Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
před 2 hodinami | Petr Prokopec
O tom, co s elektrickými auty a jejich možnostmi dělá zima, se říká mnohé, ale jaká je realita? Studie zkoumala konkrétní limity 16 z nich a výsledky pro některé z nich nejsou vůbec dobré.
Minulý týden v pátek o sobě poprvé začala dávat vědět zima i mimo horské oblasti. Kdy přesně celou republiku znovu zasype sníh, je nadále ve hvězdách, teploty v noci ale už pravidelně klesají pod bod mrazu. Přes den se pak sice znovu vyšvihnou nad nulu, ale už jen velmi těsně. Pro řidiče je to jasné znamení, že musí svou jízdu přizpůsobit zhoršené přilnavosti, kterou s sebou nese studená či rovnou zmrzlá vozovka.
Více než majitelé spalovacích aut se ovšem zimních měsíců obávají vlastníci elektromobilů. Baterie totiž zvládají bezproblémově fungovat jen v úzkém teplotním pásmu, ideální pro ně má být teplota 21 stupňů Celsia. K něčemu takovému ale nyní i po příštích pár měsíců budeme mít daleko. I když tedy výrobci zmiňují dojezd ve stovkách kilometrů, v zimě je třeba z něj snadno desítky procent odečíst a počítat s citelně delší dobou dobíjení.
Americká právnická firma Vaziri Law Group si totiž zadala studii, která se zabývala tím, na jaké elektromobily je v zimě nejmenší spoleh v řadě ohledů. Sledovány byly čtyři základní faktory - ověřený pokles dojezdu, reálná doba dobíjení z 10 na 80 procent kapacity baterií, využitelná kapacita baterií a počet incidentů v zimě (za poslední tříleté období). Kombinací jednotlivých výsledků tak vznikl index, kdy vyšší skóre odkazuje na větší problémy, které s takovým elektromobilem budete v zimě mít.
Smutným vítězem onoho průzkumu je Nissan Leaf, který dosáhl 77,59 bodů. Největším problémem je v jeho případě dlouhá doba dobíjení (59 minut) následovaná poklesem dojezdu o 38 procent při nízkých teplotách. V tomto ohledu je na tom ovšem ještě hůře druhá Tesla Model Y se 76,14 body, u níž je třeba počítat s 52procentním poklesem dojezdu. Dobíjení pak sice zabere 27 minut, což je bráno jako pozitivum, nicméně tento vůz má na kontě sedm nehod.
Číslem tři je znovu Tesla, tentokráte Model X se 75,88 body. Také v jeho případě je třeba počítat s nadpolovičním poklesem dojezdu, spřízněný Model S je pak s 55 procenty v tomto ohledu dokonce nejhorším ze všech zkoumaných aut. Hodnocení mu navíc ještě zhoršuje devět incidentů, kredit je však stejně jako u zbytky nabídky Tesly vylepšen rychlodobíjením. I proto Model S skončil až pátý za Volkswagenem ID.4, který má na kontě 35procentní pokles dojezdu.
Šestá a sedmá příčka připadly na BMW i3 a VW e-Golf, které se sice pyšní jen 15procentním a 12procentním poklesem dojezdu, ubližuje jim však 40minutová doba dobíjení - přičemž jen připomínáme, že jde o navýšení kapacity baterií z 10 na 80 procent, tedy jen pouze o 70 procent. Žádný z těchto modelů přitom nemá na kontě ani ekvivalent 10litrové palivové nádrže na naftu, přičemž takové množství dočerpáte v řádu sekund.
Lze už jen zmínit, že Hyundai Ioniq je na tom v rámci 16 zkoumaných modelů nejlépe, v zimě mu totiž dojezd klesá jen o 3 procenta a pochlubit se může i pouze 16minutovým dobíjením. Oproti tomu na dobití baterií Chevroletu Volt Hybrid budete čekat dlouhých 210 minut, i když mají kapacitu jen 18,4 kWh. Nejvíc incidentů pak jde na konto Tesly Model 3, u které je zároveň třeba počítat s poklesem dojezdu o 50 procent.
Přehled výsledků studie v tabulce. Grafika: Autoforum.cz, Data: Vaziri Law Group
Model S je nejstarším stále prodávaným vozem Tesly, zájem o něj však soustavně klesá. Nyní se navíc ukázalo, že v zimě jej pomalu ani nemůžete používat, neboť dojezd klesá o 55 procent a doba dobíjení se též rychle prodlužuje. Foto: Tesla
Zdroj: Vaziri Law Group přes Motorzeitung
Bleskovky
- Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
včera - Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
12.12.2024 - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
11.12.2024
Nejnovější články
- Nissan dělá vše pro to, aby nepřežil ani oněch 12 až 14 měsíců, které si nyní v krizi sám predikuje
před hodinou - Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
před 3 hodinami - Mateřská firma VW a Porsche se propadá do hluboké ztráty, za rok 2024 nečekaně odepíše až 550 miliard s dluhem 136 miliard Kč
před 4 hodinami - Firma dala nový život původní Alfě Romeo Giulia. Úchvatné auto je jako dnešní bez elektřiny, zato s novým lehkým šestiválcem
včera - Kupci elektrického SUV Audi poznávají, co to je prodělat kalhoty, jejich auto ztratilo za 3 roky a 28 tisíc km na ceně přes 1,25 milionu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva