Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody, pozor je třeba dát hlavně v bazarech
27.9.2019 | Mirek Mazal
Problémy okolo rozvodů motorů TSI jsou v případě nových vozů dávno vyřešenou záležitostí, pod kapotou ojetin ale dál tikají jako časovaná bomba. VW se tváří, že jde dnes o okrajovou potíž, jenže není to tak úplně pravda.
Machinace při měření emisí motorů TDI a jejich následky nejsou jediným průšvihem Volkswagenu z posledních let. Firmě se jako bumerang dokola vrací potíže s motory TSI interně označenými kódem EA111, které trápí poruchy způsobené nekvalitními rozvodovými řetězy.
Nejsou banální. Nesrovnalosti v motorovém prostoru člověk pozná podle chrastivého zvuku po nastartování. Uvolněný řetěz je slyšet, než ho systém dopne. Právě během napnutí ale dochází k přeskočení řetězu mimo původní zuby uložení, což může mít pro motor zcela fatální následky. V nejhorším případě se „potkají” písty s ventily a nastává náhlá smrt motoru.
V následujícím přehledu najdete, jakých modelů jednotlivých značek koncernu VW se problém týká. Ani jeden z nich už se nevyrábí, ale autobazary jsou jich plné. Dotčených typů opravdu není málo.
Postižené modely aut s motory TSI, které trápí problematické rozvodové řetězy
Vozy s motorem 1,2 TSI
Audi A1, A3 (TFSI)
Seat Ibiza, Leon II, Altea
Škoda Roomster, Fabia II, Octavia II, Yeti
Volkswagen Caddy, Polo V, Golf V, Golf VI, Golf VI Cabrio, Golf Plus, Beetle, Jetta VI, Touran
Vozy s motorem 1,4 TSI
Audi A1, A3 (TFSI)
Seat Ibiza, Leon II, Altea, Alhambra II
Škoda Fabia II, Octavia II, Yeti, Superb II
Volkswagen Polo V, Golf V, Golf VI, Golf VI Cabrio, Golf Plus, Beetle, Jetta VI, Touran, Tiguan, Scirocco III, Eos, Passat B6 / B7, Sharan II
Volkswagen už v minulosti přiznal chybu na své straně a vše zdůvodňoval nekvalitní výrobou dodavatele, který nedodržel domluvené standardy. Automobilka jako akt dobré vůle slíbila přispívat z vlastní kapsy na řešení závad. Plnou podporu, tedy řešení případných problémů v režii automobilky, měli mít k dispozici majitelé maximálně tříletých vozidel s nájezdem do 100 tisíc kilometrů, takových už bude na trhu minimum. Úhrada poloviny nákladů se týkala starších aut do šesti let stáří a 200 tisíci najetými km. Úplnou smůlu měly mít ještě starší nebo více ojeté vozy, třebaže i u nich se až v tu chvíli mohl projevit problém, který byl ovšem pořád způsobem výrobcem.
Potíží ale není jen poněkud liknavý přístup koncernu VW k řešení následků vlastních chyb. Výše popsaný mechanismus se dobře vyjímá na papíře, v praxi ale firma ani takto velkorysá není. Manželský pár z jihoněmeckého Crailsheimu ale říká, že jejich VW Jetta TSI s nájezdem 78 tisíc kilometrů má již podruhé špatný řetěz. Od první výměny a opravy vačkové hřídele uplynuly další tři roky a řetěz je potřeba zhruba za 1 600 Eur (asi 41 300 Kč) vyměnit znovu. Je to znovu ten samý špatný komponent, automobilka ale v tomto případě dává od řešení ruce pryč a přispět nechce ani haléřem. Požadovaná úhrada je pro manželé absurdní - logicky si myslí, že rozhodující není věk vozidla, ale samotného dílu.
Magazín Auto Bild registruje od začátku letošního roku další stovky nových případů podobných potíží jen na území Německa, které se často týkají čerstvě koupených ojetin. Optimistická prohlášení vedení koncernu o „nízkém třímístném“ počtu zasažených vozidel je tedy násobně překonán jen v letošním roce evidencí jediného magazínu v jediné zemi. Také interní dokumenty VW podle Auto Bildu hovoří o tom, že problém stále trvá a zasahuje další a další starší automobily.
Spoleh není v tomto případě v podstatě na nikoho. I autorizované servisy provádí test odolnosti proti nevítanému průšvihu jen v případech, kdy si zákazník stěžuje na neobvyklé zvuky z motoru, ačkoliv by jinak mohl závadu odhalit včas. Pokud tedy máte nebo kupujete jeden ze starších vozů zmíněných výše, na tuto oblast se rozhodně zaměřte.
V případě přetrvávajícího vlastnictví bychom doporučovali nechat řetěz zkontrolovat v servisu - chrastivý zvuk můžete přeslechnout a když se problém projeví naplno, může být už pozdě. V případě zájmu o ojetý vůz bude vhodné zjistit, zda předchozí majitel nějaký problém řešil, rozvody nechával kontrolovat či měnit a pokud ano, tak kdy a jakým způsobem. Jak jsme zmínili výše, ani výměna nemusí být konečným řešením. Pokud žádné informace nejsou známy, zaměřili bychom se na stav řetězu a nebo jej nejlépe opět nechali zkontrolovat v autorizovaném servisu.
Dojde-li k přeskočení řetězu, může to být potíž, kterou vyřeší jen výměna nebo velká velká oprava celého motoru. Ani jedno nebude levné a zejména v případě některých ojetých vozů může stát více než celé, jinak bezproblémové auto. To si jistě nikdo po koupi „nového” auta nepřeje.







V případě koupě auta se starším motorem TSI řady EA111 je stále být velmi obezřetný, zejména v bazarech. Problémy s jejich rozvodovými řetězy je u spousty z nich stále nedořešen a na podporu Volkswagenu nelze navzdory jeho nezpochybnitelné odpovědnosti spoléhat
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá včera 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejnovější články
Číňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
před hodinouPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 3 hodinamiNěkdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
včeraNová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
včeraTři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva