Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitelé elektromobilů uvízli v další pasti. Jejich už tak drahé pojištění zdražuje zásadně rychleji než u spalovacích aut
2.12.2024 | Petr Prokopec
Jako by nestačilo, že elektrická auta jsou drahá na pořízení a majitele doslova ruinují svou enormní, zcela mimořádně rychlou ztrátou hodnoty, vlastnící musí nyní ještě snášet platit vysoké ceny jejich pojištění. I když čekali hodně, platit musí pořád víc.
Kdysi se zdálo, že majitelé elektrických aut si budou žít jako v bavlnce. Na počátku sice museli vysázet na dřevo víc peněz, než kdyby zatoužili po benzinovém či spalovacím voze, tím však měly nevýhody končit. A kolikrát se ani ty neprojevily, však bateriovému pohonu nadržoval kdekdo, a tak byla vysoká cena snížena dotacemi, rychlejšími odpisy či nižšími daněmi spojenými s provozem. Servisu mělo být třeba minimum a elektřina byla i u veřejných dobíjecích stanic, no prostě ráj.
Tahle iluze se ale začala rozplývat velmi rychle. Mj. omezená životnost baterií se postarala o to, že tahle aut brutálně ztrácí hodnotu, což samo o sobě převažuje všechny zmíněné přínosy. Velkorysé dotace ale také končí, elektřina je drahá, údržba je dražší než u spalovacích aut a o nenadálých opravách platí to samé. Že cokoli dalšího bude už jen kopáním do mrtvoly? Ano, ale stejně to zmínit musíme - leccos z výše uvedeného se odráží i ve vysokých cenách pojištění, které byly vysoké vždy. A navíc dál dramaticky rostou.
Vyplývá to z dat portálu Verivox, které cituje Focus. Podle těch musí majitelé aut s bateriovým pohonem aktuálně platit v průměru o 30 procent (!) vyšší částky, než jakými byli zatíženi loni. Třeba v případě takového Hyundai Kona Electric je sazba o 1 procento vyšší než u spalovacího příbuzného, zatímco před rokem byla pro změnu o 11 procent nižší. V případě takového Volkswagenu ID.3 lidé dříve platili o 8 procent méně než u Golfu, nyní však musí z peněženky vytáhnout o 27 procent vyšší sumu.
Proč tomu tak je, vysvětluje německá asociace pojistitelů GDV. Ta poukázala na fakt, že opravit elektrické auto je ve srovnání s tím spalovacím v průměru o 25 procent dražší, i když jsou škody o 20 procent nižší. „Po dlouhou dobu neměly pojišťovny dostatek zkušeností s poškozením elektrických a hybridních dat. Preciznější data ale nyní ukazují, že opravit tato auta je dražší, než když mají spalovací motor. Vyšší náklady a vyšší risk jsou tak nyní zohledněny ve výši pojistných sazeb,“ dodává ředitel Verivoxu Wolfgang Schütz.
Ceny oprav nahoru ženou také baterie a s nimi spojené systémy. Pokud totiž dojde na jejich poškození, v závislosti na velikosti paketu můžete v servisu snadno nechat až pětimístnou sumu v eurech. Klidně se přitom může jednat i o vyšší částku, než jakou jste vůbec za daný elektromobil zaplatili, neboť baterie jsou kvůli bezpečnosti nedílnou součástí jeho struktury. Pokud tedy má dojít na jejich nahrazení, je v podstatě třeba vůz rozebrat pomalu do posledního šroubku a následně zase složit.
Navíc je třeba počítat s rizikem požáru při kolizi, načež je třeba baterie důkladně prověřit i po drobném ťukanci. Výrobci pak sice v tomto ohledu dělají pokroky, načež třeba u Porsche Macan E je možné vyměnit pouze jednotlivé bateriové moduly, stejně jako kontrolní jednotku, a to dokonce bez nutnosti vymontování celého paketu, zatím však jde spíše o ojedinělou záležitost. Třeba v případě takové Tesly Model Y je nadále třeba počítat s náhradou celé baterie.
Majitelům elektromobilů se tedy život začíná stále více komplikovat. Čím více bateriových aut navíc bude prodáno, tím méně budou vlády vybírat na daních z paliv, které přitom tvoří značnou část státních rozpočtů. Kam se obrátí poté, není třeba ani spekulovat - dalšími poplatky bude totiž zatížena také elektřina. Nebylo a není to zase tak těžké domyslet. A dnes je módní nemyslet a zaslepeně jít za iluzí něčeho domněle lepšího, bohužel.



Porsche Macan E postavený na platformě PPE má výhodu v tom, že v případě baterií je možné vyměnit jednotlivé moduly, přesto je jeho pojištění extrémně drahé. A platí o elektrických autech obecně, pro jejich majitele je to další nepříjemnost. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
včeraAukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
8.3.2025Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Celá čtvrtina Tesel neprojde už první STK, hlásí z Dánska. Někteří se diví, stejná data ale už chvíli přichází z více míst
před 6 hodinamiNový velký model levné značky VW se nakonec prodává ještě levněji, víc než Škoda Octavia nabízí za 317 tisíc Kč
před 7 hodinamiOd původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
před 9 hodinamiAukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
před 10 hodinamiČínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
včera
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 03.10. 19:52 - Truck Daškam
- vratné díly/záloha na díly 03.10. 18:01 - jerry
- Výběr autopojištění 03.10. 17:40 - Brus
- Policejní kontroly a měření 03.10. 13:52 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.10. 07:05 - řidičBOB
- Onboard videa 03.09. 18:52 - brnenska.odchytova
- Detektory policejních radarů 03.08. 09:40 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.07. 18:37 - Tomichika