, ve své studii uvádí, že průměrná cena oprav loni narostla o 12 Eur (cca 306 Kč) na 514 Eur (13 130 Kč). Jde přitom o největší meziroční nárůst za posledních několik let.
Další studie, která pro změnu pochází od firmy GDV, hledí na věc z větší perspektivy. Z její strany byla zkoumána data spojená s 20 různými typy aut, mezi něž patří i malé vozy, stejně jako supersporty. Kromě toho bylo u každého modelu sledováno 12 komponentů, které při haváriích doznávají největšího a nejčastějšího poškození. Zatímco v roce 2013 u takové skupiny průměrná cena oprav činila 2 400 Eur (61 300 Kč), loni to již bylo 2 700 Eur (69 000 Kč).
Z analýz vyplývá, že 20,3 % financí vyplacených autoservisům připadá na opravu hnacího ústrojí, jež zahrnuje i turbo. To odpovídá stesku Horacia Paganiho, neboť právě tato oblast doznala největšího nárůstu ve složitosti. Kvůli papírovému snížení spotřeby je třeba více komponentů, jež je třeba roztáčet, a to logicky navyšuje riziko poruchy. Není tedy překvapivé, že za hnací ústrojí u nových aut utrácí motoristé nejvíce. U starších aut jsou náklady na opravy poruch těchto komponentů relativně menší (17,7 %).
V případě starších vozů pro změnu nejvíce peněz (24,2 %) vydáte za poruchy motoru, ačkoliv v rámci četnosti oprav připadá na pohonné jednotky až desáté místo. U moderních automobilů je to méně, což jen potvrzuje, že ačkoli samotné motory lze vyrobit stále kvalitněji, dílčí komponenty jako turbodmychadla je činí k zranitelnějšími.
Třetí nejvyšší výdaje jsou spojené s převodovkami, zejména těmi automatickými se dvěma spojkami, čtvrté s elektrickým systémem a šesté s palubní elektronikou. Tato oblast totiž dříve nebyla na takové úrovni, jako je nyní, proto je nepřekvapivě hodně poruchová. Moderní auta se ale příliš nezlepšila, v jejich případě jsou výsledky obdobné.
GDV dodává, že do budoucna nelze očekávat úlevu. Zejména Evropská unie apeluje na stále nižší spotřebu paliva a větší množství asistenčních systémů, což logicky povede k ještě vyšším účtům za opravy. Také je třeba dodat, že auta nejsou opravdu složitá zase tak dlouho a teprve přijdou roky, kdy servisy začnou navštěvovat vozy s těmi dnes nejmodernějšími systémy, které tou dobou budou třeba 10 let staré.
Pokud vás tedy netěší dosavadní vývoj, na lepší zítřky se netěšte. Podle německých pojišťoven bude jen hůř - auta se budou zejména pod tlakem EU stávat stále složitějšími, aniž by to mělo avizovaný vliv na jejich reálnou spotřebu. Jejich servis a opravy ale mají být stále dražší zcela nesporně.
Srovnání nejčastějších poruch moderních aut a jejich starších předchůdců


Stále komplexnější technika moderních aut znamená, že udržet tyto vozy při životě je finančně stále náročnější
Zdroje: CarGarantie, VCD
Bleskovky
Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
včeraUž ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Automobilky zastavují vývoz aut do USA kvůli novým clům, nejlíp tak ukazují, oč nyní běží
před 16 minutamiChevrolet poprvé ukázal podobu nové Corvette. Na první pohled ohromí, na ten druhý ale zklame
před hodinouPorsche dál mohutně padá ke dnu, před celosvětovým fiaskem ho zachránila jen Trumpova cla
před 3 hodinamiNesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 prý končí jako propadák, C43 také. Náhradou ale má být jen o kousek menší nesmysl, popř. z nouze ctnost
před 4 hodinamiBritové znovu zrušili zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2030. Sedm měsíců poté, co ho znovu zavedli
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva