Ministerstvo chce opět změnit bodový systém. Podívejte se, jak

Ministerstvo dopravy chystá novinky v peněžitých pokutách i trestech body. Prioritou má být vybodování, ne okamžitý zákaz řízení jako dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ministerstvo chce opět změnit bodový systém. Podívejte se, jak

17.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ministerstvo chce opět změnit bodový systém. Podívejte se, jak

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ministerstvo dopravy chystá novinky v peněžitých pokutách i trestech body. Prioritou má být vybodování, ne okamžitý zákaz řízení jako dnes.

Bodovému systému bude letos deset let. Za tu dobu se jasně ukázalo, že zdaleka nepřináší výsledky alespoň podobné těm, které tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský sliboval. S českou konstrukcí tohoto systému jsme ostatně vždy ostře nesouhlasili a řada z vás, čtenářů, projevila v diskusi podobný názor. Že systém má výrazné nedostatky, potvrzuje mimoděk také vláda tím, že každou chvíli v něm vymýšlí nějaké změny. A hovoří o tom také seznam nejčastěji bodovaných přestupků českých řidičů, ve kterém vedou naprosté banality - postupné odstraňování opravdu nebezpečných řidičů ze silnici nelze v jeho efektu spatřovat ani v nejrůžovějších brýlích světa.

Nová reforma bodového systému, kterou představil ministr Dan Ťok, chystá zejména zpřísnění, ale také částečné zpřehlednění bodového systému. Největší „bombou” je zvýšení některých horních hranic peněžitých pokut na 75 tisíc korun. Kupodivu se to netýká překročení rychlosti, nýbrž jízdy po odebrání řidičského průkazu, řízení pod vlivem alkoholu nad 1 promile nebo odmítnutí zkoušky na alkohol.

Jsou to ohromné peníze, zhruba trojnásobek průměrné mzdy v České republice nebo také částka, za kterou lze pořídit slušné ojeté auto. Rozsah pokuty konkrétně za řízení pod vlivem alkoholu nad 1 promile se má podle návrhu změnit z 25 - 50 tisíc korun na 25 - 75 tisíc. Modelový příklad člověka, který dostane pokutu na horní hranici, je podle Ťoka někdo, kdo „zběsilou jízdou v opilosti někoho zraní, způsobí i materiální škodu a navíc by měl asi patřit příjmově do vyšší vrstvy”. Pozoruhodná konstrukce.

Zvýšení sazeb je navrhováno samozřejmě i pro překročení nejvyšší dovolené rychlosti. Malé překročení rychlosti do 10 km/h má být nově pokutováno maximálně 1 500 korunami v blokovém řízení a až 5 tisíci korunami ve správním řízení. To znamená nárůst o 50 % v blokovém řízení a o 100 % ve správním a můžeme tu jasně vidět snahu motivovat řidiče, aby zaplatili na místě a „nedělali problémy”, protože „ve správním to bude dražší”.

Vzrůst má také pokuta za velké překročení rychlosti, tj. o 40 km/h a více v obci a o 50 km/h a více mimo obec. Nově bude postižitelný pokutou 5 000 Kč v blokovém řízení nebo 5 - 25 tisíci ve správním řízení. Dosud bylo maximum 10 tisíc korun, ale nebylo možné projednání v blokovém řízení, protože za tento přestupek byl trestem také zákaz řízení. Ten dost možná zmizí, zvyšuje se ale bodový postih z 5 na 6 bodů tak, aby řidič při druhém spáchání tohoto přestupku přišel o řidičský průkaz.

Zmiňme také změny v postizích za telefonování za jízdy, přesněji držení telefonu v ruce, údajně stále nebezpečného přestupku, na 2 500 korun v blokovém a 2 500 - 10 000 korun ve správním řízení. Tohle zvýšení je velmi výrazné, o 150 % v blokovém řízení a u maximální hranice ve správním řízení o 300 %. Opět vidíme motivaci, aby řidič zaplatil na místě a tak se připravil o možnost obrany ve správním řízení, a to i přes indicie, že mobil v ruce není tak nebezpečný, jak se všemožně tvrdí.

Nejen vyšší sazby ale Ťokův úřad navrhuje. Smrdící motivací platit pokutu na místě a nesnažit se bránit je změna v pokutách za nesprávné parkování - až 1 500 korun blokově (o 25 % méně) a až 5 000 korun ve správním řízení (o 100 % více). Úplně stejně se mění sazba za nerozsvícená světla a v obou případech zůstává počet bodů na nule.

Kvůli tragédii ve Studénce, kdy se Pendolino srazilo s kamionem a výsledkem bylo několik mrtvých, se výrazně zpřísňuje postih za vjetí na železniční přejezd, kdy je to zakázáno, tedy kdy např. blikají červená světla. Bloková pokuta se zvyšuje na 5 000 Kč (o 100 %) a ve správním řízení může být řidič pokutován 25 tisíci korunami (o 400 % více). Bodový postih roste z 5 na 6 bodů, opět proto, aby byl řidič po druhém spáchání takového přestupku vybodován. A úplně stejně se zvyšuje postih za jízdu na červenou např. na křižovatce.

Zmíněné zjednodušení bodového systému tkví v tom, že nově budou jen tři sazby bodů - 2, 4 a 6 bodů, což se dá přeložit jako „dvakrát a dost” v případě šestibodových přestupků, resp. „třikrát a dost” v případě čtyřbodových. Proto u některých přestupků roste bodové ohodnocení z 5 na 6 bodů a u jiných, např. zmíněného alkoholu nad 1 promile, klesá ze 7 na 6 bodů. Pakliže by zmizela současná konstrukce, kdy bez ohledu na stav bodů znamenají některé přestupky souběžně okamžitý zákaz řízení, byla by to nepochybně změna k lepšímu, alespoň z hlediska logika bodového systému - dnes ji těžce postrádá.

A současné informace z ministerstva dopravy naznačují, že se to opravdu. Nově by měl být okamžitý zákaz řízení jen za skutečně vážné přestupky, jako je jízda s alkoholem v krvi. Katalog přestupků se zákazy řízení by měl být silně proškrtán a podle dostupných informací to vypadá, že u překročení rychlosti budou udělovány jen body, nikoliv body a navíc ještě zákaz řízení. To však zatím berte jen jako spekulaci.

Mezi další přestupky, kterých se návrhy ministerstva týkají, patří např. zakázané předjíždění, parkování na místě pro invalidy, couvání a jízda v proditměru na dálnici, ohrožení chodce na přechodu, nedání přednosti v jízdě, neuposlechnutí zákazu či příkazu směru jízdy, nezastavení při dopravní nehodě, řízení vozu se zadrženým techničákem, se zakrytou SPZ či bez ní, řízení technicky nezpůsobilého vozidla nebo použití aktivní rušičky radarů. Kterým směrem u těchto přestupků bude vývoj, nevíme, ale u nerespektování zákazové značky se má pokuta zvýšit ze současných 2 500 Kč na ohromujících 25 tisíc korun, což je s ohledem na jejich používání na českých silnicích dosti odvážné. Jak se mění sazby u přestupků, o kterých to víme, ukáže tabulka níže.

Aktuálně známé návrhy změn v pokutách a bodech


Ministerstvo chce opět změnit bodový systém. Podívejte se, jak - 1 - zmeny v sazbach pokut tab

Ze spousty změn je znát snaha přimět domnělé přestupce, aby pokutu zaplatili na místě a připravili se tak o možnost hájit se ve správním řízení, s čímž souhlasit rozhodně nemůžeme. Když vás někdo obviňuje z něčeho, o čem si myslíte, že jste nespáchali, je minimálně podlé snažit se přimět vás k tomu, abyste uznali svou vinu a zaplatili tak, že vám někdo bude hrozit vyšší peněžitou pokutou při jiném způsobu projednávání přestupku.

Anebo odebráním „malého techničáku”, kterážto novinka, námi kritizovaná už dříve, je zneužitelná pro nátlak na člověka, který s přestupkem - jakýmkoliv - nesouhlasí. Pro zpětné získání osvědčení o registrace vozidla, jak se „malý techničák” správně jmenuje, je nutné absolvovat novou STK a přijít s protokolem na úřad. Jenže na tu STK de iure nesmíte jet vlastním autem, nýbrž ho je potřeba naložit na odtahovku či přívěs - nemá malý techničák, není možné s ním jezdit po veřejných silnicích.

Pozoruhodnou věcí je, že některé přestupky, např. za zmíněný alkohol nad 1 promile, budou mít přísnější postihy na žádost dopravní policie. Policie by měla zákony vynucovat, nikoliv se starat o jejich tvorbu, jak vidíme v tomto případě. A také se sluší zmínit, že jak ukazuje i tabulka výše, leckterý přestupek bude nyní mít v blokovém řízení fixní sazbu místo rozsahu.

Jedinou pozitivní věcí je výhled na zrušení dvojího postihu v řadě případů, kdy člověk dostal trestné body a ještě přišel na několik měsíců o řidičský průkaz, ať už hned či v případě opakovaného spáchání přestupku během dvanácti měsíců. Takovým případem by mohlo být překročení rychlosti, ale opět - nemáme to potvrzeno.

Oslovení dopravní experti dle MF Dnes neodsuzují návrhy plošně, třebaže Václav Špička z Autoklubu ČR uvádí, že je důležitější „věnovat se situaci na silnicích - například zlepšit upozorňování řidičů na překážky”, jak píše právě MF Dnes. V podobném smyslu se vyjadřují i informace EuroRAPu o nejnebezpečnějších silnicích v ČR. Se změnami nikoliv nečekaně souhlasí Jaroslav Foldyna, předseda sněmovního podvýboru pro dopravu.

Navrhované změny jsou zatím skutečně jen návrh, nikoliv skutečně připravovaná novela zákona. „My si nemyslíme, že jsme na ministerstvu dopravy ti nejchytřejší, takže chceme širokou veřejnou debatu. Uspořádáme v nejbližší době na toto téma odbornou konferenci, oslovíme i laickou veřejnost a plánujeme podrobnou debatu s poslanci a senátory,” říká Dan Ťok v rozhovoru pro MF Dnes. A vzhledem k tomu, že legislativní proces trvá měsíce, může se stát, že do sněmovních voleb za rok a půl současné obsazení ministerstva změny, ať už jakékoliv, nestihne protlačit. Jestli to bude dle současných informací dobře nebo špatně, posuďte sami...

Ministerstvo chce opět změnit bodový systém. Podívejte se, jak - 2 - policejni kontrola ilustracni 01Ministerstvo chce opět změnit bodový systém. Podívejte se, jak - 3 - policejni kontrola ilustracni 02Ministerstvo chce opět změnit bodový systém. Podívejte se, jak - 4 - policejni kontrola ilustracni 03
Podle plánu ministra Ťoka by měly být některé pokuty vyšší (ilustrační foto)

Zdroj: MF Dnes

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše