Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vyšší spolehlivost elektromobilů je mýtus, říkají Němci, spalovacím autům se ani nevyrovnají
2.3.2023 | Petr Prokopec
Je pravdou, že elektrická auta jsou konstrukčně jednodušší, takový elektromotor je vedle jednotky s vnitřním spalováním vrcholem primitivismu. Předpoklad vyšší spolehlivosti tak má svou logiku, podle dat TÜV ale s realitou nemá nic společného.
Včera jsme se podívali na Mercedes-Benz třídy B, jehož stávající třetí generace figuruje v aktuálním TÜV Reportu na úplně nejvyšší příčce. Spolehlivější vůz tedy v současné době nenajdete, přičemž úspěch třícípé hvězdy podtrhuje SUV GLC, které skončilo druhé. Mimo to má ovšem německá automobilka v první dvanáctce ještě jeden model, a sice třídu A. Dále pak mezi nejlepšími figurují VW Golf Sportsvan a T-Roc, Audi Q3 a Q2, Porsche Cayenne, Honda Jazz, Hyundai ix20, Suzuki Vitara a Volvo V40.
Žádný z těchto vozů se nevyznačuje horší než 3procentní poruchovostí, na kontě Béčka pak svítí dokonce pouhá 2 procenta. Jedno nicméně má celá dvanáctka společné. O její pohon se starají primárně nebo výlučně spalovací motory. Ani v jednom případě tedy nenarazíte na elektromobil. To je ale poněkud překvapivé, neboť bateriový pohon je prezentován jako jednodušší, téměř bezúdržbový, minimálně bezporuchový, a tedy nadřazený tomu benzinovému či dieselovému.
Technici německého TÜV se nicméně elektromobily zabývají a kolegové z Auto Bildu si posvítili na výsledky čtyř nejprodávanějších modelů. Nissan Leaf i Tesla Model 3 jsou na tom se 4,3procentní poruchovostí stejně, přičemž oba vozy skončily v nad průměrem (5,3 %). Japonskému vozu ubližují mj. jeho poddimenzované brzdy, zatímco v případě toho amerického míří největší kritika k zadním světlům. Ty jsou jeho velkou slabinou, spojena je s nimi totiž dokonce 8,9procentní poruchovost.
Dalším pánem na holení je Renault Zoe, který dosáhl přesně na průměr mezi dvou- a tříletými vozy, tedy na již zmiňovaných 5,3 procenta. BMW i3 je pak ještě horší, na jeho kontě svítí 5,9procentní poruchovost. Achillovou patou francouzského vozu je hlavně přední náprava, stejně jako kritika opět padá na brzdy. Ani německý vůz se nevyhnul problémům s brzdami, což je ostatně dle provozního ředitele TÜV Joachima Bühlera slabina všech elektromobilů.
Důvodem je sázka na rekuperaci kinetické energie motorem, která ale na jednu stranu neřeší vše a výrobce vede ke konstrukční poddimenzovanosti brzd. Na tu druhou pak může vést ke zničení brzd jejich nedostatečným nepoužíváním, které má za následek korozi a nefunkčnost v momentě, kdy je potřebujete. Bühler proto všem majitelům elektromobilů doporučuje, aby brzy pravidelně řádně provětrali.
Stěžejním zjištěním je nicméně skutečnost, že elektrická auta obecně, ani žádný konkrétní elektrický model, ve spolehlivosti neexcelují. Dva zmíněné vozy sice skončily v nadprůměru, ovšem dalece za spoustou spalovacích vozů. Dobrou zprávou sice je, že problémy nepůsobí jejich baterie, na hodnocení tohoto aspektu je ale ještě brzy. Osmi- a víceletých elektromobilů jezdí na kontroly k TÜV stále příliš málo na to, aby z toho bylo možné vyvozovat jakékoli závěry.



Nissan Leaf je sice nejlépe hodnoceným elektromobilem, ... Foto: Nissan
...přičemž stejné míry poruchovosti dosáhla i Tesla Model 3, nicméně za nejlepšími spalovacími vozy tato dvojka výrazně zaostává. Foto: Tesla
Zoe pak dosáhl pouze na průměr, ... Foto: Renault
...zatímco i3 skončilo dokonce v podprůměru. Zkazky o spolehlivosti elektrických aut tak nejsou naplněny ani jednotlivě, ani v celkovém průměru. Foto: BMW
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejčtenější články
Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 10:09 - M.Z.
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Táhneme na Brusel 04.28. 08:18 - HondaMan
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch