Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Uhádnete, kolik má reálně najeto těchto 8 ojetých Škod, VW či Mercedesů?
6.2.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Při nákupu ojetiny věřte jen jasným faktům, ne vlastním pocitům. Tyto vozy vám dokážou, že v případě nájezdu km je možné úplně všechno.
Přehled kapitol
Na sklonku loňského roku jsme vám ukázali čtyři ojetá auta a zeptali se, jestli poznáte, kolik mají najeto kilometrů. Upřímně řečeno, bylo to těžké, byly to hodně ojeté a také dost zachovalé vozy a poznat na nich, jestli mají na tachometru o sto tisíc kilometrů více nebo méně bylo prakticky nemožné. Právě proto jsme je označili za žhavé kandidáty na stočení tachometru, ke kterému ale jejich majitelé či prodávající nepřistoupili. Nepochybně je to ctí, dopustit se této levárny ale prostě mohli a nikde není psáno, že se jí právě na těchto autech nedopustí někdo jiný.
Primárním cílem tohoto článku ale nebylo upozornit na auta, která jednou mohou být „stočena”. A nešlo ani o pokus dělat z vás, našich čtenářů, blbce. Chtěli jsme především upozornit na to, že auto může ujet za krátkou dobu obří porce kilometrů nebo být i relativně vysokými nájezdy zatěžováno dlouhá léta. A že se to na nich od pohledu nedá poznat, alespoň ne do té míry, abyste byli schopni odlišit 120 od 220 tisíc kilometrů nebo 250 od 350 tisíc. Prostě to není reálně možné, u stavu spousty věcí nezáleží jen na najetých kilometrech, ale i dalších okolnostech užívání vozu, které tachometr prostě neodhalí.
Nechtěli jsme se k tomuto tématu vracet, článek měl ale velkou odezvu a za uplynulý měsíc a půl jste nám naposílali spoustu tipů na další podobná auta. Sešlo se nám jich v redakčním mailu přes 300 - některé byly od čtenářů, jiné od prodávajících, kteří chtěli ukázat, že tachometry nestáčí, ač mohou. Poděkování patří všem a už kvůli tomu jsme nechtěli vaši aktivitu nechal ležet ladem a vybrali jsme z nich osm dalších vozů, na které se pro poučení stojí za to podívat.
Hlavní příčinou tak široce rozšířené manipulace se stavem tachometrů totiž není chybějící zákon, který by to zakazoval, ani promyšlené triky bazaristů, které by mátly zákazníky. Je to v prvé řadě slepá víra kupujících. Pochopitelně, někteří prodejci se dopouštějí propracovaných podvodů, falšují servisní knížky, u stočeného auta vymění citlivé věci jako řadičku a nášlapy pedálů, někteří třeba i instalují méně „vysleplá” světla, vymění čelní sklo, stvoří fiktivní faktury za servis... Pakliže to udělají „dobře”, naletí jim klidně i velmi obezřetný kupující, ale ruku na srdce, kolik bazaristů tohle dělá? Většinou servisní knihu vezmou, zahodí, tachometr stočí a vůz tak maximálně naleští. A pak už jen vyprávějí pohádky, kterým lidé bohužel věří. Nic to nemění na tom, že oni jsou ti špatní, my je ale nenapravíme a jiný zákon nejspíše také ne. S lidskou naivitou ale něco dělat lze.
Musíme znovu zopakovat: máte-li při koupi ojetého auta jakoukoli pochybnost, nezdá-li se vám jediný detail, jedna drobnost, dejte od vozu ruce pryč. Milion jiných automobilů čeká na kupce u jiných prodejců a vy nemusíte nic koupit právě dnes. Spousta lidí se ale nejenže neřídí touto prostou zásadou, lidé si pochybnosti sami vymlouvají a třeba u 5 let starého auta bez zdokumentované servisní historie s údajnými 225 tisíci km si říkají, že s ním přece nikdo nemohl více najet, však je to 45 tisíc km za rok, spousta kilometrů. A když už by ho někdo stáčel, přece by nešel na 225 tisíc...
Věřte, že auto může najet skoro jakýkoli počet kilometrů za jakýkoli čas, a to i v případě nepravděpodobných modelů či motorizací. Těchto osm aut budiž důkazem. My vás samozřejmě za nos vodit nebudeme a odhalíme vám celou pravdu, pokud byste si ale sami chtěli říci, kolik může to či ono auto mít v danou chvíli najeto, zůstanou v této kapitole u jednotlivých vozů kilometrové nájezdy skryty a odhalíme vám je v kapitole druhé. U všech vozů do jednoho jsme je ověřovali přímo u prodejců...
1. Škoda Fabia 1,4 16V Combi - v provozu od roku 2006
Škoda Fabia je malé auto. Byť je u nás nezřídka využívané jako rodinné či firemní, je to primárně příměstský vůz, a to i s karoserií kombi. Od takového auta očekáváte nájezd blízký tomu průměrnému a pokud bude hodně vysoký, půjde o pár desítek tisíc km v prvních letech provozu. Tady jde navíc o benzinovou verzi obvykle nepoužívanou k extra vysokým nájezdům.
Tento stříbrný exemplář je ve velmi dobrém stavu, nenajdete na něm podstatnou vadu krom lehce zažloutlých čelních světlometů. Kolik si tedy dokážete představit, že může najet taková Fabia za 10 let, kdybyste k tomu neměli další vodítko?
