Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitelé elektromobilů uvízli v další pasti. Jejich už tak drahé pojištění zdražuje zásadně rychleji než u spalovacích aut
2.12.2024 | Petr Prokopec
Jako by nestačilo, že elektrická auta jsou drahá na pořízení a majitele doslova ruinují svou enormní, zcela mimořádně rychlou ztrátou hodnoty, vlastnící musí nyní ještě snášet platit vysoké ceny jejich pojištění. I když čekali hodně, platit musí pořád víc.
Kdysi se zdálo, že majitelé elektrických aut si budou žít jako v bavlnce. Na počátku sice museli vysázet na dřevo víc peněz, než kdyby zatoužili po benzinovém či spalovacím voze, tím však měly nevýhody končit. A kolikrát se ani ty neprojevily, však bateriovému pohonu nadržoval kdekdo, a tak byla vysoká cena snížena dotacemi, rychlejšími odpisy či nižšími daněmi spojenými s provozem. Servisu mělo být třeba minimum a elektřina byla i u veřejných dobíjecích stanic, no prostě ráj.
Tahle iluze se ale začala rozplývat velmi rychle. Mj. omezená životnost baterií se postarala o to, že tahle aut brutálně ztrácí hodnotu, což samo o sobě převažuje všechny zmíněné přínosy. Velkorysé dotace ale také končí, elektřina je drahá, údržba je dražší než u spalovacích aut a o nenadálých opravách platí to samé. Že cokoli dalšího bude už jen kopáním do mrtvoly? Ano, ale stejně to zmínit musíme - leccos z výše uvedeného se odráží i ve vysokých cenách pojištění, které byly vysoké vždy. A navíc dál dramaticky rostou.
Vyplývá to z dat portálu Verivox, které cituje Focus. Podle těch musí majitelé aut s bateriovým pohonem aktuálně platit v průměru o 30 procent (!) vyšší částky, než jakými byli zatíženi loni. Třeba v případě takového Hyundai Kona Electric je sazba o 1 procento vyšší než u spalovacího příbuzného, zatímco před rokem byla pro změnu o 11 procent nižší. V případě takového Volkswagenu ID.3 lidé dříve platili o 8 procent méně než u Golfu, nyní však musí z peněženky vytáhnout o 27 procent vyšší sumu.
Proč tomu tak je, vysvětluje německá asociace pojistitelů GDV. Ta poukázala na fakt, že opravit elektrické auto je ve srovnání s tím spalovacím v průměru o 25 procent dražší, i když jsou škody o 20 procent nižší. „Po dlouhou dobu neměly pojišťovny dostatek zkušeností s poškozením elektrických a hybridních dat. Preciznější data ale nyní ukazují, že opravit tato auta je dražší, než když mají spalovací motor. Vyšší náklady a vyšší risk jsou tak nyní zohledněny ve výši pojistných sazeb,“ dodává ředitel Verivoxu Wolfgang Schütz.
Ceny oprav nahoru ženou také baterie a s nimi spojené systémy. Pokud totiž dojde na jejich poškození, v závislosti na velikosti paketu můžete v servisu snadno nechat až pětimístnou sumu v eurech. Klidně se přitom může jednat i o vyšší částku, než jakou jste vůbec za daný elektromobil zaplatili, neboť baterie jsou kvůli bezpečnosti nedílnou součástí jeho struktury. Pokud tedy má dojít na jejich nahrazení, je v podstatě třeba vůz rozebrat pomalu do posledního šroubku a následně zase složit.
Navíc je třeba počítat s rizikem požáru při kolizi, načež je třeba baterie důkladně prověřit i po drobném ťukanci. Výrobci pak sice v tomto ohledu dělají pokroky, načež třeba u Porsche Macan E je možné vyměnit pouze jednotlivé bateriové moduly, stejně jako kontrolní jednotku, a to dokonce bez nutnosti vymontování celého paketu, zatím však jde spíše o ojedinělou záležitost. Třeba v případě takové Tesly Model Y je nadále třeba počítat s náhradou celé baterie.
Majitelům elektromobilů se tedy život začíná stále více komplikovat. Čím více bateriových aut navíc bude prodáno, tím méně budou vlády vybírat na daních z paliv, které přitom tvoří značnou část státních rozpočtů. Kam se obrátí poté, není třeba ani spekulovat - dalšími poplatky bude totiž zatížena také elektřina. Nebylo a není to zase tak těžké domyslet. A dnes je módní nemyslet a zaslepeně jít za iluzí něčeho domněle lepšího, bohužel.
Porsche Macan E postavený na platformě PPE má výhodu v tom, že v případě baterií je možné vyměnit jednotlivé moduly, přesto je jeho pojištění extrémně drahé. A platí o elektrických autech obecně, pro jejich majitele je to další nepříjemnost. Foto: Porsche
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Audi představilo nové řešení pohonu spalovacích aut, po čase je to něco, co dává aspoň nějaký smysl
před 11 hodinami - Nové auto s motorem V8 bez turba a ručním řazením pořád může vzniknout, odpustíte mu za to i jeho nevyslovitelné jméno
včera - Suzuki se omlouvá, po pouhých 4 dnech muselo zastavit prodej nové verze své současné ikony
včera - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
včera - Porsche chystá čistku v nejvyšším vedení firmy, téměř na hodinu mají letět všichni, kteří horovali za elektrické orgie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva