Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Muž vyrazil s elektromobilem na okruh. Skončil po třech kolech, i když byl o hodně pomalejší než Škoda Rapid
2.11.2022 | Petr Miler
Nejde o žádný okruhový speciál, tím ale Škoda Rapid také není. Tohle auto má navíc 184 koní výkonu a s 1 365 kg hmotnosti není vůbec těžké, přesto ve výsledku jen připomíná naprostou nevhodnost elektromobilů pro některá využití.
Máme rádi všechna auta, vždy to tak bylo a troufnu si říci, že tomu tak i vždy bude. Je jedno, jestli je nějaké auto malé, velké, slabé, silné, lehké, těžké, jde o kupé, sedan, SUV, benzin, diesel, elektromobil... S každým vozem si sjedeme rádi, na každém je co zkoumat, co si oblíbit, nad čím se podivovat. Osobně jsem nikdy neodmítl jízdu s čímkoli, i když jsem předem tušil, že to nebude auto podle mého gusta. Je to prostě vášeň, která přesahuje rozdíly v provedení - kolega z redakce už léta říká, že na každém autě se najde něco zajímavého.
To ale pochopitelně neznamená, že si každé zamilujete, že ho chcete mít. To říkám proto, že k žádnému automobilu nepřistupujeme předpojatě, prostě zkoumáme, co skutečně nabízí, pro co se hodí a pro co nikoli. A není projevem nenávisti, když konstatujeme, že pro určitá využití nějaký vůz vhodný není. Nebo pokud řekneme, že Ferrari se nehodí na safari, je to projev nenávisti k Ferrari?
Nemáme tedy nic ani proti elektromobilům, pokud se jej ale někdo snaží vnucovat všem bez rozdílu - a ony se pro všechny a všechno bez rozdílu nehodí -, protestujeme. Elektrická auta mají řadu nedostatků, všechny podstatné ale pramení z jejich akumulátorů, které je činí nevhodné zejména pro jakékoli energeticky náročné využití. Pokud jste zvyklí jezdit 80 km/h po jednom okrese a zkoumat, jestli máte spotřebu 3,9 nebo 4,1 litru nafty na 100 km, elektromobil vám při běžných přesunech vadit nemusí. Pokud jste ale zvyklí jezdit dále, rychleji, převážet celou rodinu i s nákladem, tahat přívěsy nebo třeba jezdit na okruhy, s elektromobilem opravdu nevyjdete.
Připomíná to video níže, na kterém se majitel BMW i3s, tedy jednoho z prvních moderních elektromobilů značky po rozsáhlé modernizaci, který až letos poněkud ostudně skončil ve výrobě, vydal na Severní smyčku Nürburgringu. Je to na jednu stranu slavný a náročný okruh, na tu druhou je to v podstatě okreska s jednosměrným provozem, na které nemá problém fungovat Škoda Rapid 1,2 TSI nebo Octavia RS TDI. To jsou v podstatě normální auta se 105 koňmi v případě Rapidu a 184 koňmi v případě Octavie o generaci zpátky. BMW i3s má též 184 koní, navíc ani není těžké, váží jen 1 365 kg. Přesto na Nordschleife nic pěkného nepředvádí.
Jednak opravdu není rychlé. Jakkoli poměr výkonu a hmotnosti naznačuje časové možnosti někde pod 9 minutami na kolo, jsme svědky času 10:08, téměř minutu za Rapidem a asi 1,5 minuty za Octavií RS TDI. Nezdá se navíc, že by řidič neuměl řídit - vůz buď víc nejede, nebo jej majitel na některých místech šetří, aby vůbec někam dojel. Nezdá se nám, že by i3s nemohla jet více než asi 102 km/h do největšího stoupání. A pokud ano, něco se na ní přehřálo (což není dobře), současně by ale i to vedle k úspoře energie. Přesto je právě ta nakonec největším problémem.
Kolo začíná s kapacitou baterií na 63 procentech, končí na 42,5 %. Teoreticky by tak vůz mohl zvládnout 4 kola na nabití, bylo by to ale na krev a s klesající kapacitou by to poslední bylo zřejmě jen výletní. Majitel tak říká, že s autem dal na jedno nabití kola 3, tři, three, tres, trois. Víc ne, vážně. Tomu se říká výkon. Kdyby se dala energie rychle doplnit, proč ne, i na nabití 42,2kWh akumulátoru ale můžete čekat hodiny.
Palubní elektronika hovoří o spotřebě asi 41 kWh na 100 km, ale není měřena přímo v zaznamenaném kole (vypadá to dle průměrné rychlosti celkem na dvě kola + příjezd k trati), reálně půjde s ohledem na ubyvší kapacitu a délku kola (BTG) 19,15 km na 44,6 kWh/100 km. To je ekvivalent asi 11,5litrové spotřeby nafty, což by mohlo odpovídat, byť to skutečně naznačuje menší než maximální možné využití potenciálu v některých úsecích.
Suma sumárum tu tedy máme čas neodpovídající ani dieselovým dodávkám, který se zdaleka nevyrovná možnostem 105koňové Škody Rapid. Ta je o skoro minutu rychlejší, na jednu nádrž ujede snadno 15 kol totálně na krev a dotankujete ji během pár minut. Elektromobil ujede 3 pomalá kola a může jít klidně hodiny odpočívat. Je to jen zkrátka jen další ukázka toho, jak obrovské rozdíly mezi spalovacími a elektrickými auty jsou. A to ani nemluvíme o tom, že Rapid stál nový méně než 400 tisíc Kč, BMW i3s naposledy začínalo na téměř 1,2 milionu korun. Tomu se říká pokrok?






BMW i3s není nezajímavé auto, nakonec není a nemá být ai pomalé. Na Nordschleife ale naplno ukazuje, jak zoufale se elektrická auta nehodí pro některá využití. Foto: BMW
Zdroj: Stighiz@Youtube
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva