Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna
10.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta s připojením na internet mohou být terčem kyberútoků. Při napadení prý není ohrožena jen navigace, ale i řízení funkcí samotného vozu.
Včera jsme psali o špehujících navigacích, dnes budeme v podobném duchu pokračovat - podle technologické firmy Harman jsou hackerské útoky na auta již nyní vážným problémem. Mnoho dnešních aut se dnes umí připojit k internetu a mezi ním a klíčovými řídícími jednotkami prý v autě není žádná fyzická ani elektronická bariéra.
V dnešních autech je elektronicky řízeno úplně všechno. Řídící jednotka motoru je samozřejmostí, některé vozy mají podobných součástek i několik desítek - automatická převodovka má vlastní, podobně jako stabilizace, brzdy, systémy sledování mrtvých úhlů, klimatizace, osvětlení, sedadla, centrální zamykání, infotainmentový systém apod. A podle firmy Harman, která řadě výrobců dodává palubní systémy, pokud se hacker přes internet dostane do vašeho rádia, v podstatě nic mu nebrání v tom si hrát s mapováním plynového pedálu nebo převodovky, což za jízdy není úplně žádoucí.
„Elektronické struktury většiny současných automobilů nebyly vytvářeny s ohledem na připojení k internetové síti,” osvětluje Sachin Lawande, prezident infotainmentu u Harmanu. „S připojením aut k internetu je míra ohrožení různých aut různá. Kyberútok teoreticky může cílit na klíčové jízdní systémy. Pokud se nebudeme bránit, může to znamenat vážné problémy,” dodává.
Jeho firma vyvíjí softwarovou bariéru pro příští generace palubních systémů, jenže ta by se mohla v autech objevit někdy v letech 2016 - 2017, protože bude trvat, než je výrobci do svých aut zabudují. Nebude prý kompletní ochranou, o kontrolu nad rádiem přijít můžete, ale jízdní systémy a motor chráněny být mají.
Firma Harman dodává, že ceny by kvůli implementaci podobných řešení vzrůst neměly: „Jedno ze zlatých pravidel automobilových subdodavatelů zní, že cena může jít jen dolů,” říká manažer firmy. Jak to bude vypadat pro koncového uživatele, je zatím otázkou; automobilky něco takového můžou zpočátku vidět jako prodejnou konkurenční výhodu...






Palubní systémy aut připojených k internetu mohou být terči kyberútoků, dnes údajně docela snadno
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 2 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 4 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 5 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 7 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 20:53 - mafel
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.01. 20:04 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19