Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu

Testů pneumatik se na nás dnes ze všech stran hrne spousta, všechny ale spojuje jedno - zkoumají fungování jen zcela nových pneu. Michelin správně říká, že to neodhaluje vše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu

9.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Testů pneumatik se na nás dnes ze všech stran hrne spousta, všechny ale spojuje jedno - zkoumají fungování jen zcela nových pneu. Michelin správně říká, že to neodhaluje vše.

Michelin je dnes druhým největším výrobcem pneumatik na světě, ze všech ale o sobě dává vědět jasně nejčastěji. Před pár dny nás blíže seznámil se svými budoucími záměry, revolučně jiných pneumatik se ale dočkáme možná za 10, možná za 15 let. Teď musíme vyžít s těmi současnými a také v jejich případě je o čem mluvit.

Michelin se ohradil proti způsobu jejich testování, a to přesto, že je ve spoustě srovnání velmi úspěšný. Kritizuje zejména to, že pneumatiky jsou testovány jen jako zbrusu nové, což neříká prakticky nic o tom, jak bude pneu fungovat po většinu své životnosti. Nové jsou totiž jen chvíli, pak už je řidič zná jen jako použité. A s opotřebením se chování různých pneumatik mění nestejným způsobem.

„Jediná chvíle, kdy je pneumatika nová, je, když leží v regálu. Poté ale již vždy bude použitá, byť opotřebení může být různorodé,“ říká k tomu Cyrille Roget z Michelinu. Veškeré testy jsou dnes prováděny s novými pneumatikami, a to prý ze zákaznického pohledu nestačí. „Potřebujeme zkoušet i opotřebené obutí.“

Michelin proto volá po zavedení nového testovacího schématu, které by daleko lépe reflektovalo skutečný svět. „Spousta lidí se obává o bezpečnost při použití ojetých pneumatik. Nicméně jakmile jakékoliv obutí začnete používat, bude docházet ke změnám. Ty jsou zpočátku malé, poté k nim ale dochází rychleji a rychleji,“ říká Roget. Přitom nespecifikuje, při jakém nájezdu by k testu opotřebovaných pneumatik mělo dojít.

Michelin si podle svých slov dlouhodobě dává záležet, aby jeho pneumatiky s opotřebením neztrácely svou funkčnost, třebaže změnám pochopitelně nelze zamezit. Nakonec, ne vždy jsou k horšímu: „Když je pneumatika ojetá, na suché vozovce se zlepšuje přilnavost. Je to jako u závodních gum. A zlepšuje se také spotřeba, která je tím nižší, čím nižší je vzorek, a to kvůli tepelným ztrátám,” dodává Roget. Pochopitelně, na mokru opotřebení znamená pravý opak.

Právě tady se dle Michelinu láme chleba, nikoli při suchém brzdění, na které se mnoho testů soustředí především. Sám konstatuje, že jeho pneumatika Primacy 4, kterou doprovází slogan „Safe when new, safe when worn“ (Bezpečná jako nová, bezpečná jako ojetá) je i opotřebená na mokru velmi dobře funkční. Prezentoval to při brzdění za mokra, což je pro opotřebované pneumatiky ta největší výzva. Primacy 4 v ojetém stavu při panickém brzdění z rychlosti 80 km/h na promáčené vozovce za sebou nechala i zcela nové obutí od konkurence (jednat by se mělo o produkty značek Dunlop a Bridgestone).

Jak moc dobře si opotřebená pneumatika Francouzů opravdu na mokru, s jistotou ukáží až nezávislé testy, je ale sympatické, že Michelinu po takových volá. Zkoušky, při kterých jsou zkoušeny „gumy” ve stavu, v jakém je pak motoristé mají možná po 10 procent času jejich celkového využití, jsou opravdu téměř k ničemu. Sami z vlastní zkušenosti víme, že chování některých pneumatik se s opotřebením velmi zhoršuje (a to i kvůli změně kvalit samotné směsi), zatímco jiných nikoli. Testy, které by zkoumaly chování pneu po celou dobu jejich životnosti, bychom rozhodně uvítali i my...


Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 1 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 01Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 2 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 02Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 3 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 03Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 4 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 04Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 5 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 05Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 6 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 06Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 7 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 07Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 8 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 08Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 9 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 09Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 10 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 10Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 11 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 11Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 12 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 12Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 13 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 13Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 14 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 14Michelin říká, že dnešní testy pneumatik jsou k ničemu. A nejhorší je, že má pravdu - 15 - Michelin Primacy 4 2018 predstaveni 15
Michelin říká, že jeho pneumatika Primacy 4 i jako ojetá překonává zcela nové obutí konkurence. I proto francouzský gigant volá po změně metodiky testů, které dnes zkoumají jen chování úplně nového obutí

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.