Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ministr Babiš chce zvýšit cenu benzinu a nafty dalším absurdním poplatkem
26.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve slovníku synonym najdete vedle spojení „dojná kráva” slovo „řidič”. A jsme to opět my, kdo má platit více.
Ke komentování dění v české politice se snižujeme neradi, pokud ale jde o záležitosti přímo souvisejícími s automobily a jejich řidiči, nemůžeme konat jinak. Tentokrát jde o pohonné hmoty, jejichž cena by díky ministru financí Andreji Babišovi měla stoupnout o nějakých 20 až 50 haléřů na litr. Stát se tak má navzdory dnešnímu, podle nás již dost nepochopitelnému stavu, kdy stát při nákupu paliva ve výsledku inkasuje tři čtvrtiny peněz, které vyděláme. Důvodem jsou vysoké odvody státu a právě ty mají ještě vzrůst.
Stát se tak má kvůli poplatku za udržování rezerv, který chce stát vedle spotřební daně a daně z přidané hodnoty vybírat. Oč přesně jde? Momentálně Česká republika schraňuje ropu a pohonné hmoty za zhruba 35 miliard korun. To odpovídá více než tříměsíční spotřebě, přičemž danou rezervu má na starosti Správa státních hmotných rezerv (SSHR). Tím je ovšem podle ministra financí Andreje Babiše zatížen rozpočet, přičemž ČR je prý „snad poslední zemí Evropské unie, jež ropné produkty a pohonné hmoty financuje z vlastních prostředků“.
Už to je dost zvrácená argumentace - stát žádné „vlastní prostředky” nemá, má jen peníze občanů, kterých dnes prostřednictvím daní a dalších poplatků, zvláště od řidičů, nevybírá zrovna málo. Že z nich pak platí i takovou záležitost, je v pořádku. Že tento stav někoho neuspokojuje a má v úmyslu danou věc financovat (nebylo náhodou ono palivo již dávno zaplaceno a pokud se mění za jiné, je to dříve nakoupené zase prodáno?) z nového, dodatečného poplatku, podle nás v pořádku není.
Přesto by podle návrhu ministra financí měla danou správu převzít nově vzniklá agentura financovaná právě z těchto prostředků. Tu by z 60 procent ovládal stát prostřednictvím firem Mero a Čepro, zbytek by si ovšem mezi sebe rozebrali největší tuzemští distributoři pohonných hmot. Co to přesně může znamenat pro nakládání s nově vybranými prostředky, si netroufáme odhadovat.
Sluší se podotknout, že pro pana Babiše jde o již osvědčenou cestu získávání finančních prostředků, zatím ji ale využíval jen pro svůj vlastní prospěch. Nyní na ní sází i ve své nové roli. Ministrův Agrofert je totiž jedním z největších českých producentů látek, které se do benzinu a nafty přidávají jako tzv. biosložky ve výsledku životní prostředí jen zatěžující. Sám Babiš ve svém blogu již dříve přiznal, že jejich podíl v litru nafty přijde řidiče na 25 až 50 haléřů, tedy tu samou sumu, s jakou počítá i jeho nový návrh.
Připomenout pak musíme i fakt, že se sám zasadil o nadbytečné zvyšování biosložky v palivech. V roce 2010 řekl týdeníku Euro: „Ano, lobboval jsem půl roku. Proč bych to nedělal?“ Co nám řekne k dalšímu zvyšování finanční zátěže řidičů tentokrát? Že by: „Proč bych to nedělal?”
Nový ministr financí Andrej Babiš nám již jednou znepříjemnil život, když i kvůli jeho lobbování musíme platit zbytečně vysoký podíl biosložky v palivech. Nyní chystá další zdražování, kterému nebude úniku velmi podobným způsobem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání jako dodnes nové auto, je to Top Gun bizarních specifikací
19.12.2024 - Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024 - Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024 - Vrcholná Corvette odhalila svou dynamiku. Akcelerací i maximálkou pokoří Ferrari či Lamborghini, ač stojí zlomek jejich cen
20.12.2024 - Už i Lancia otáčí. Její další novinka nebude jen povinnost plnící auto, chce znovu ohromit zákazníky
20.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva