Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Může jen přejetí díry na silnici vystřelit airbag auta? Test dává i zajímavou radu
3.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
České silnice nikdy nebyly příliš fit a s pokračující zimou se jistě nespraví. Není tak od věci vědět, co může způsobit „správné” trefení výmolu.
Lidé z kanálu Warped Perceptions na Youtube zkoumají fungování věcí okolo nás. Zaměřují se na zpomalené záběry, díky kterým se můžeme pouhým okem podívat na procesy, kterým jindy buď nevěnujeme skoro žádnou pozornost, nebo je nemáme šanci vidět. Ne všechny jsou pro nás zajímavé, předmětem zájmu se ale čas od času stanou i automobily. A v posledních měsících přišlo na přetřes podrobné zkoumání chování podvozku na špatných silnicích.
Těch je u nás obecně dost, a tak není od věci vidět, co musí zavěšení kol na takových cestách zvládat. Jak se dalo očekávat, už minule těmto pokusům padlo za oběť pár pneumatik a ráfků, tentokrát ale došlo i na víc. Matt Mikka, hlavní aktér pořadu, vzal znovu osvědčený Mercedes-Benz E 320 CDI a vydal se s ním zkoumat, zda vjetí do výmolu může být až taková rána, že způsobí i vystřelení airbagu.
Aby pokus mohl absolvovat, musel s autem nejprve vyrazit do servisu, aby jej vyléčil z dříve utržených ran. Dealerství Mercedesu tak opravilo špatné řazení, dodalo nová kola s pneumatikami a trochu elektroniky i s její kalibrací, aby vše fungovalo jako u správně opečovávaného (třebaže zde značné odstrojeného - to abychom vše viděli na vlastní oči) auta. A mohlo se jít na věc.
Mercedes jezdil znovu po rozbité cestě takovým stylem, až to bolí i přes monitor. První pokus v 80 km/h „nevyšel”, auto přeletělo velké díry a nic zvláštního se nestalo. Podívejte se sami, kdy a v jaké rychlosti Mercedes přesně trefil hrany vytlučené silnice, aby ráfek schytal pořádnou ránu, která se přenesla po celém autě až do čidel airbagů. Ty ale při tomto průjezdu zůstaly netečné.
Musíme se znovu poklonit nad výdrží disků a podvozkových dílů. Tyto části byly první na ráně a navzdory dřívějším neurvalostem neutrpěly viditelné poškození. Další pokus v 72 km/h dopadl podobně, až ty další znamenaly „úspěch”. V 62 km/h došlo k takovému odskočení kola na hranu nejhlubšího výmolu, že následná rána způsobila i vystřelení airbagu. Kupodivu toho bočního a u spolujezdce, řidičova strana ale byla v servisu preventivně odpojena. Je s podivem, že při takovém otřesu nevyletěl přední spolujezdcův airbag, ale jen boční hlavové, nicméně stalo se to. A na videu je slyšet exploze patrony, která vylekala samotného Matta i nedaleko stojícího kameramana.
Test měl ovšem ještě pokračování - v 56 km/h už pneumatiky nestihly přeletět výmol a praskly i s diskem. Je to tedy sice paradoxní, ale evidentně platí, že pokud jedete relativně vysokou rychlostí, při spatření velkého výmolu, kterému se nemůžete vyhnout, se vyplatí spíše přidat plyn (a nebo neubírat), než brzdit. Ve vyšší rychlosti auto zvládá podobné díry v silnici lépe - kolo do nich nestihne zapadnout tak, aby si mohlo ublížit.
Mimochodem, kdybyste snad uvažovali o tom, že jde o něco sehraného, můžete toho nechat. Jednomu z bývalých spolupracovníků redakce takto na výmolu vystřelily boční airbagy v BMW 5 E39. Takže pozor, příště raději zpomalte. A nebo přidejte, pokud byste měli zpomalit jen na rychlost, která vám leda zničí pneumatiku, disk a třeba i airbagy...
Po řádné přípravě...
...dostal Mercedes znovu do těla. Nejprve v 80 a 72 km/h...
...pak i v 62 km/h, kdy vystřelil airbag
A průjezd 56 km/h znamenal konečnou i pro pneumatiku a disk
Zdroj: Warped Perception@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva