Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ministr Babiš chce zvýšit cenu benzinu a nafty dalším absurdním poplatkem
26.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve slovníku synonym najdete vedle spojení „dojná kráva” slovo „řidič”. A jsme to opět my, kdo má platit více.
Ke komentování dění v české politice se snižujeme neradi, pokud ale jde o záležitosti přímo souvisejícími s automobily a jejich řidiči, nemůžeme konat jinak. Tentokrát jde o pohonné hmoty, jejichž cena by díky ministru financí Andreji Babišovi měla stoupnout o nějakých 20 až 50 haléřů na litr. Stát se tak má navzdory dnešnímu, podle nás již dost nepochopitelnému stavu, kdy stát při nákupu paliva ve výsledku inkasuje tři čtvrtiny peněz, které vyděláme. Důvodem jsou vysoké odvody státu a právě ty mají ještě vzrůst.
Stát se tak má kvůli poplatku za udržování rezerv, který chce stát vedle spotřební daně a daně z přidané hodnoty vybírat. Oč přesně jde? Momentálně Česká republika schraňuje ropu a pohonné hmoty za zhruba 35 miliard korun. To odpovídá více než tříměsíční spotřebě, přičemž danou rezervu má na starosti Správa státních hmotných rezerv (SSHR). Tím je ovšem podle ministra financí Andreje Babiše zatížen rozpočet, přičemž ČR je prý „snad poslední zemí Evropské unie, jež ropné produkty a pohonné hmoty financuje z vlastních prostředků“.
Už to je dost zvrácená argumentace - stát žádné „vlastní prostředky” nemá, má jen peníze občanů, kterých dnes prostřednictvím daní a dalších poplatků, zvláště od řidičů, nevybírá zrovna málo. Že z nich pak platí i takovou záležitost, je v pořádku. Že tento stav někoho neuspokojuje a má v úmyslu danou věc financovat (nebylo náhodou ono palivo již dávno zaplaceno a pokud se mění za jiné, je to dříve nakoupené zase prodáno?) z nového, dodatečného poplatku, podle nás v pořádku není.
Přesto by podle návrhu ministra financí měla danou správu převzít nově vzniklá agentura financovaná právě z těchto prostředků. Tu by z 60 procent ovládal stát prostřednictvím firem Mero a Čepro, zbytek by si ovšem mezi sebe rozebrali největší tuzemští distributoři pohonných hmot. Co to přesně může znamenat pro nakládání s nově vybranými prostředky, si netroufáme odhadovat.
Sluší se podotknout, že pro pana Babiše jde o již osvědčenou cestu získávání finančních prostředků, zatím ji ale využíval jen pro svůj vlastní prospěch. Nyní na ní sází i ve své nové roli. Ministrův Agrofert je totiž jedním z největších českých producentů látek, které se do benzinu a nafty přidávají jako tzv. biosložky ve výsledku životní prostředí jen zatěžující. Sám Babiš ve svém blogu již dříve přiznal, že jejich podíl v litru nafty přijde řidiče na 25 až 50 haléřů, tedy tu samou sumu, s jakou počítá i jeho nový návrh.
Připomenout pak musíme i fakt, že se sám zasadil o nadbytečné zvyšování biosložky v palivech. V roce 2010 řekl týdeníku Euro: „Ano, lobboval jsem půl roku. Proč bych to nedělal?“ Co nám řekne k dalšímu zvyšování finanční zátěže řidičů tentokrát? Že by: „Proč bych to nedělal?”
Nový ministr financí Andrej Babiš nám již jednou znepříjemnil život, když i kvůli jeho lobbování musíme platit zbytečně vysoký podíl biosložky v palivech. Nyní chystá další zdražování, kterému nebude úniku velmi podobným způsobem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Živá témata na fóru
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 10:38 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB