Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitelé elektromobilů tráví u „rychlých” nabíječek v průměru 42 minut, je to k smíchu i k pláči současně
5.1.2024 | Petr Miler
Uvážíme-li, jak malé jsou baterie současných aut a kolik lidí tato místa využívá jen k částečnému dobití, když je to nezbytné, jde o naprosto bláznivé číslo. Výsledek studie jen podtrhuje mizérii praktické použitelnosti elektrických aut.
Zůstávám přesvědčen, že přijetí teze o nahraditelnosti spalovacích aut elektrickými protějšky v jejich současné podobě může být jen dílem nevědomosti autora takového tvrzení. Jsou to prostě dva úplně jiné světy, pokud jde o množství energie, které si sebou tato auta mohou vozit. A jakým způsobem je možné ji doplnit.
Základní matematicko-fyzikální výpočty jsme vám předestřeli mnohokrát, a tak dnes jen telegraficky - pokud na jedné straně máte auto s 60litrovou nádrží nafty, která i po zohlednění menší efektivity spalovacího motoru představuje ekvivalent 234 kWh akumulátoru 100procentně efektivně (což je v praxi nedosažitelné, ale buďme velkorysí) pracujícího elektromotoru, je to naprosto odzbrojující srovnání samo o sobě.
Však na jedné straně máme 53 kg vážící množství paliva, na té druhé baterii, která v praxi váží přes 1,3 tuny. 60 litrů nafty dolijete s rychlou tankovací pistolí pro náklaďáky za desítky sekund, jakoukoli jinou za 1,5, možná 2 minuty. 234kWh akumulátor budete dobíjet v řádu hodin i u nadstandardně „rychlých”, v praxi se nepříliš vyskytujících nabíječek. A to ani nemluvíme o tom, že životnost plastové nádrže na 60 litrů je skoro nekonečná, zatímco akumulátor vám bude sloužit možná 8, možná 10 let, pak ho musíte vyměnit. A řekli jsme, že náhradní nádrž stojí okolo 2 000 Kč, zatímco srovnatelné akumulátory budou klidně za milion?
To jsou fakta, jednoduché počty, fyzika základní školy, nic víc. Potvrzují je svými výpočty uznávaní experti i zdokumentovaná povaha některých dobíjecích stanic. V jakési postfaktické době, ve které se normou stává diskuze, kdy tvrzení: „Tráva je zelená!” následuje reakce: „Zdroj?” to ale nemusí být dost. A tak se sluší sáhnout po datech z praxe, která výše zmíněné potvrzují prostou empirií.
O jednu takovou empirickou studii se postarala firma Energetics, která analyzovala, jakou dobu v průměru trávili majitelé elektrických aut u tzv. rychlých dobíječek (které jsou ve skutečnosti směšně pomalé, viz výše) během posledních tří let. Zkoumala téměř 2,4 milionu nabíjecích seancí, takže rozhodně nejde o povrchní data, právě naopak. A došla k fascinujícím závěrům, pro jejichž shrnutí stačí dvě věty: Průměr za celé zkoumané období činí 42 minut, to je věta první. Loni v červnu to tedy bylo lepších 36 minut, v prosinci se ale číslo opět zvýšilo na 40 minut, to je věta druhá. Nejde tedy mluvit ani o jednoznačně pozitivním trendu, a to se prosím bavíme o placeném dobíjení. V případě dobíjení zdarma je průměrná seance dlouhá dokonce 78 minut a celkový průměr všech sledovaných seancí činí 54 minut, jak polopaticky shrnuje americké ministerstvo energetiky.
Takové výsledky jsou k smíchu i k pláči současně. Jde jen o dobu samotného dobíjení, navíc o průměr. Na takové hodnoty jde o strašně vysoká čísla, však sám jsem s elektromobily mnohokrát jel, spoustu jejich uživatelů poznal. A tak dobře vím, že obvyklé není u veřejných dobíječek „tankovat” třeba z 5 až 10 procent kapacity do 100 procent, jako je tomu u palivových nádrží, obvykle jde jen o parciální doplnění, kdy i posun z 20 na 80 procent bývá vzácný. To nakonec potvrzuje i citovaná studie, podle níž je během oněch 42 minut v průměru doplněno jen 22 kWh energie, tedy ekvivalent asi 4,5 litru nafty. Přesto jsou průměrné časy tak vysoké.
Exaktní srovnání s průměrnou dobou tankování není možné provést, jednak takovou statistiku ani není z čeho vytvořit a jednak skoro nikoho nezajímá, zda tankování trvá 90 nebo 110 sekund, je to úplně jedno, je to vždy prakticky „hned”. A množství doplněné energie je nesrovnatelně větší, však dnešní typické akumulátory s kapacitou kolem 80 kWh představují ekvivalent sotva 20litrové nádrže.
Jsou to prostě dva jiné světy, úplně - svět elektromobilů a svět spalovacích aut. V komplementárním vztahu mohou být snadno, v tom substitučním ani omylem, netušíme, proč se nám někdo dokola pokouší namluvit opak.



Průměrná doba trávená majiteli aut, jako je Škoda Enyaq, u dobíjecích stanic? 42 minut. A doplněné energie bude ve srovnání s 2minutovým tankováním zlomek. Gratulujeme, to je pokrok par excellence. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Energetics přes Energy.gov a Auto News
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
před 7 hodinami
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
včera
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na čele v Sepangu je Acosta 11:00
- Salač v úvodu v Sepangu 11. 10:50
- Road is Calling: Atény v sedle Harley-Davidson 08:25
- Marc Marquez už letos závodit nebude včera 16:12
- Časový program GP Malajsie včera 10:00
Nejnovější články
Jedno z posledních pořád levných větších aut v Evropě žije dál, s dieselem koupíte ho i v roce 2026
před 3 hodinami
Škoda už chce prodávat asi jen sny a iluze. Ukázala další auto, které ani nezamýšlí vyrábět, akorát przní legendu značky
před 5 hodinami
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 6 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
před 7 hodinami
Ford zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu „na neurčito”, jeho tragický příběh se po 4 letech chýlí ke konci
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