2. Mercedes-Benz E 200 CDI Kombi - v provozu od roku 2008
Mercedes třídy E je typický polykač velkých kilometrových nájezdů, je to vůz stvořený pro Autobahn. Přes 200 kilometrů o každém pracovním dnu, 1 000 týdně, tedy přes 50 000 za rok nemusí být nic mimořádného, standardem může být i dvojnásobek. Éčka ujedou 200 a více tisíc km v rukou prvních majitelů dost často, ti si je ale obvykle nechávají jen tři roky a i pokud je mají déle, jako hlavní vůz už je pak nepoužívají.
Tato třída E je vizuálně prakticky bez chyby, prodávající říká, že je ve velmi dobrém stavu. Poškozená bočnice sedadla řidiče naznačuje, že kilometrů tady bude více než málo, ale je to 7,5 roku staré auto. Kolik by vás napadlo, že mohlo v horším případě ujet kilometrů?
3. Škoda Octavia I 1,9 TDI Combi - v provozu od roku 2004
I když je to už spoustu let nevyráběné auto, patří Škoda Octavia první generace k žádaným ojetinám, zvláště jako kombík s motorem 1,9 TDI. Modely po faceliftu navíc vizuálně skoro nestárnou a jejich využití se alespoň v České republice různí od „dědova auta” v garáži až po každodenního společníka obchodního cestujícího. Kilometrů tedy může mít najeto hodně, ale také nemusí, nemusí... A to kupujícím leckdy stačí k tomu, aby si sami dokreslili krásný příběh levného a sotva jetého vozu vytoužené specifikace.
Tento v lecčems zachovalý a v lecčems „jetý” exemplář dává tušit, že auto vašeho dědečka na ježdění do kostela to nebylo a teoreticky za 10 let klidně mohlo 20x ujet zeměkouli. Přesto, kolik by vás napadlo, že může mít najeto?
4. Mercedes-Benz C 180 CDI Kombi - v provozu od 6/2012
Každý větší Mercedes dlouhému cestování přeje, Céčko už ale není to auto, které byste si primárně vybrali pro pravidelné ježdění z jednoho konce Evropy na druhý. Ani tak není neobvyklé, ujede-li třeba 70 tisíc km za rok, také u něj ale obvykle platí, že takto intenzivně jezdí jen chvíli.
Tento vůz byl navíc v provozu jen 3 roky, od té chvíle čeká na nového majitele. Celkově od první registrace uběhlo 3,5 léta. Vypadá velmi dobře, ani sedadla se nezdají být příliš poškozená. Takže kolik by vás napadlo, že mohl dosud ujet?
5. Audi A6 Avant 3,0 TDI Quattro - v provozu od roku 2005
Audi A6 je další polykač asfaltových ohňů, toto auto je ale od začátku svého bytí provozováno v České republice, kde není zase tak snadné najezdit tolik kilometrů jako třeba v Německu. Měl navíc dva majitele, takže vysoký „manažerský nájezd” lze rozumně očekávat jen od toho prvního.
A podívejte se na tento konkrétní kus. Není bez chyb, pravý světlomet je ale jen orosený z mytí a na ta více než málo opotřebovaná sedadla není třeba dojet až na Měsíc. Takže kolik km byste řekli, že může tahle A6 mít v nejhorší případě za sebou?
6. BMW 118d - v provozu od roku 2005
BMW řady 1 je kompakt, který bude typicky sloužit jako druhé či další auto v rodině někomu, kdo má také trojku nebo pětku. Může se najít fanda, který si jedničku koupí jako jediné auto, protože v této generaci s ním byl i pořádný kus zábavy, ten ale nejspíše nesáhne po 118d. A i když si někdo koupí jedničku jako jiný Golf, což hlavně v Německu nebude zase tak neobvyklé, asi se s ní nevydá po stopách Willyho Foga. Každý rok.
A podívejte se na toto auto. Tedy fotografie nejsou dvakrát kvalitní a od prodávajícího máme lepší zatím jen slíbené, přesto je z nich zřejmě, že ani tento vůz není žádná „voňavka”, na originální stav to také není žádná bída. O to tu ale zase tolik nejde, je to přece jen 10 let stará jednička. Takže co byste mu hádali za kilometráž, když budete čekat ale vážně hodně?
7. Volvo V70 T5 - v provozu od 5/2013
Volva se pravidelně umísťují na špici pořadí aut zdolávajících největší porce km, takže je vždy třeba čekat hodně. Naposledy to byla právě V70, tedy její předchozí iterace a průměr 182 tisíc km u vozů v rozmezí stáří 8 až 11 let. Ani to nejježděnější auto tedy v průměru nepřekonává 20 tisíc km ročně, u aut starých okolo 10 let.
Tady máme vůz starý 2,5 roku, vážně jen tolik. Vypadá bezvadně, nenajdete na něm větší chybu - přední světla jsou zase jen zamlžená po mytí, to se stane i na novém auté. Jsou tu trochu omačkané a odřené kožené sedačky, ale u leckterého auta s 80 tisící kilometry vypadají hůře. Takže co tahle V70, kolik by vás napadlo, že najela?
8. VW Sharan 2,0 TDI - v provozu od 1/2013
Sharan je další z aut, co mívají vysoké nájezdy, takže i tady je opatrnost na místě. I tak dělají dlouhodobé průměry 161 tisíc km u 8 až 11 let starých vozů a tento je prakticky nový. Má za sebou jen 3 roky od první registrace a vypadá dokonale. Najděte na něm chybu a pošleme vám medaili za pozornost. A má ji vůbec? Možná je to v tomto přehledu chyták, auto po starším pánovi co přecenil svůj rodinný potenciál, teď mu skončil leasing a pouští ho dál. Tak kolik by vás u něj napadlo?
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 6 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva