Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Může jen přejetí díry na silnici vystřelit airbag auta? Test dává i zajímavou radu
3.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
České silnice nikdy nebyly příliš fit a s pokračující zimou se jistě nespraví. Není tak od věci vědět, co může způsobit „správné” trefení výmolu.
Lidé z kanálu Warped Perceptions na Youtube zkoumají fungování věcí okolo nás. Zaměřují se na zpomalené záběry, díky kterým se můžeme pouhým okem podívat na procesy, kterým jindy buď nevěnujeme skoro žádnou pozornost, nebo je nemáme šanci vidět. Ne všechny jsou pro nás zajímavé, předmětem zájmu se ale čas od času stanou i automobily. A v posledních měsících přišlo na přetřes podrobné zkoumání chování podvozku na špatných silnicích.
Těch je u nás obecně dost, a tak není od věci vidět, co musí zavěšení kol na takových cestách zvládat. Jak se dalo očekávat, už minule těmto pokusům padlo za oběť pár pneumatik a ráfků, tentokrát ale došlo i na víc. Matt Mikka, hlavní aktér pořadu, vzal znovu osvědčený Mercedes-Benz E 320 CDI a vydal se s ním zkoumat, zda vjetí do výmolu může být až taková rána, že způsobí i vystřelení airbagu.
Aby pokus mohl absolvovat, musel s autem nejprve vyrazit do servisu, aby jej vyléčil z dříve utržených ran. Dealerství Mercedesu tak opravilo špatné řazení, dodalo nová kola s pneumatikami a trochu elektroniky i s její kalibrací, aby vše fungovalo jako u správně opečovávaného (třebaže zde značné odstrojeného - to abychom vše viděli na vlastní oči) auta. A mohlo se jít na věc.
Mercedes jezdil znovu po rozbité cestě takovým stylem, až to bolí i přes monitor. První pokus v 80 km/h „nevyšel”, auto přeletělo velké díry a nic zvláštního se nestalo. Podívejte se sami, kdy a v jaké rychlosti Mercedes přesně trefil hrany vytlučené silnice, aby ráfek schytal pořádnou ránu, která se přenesla po celém autě až do čidel airbagů. Ty ale při tomto průjezdu zůstaly netečné.
Musíme se znovu poklonit nad výdrží disků a podvozkových dílů. Tyto části byly první na ráně a navzdory dřívějším neurvalostem neutrpěly viditelné poškození. Další pokus v 72 km/h dopadl podobně, až ty další znamenaly „úspěch”. V 62 km/h došlo k takovému odskočení kola na hranu nejhlubšího výmolu, že následná rána způsobila i vystřelení airbagu. Kupodivu toho bočního a u spolujezdce, řidičova strana ale byla v servisu preventivně odpojena. Je s podivem, že při takovém otřesu nevyletěl přední spolujezdcův airbag, ale jen boční hlavové, nicméně stalo se to. A na videu je slyšet exploze patrony, která vylekala samotného Matta i nedaleko stojícího kameramana.
Test měl ovšem ještě pokračování - v 56 km/h už pneumatiky nestihly přeletět výmol a praskly i s diskem. Je to tedy sice paradoxní, ale evidentně platí, že pokud jedete relativně vysokou rychlostí, při spatření velkého výmolu, kterému se nemůžete vyhnout, se vyplatí spíše přidat plyn (a nebo neubírat), než brzdit. Ve vyšší rychlosti auto zvládá podobné díry v silnici lépe - kolo do nich nestihne zapadnout tak, aby si mohlo ublížit.
Mimochodem, kdybyste snad uvažovali o tom, že jde o něco sehraného, můžete toho nechat. Jednomu z bývalých spolupracovníků redakce takto na výmolu vystřelily boční airbagy v BMW 5 E39. Takže pozor, příště raději zpomalte. A nebo přidejte, pokud byste měli zpomalit jen na rychlost, která vám leda zničí pneumatiku, disk a třeba i airbagy...






Po řádné přípravě...
...dostal Mercedes znovu do těla. Nejprve v 80 a 72 km/h...
...pak i v 62 km/h, kdy vystřelil airbag
A průjezd 56 km/h znamenal konečnou i pro pneumatiku a disk
Zdroj: Warped Perception@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 8 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 9 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 11 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
dnesDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
dnes
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch