Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitelé BMW říkají, že regenerativní brzdění spotřebu zvyšuje. Vaše zkušenost?
1.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Má to být systém, který alternátoru ulehčí při akceleraci, zatíží jej více při brzdění, a tak sníží spotřebu. Majitelé říkají, že praxe je i opačná.
Nová auta bývají až na výjimky vybavena start-stopy a často i rozličnými mikrohybridními systémy, které se mají starat o to, aby spotřeba paliva byla co nejmenší. Podstatou je snaha buď palivo nespálit vůbec nebo pro pohon palubních systémů využít elektrickou energii vzniklou z kinetické energie, která by jinak přišla na zmar v podobě tepla.
Myšlenka je to dobrá a teoreticky funguje. Tou teorií myslíme hlavně laboratorní měření spotřeby v cyklu NEDC, která s těmito systémy vykazují lepší výsledky. Tyto hodnoty jsou ovšem realitě dost vzdálené, jak jistě poznal každý, kdo s autem z posledních pár let dlouhodoběji jezdí. O tom, že start-stop šetří palivo spíš při onom měření a už ne tolik v realitě, ostatně píšeme odedávna. Nyní se ale zdá, že BMW je v tomto ohledu ještě dále.
Podle zkušeností některých majitelů vozů BMW řady 5 F10 spotřebu nesnižují žádné tyto systémy. Tahle auta bývají vybavena drobnou rekuperací brzdné energie, což je teoreticky opět dobrá věc - alternátor se zapojuje do činnosti podle toho, v jakém režimu jízdy se vůz nachází, a tak intenzivně dobíjí baterie z části energie, která by se jinak proměnila v teplo při brzdění, a naopak odpočívá třeba když s vozem akcelerujete. Alternátor tedy při jízdě motor zatěžuje mnohem méně, současně lze vodní pumpu a jí podobné věci pohánět elektřinou, což znamená nižší spotřebu paliva. Tedy mělo by znamenat.
Realita je totiž prý značně odlišná. Už vícekrát jsme na fórech majitelů BMW zaslechli o tom, že praktický přínos těchto systémů je nevysledovatelný a jeden český vše posouvá ještě dále. Majitel BMW 520d F10, tedy dieselového dvoulitrového čtyřválce o 184 koních a 380 Nm, s automatickou převodovkou si nechal softwarově vypnout rekuperaci brzdné energie. Nebylo to prý nijak obtížné, stačilo se připojit na auto přes diagnostickou zásuvku. Start-stop v jeho voze nebyl už z výroby.
Jak se pak pochlubil na fóru českého BMW klubu, vypnutím rekuperace došlo ke dvěma efektům. První je, že se změnilo chování auta; když pustí plyn, auto už nezpomaluje, jako by jelo do kopce, a dojede bez plynu dále. Ovšem, brzdění motorem se nestalo účinnějším, za touto změnou jistě stojí snížení aktivity alternátoru při uvolnění plynu, i když člověk by očekával, že rekuperace bude fungovat jen při brzdění - to aby alternátor brzdám pomohl.
Podstatnější ovšem je, že se prý o 0,6 - 0,8 litru nafty na 100 km snížila spotřeba při nezměněném jízdním stylu. U takhle malého motoru to je docela hodně; nevíme, s jakou spotřebou jezdil dřív, ale odhad ke zhruba desetiprocentnímu snížení asi nebude zcela mimo mísu. Jsou to prý zatím jen krátkodobá zjištění, spotřebu ale bude nadále sledovat a jistě se s ní i pochlubí. Pokud bude výsledek v dlouhodobém horizontu podobný, nebude to pro BMW dobrá vizitka.
Pochopitelně přemýšlíme, jak je něco takového vůbec možné. Že tyto systémy v praxi nemusí znamenat přínos, nepřekvapí - často bývají modelovány pro test normované spotřeby a fungují hlavně v něm. A jde také o způsob využití, nesporně - pokud například dojedete na jeden zátah z Prahy do Brna, takový start-stop vám neušetří ani deci, protože první „stop” přijde až v Brně. Ale aby spotřebu zvyšovaly a ta se snížila jen vypnutím? To je zvláštní, však na palubě zůstane vše, co s instalací těchto řešení souvisí. Jenže možné vysvětlení tu je.
Jednak se hovoří o tom, že se systém rekuperace nedokáže efektivně přizpůsobit všem způsobům užívání auta a „v nouzi” zatěžuje alternátor i na volnoběh. To by mohlo znamenat celkem citelné zvýšení spotřeby v rámci určitých jízdních profilů (časté stání, časté vyřazování na neutrál apod.) a vlastně souvisí i s tím, říkají jiné názory, k nimž se kloníme více.
Ty hovoří o tom, že samotný alternátor univerzálně tak velký rozdíl ve spotřebě neudělá, pokud jde ovšem zejména o vozy s automatickou převodovkou a řidič jezdí efektivním stylem a tedy často využívá i „režim plachtění” (v podstatě jízda na volnoběh), pak dokáže rekuperace jeho snahy zhatit. Jak jsme zmínili výše, alternátor se zapojuje do hry právě při jízdě bez plynu a buď tedy místo plachtění zapojuje brzdění motorem nebo ono brzdění motorem činí intenzivnějším. V obou případech je výsledkem, že auto bez plynu dojede méně daleko, když alternátor dobíjí akumulátor zdánlivě mařenou energií. Ta ale ve skutečnosti mařená být nemusí - řidič by někdy uvítal, kdyby vůz samovolně dojel dále, a tak určitou část trasy zdolané jinak s minimální či nulovou spotřebou (motor na volnoběhu nebo motor brzdící jen sám sebou, bez vysokého nasazení alternátoru) musí následně překonat na vlastní pohon.
To ostatně připomíná typické dilema řidičů i s manuální převodovkou - brzdit motorem nebo vyřadit? Je to jak kdy, musíte vzít ohled na všechny skutečnosti a správně předjímat, jestli na konci cesty s kopce budete zbytečně brzdit brzdami nebo zbytečně akcelerovat motorem. Tady to musí vymyslet systém BMW a možná to nevymýšlí správně, protože na rozdíl od člověka neví, co bude následovat. Vyřazení rekuperace (a s ní související omezování režimu plachtění) tak může být i efektivní, pakliže řidič při jízdě alespoň trochu myslí.
Jak už jsme zmínili, tento český hlas není první, kdo toto tvrdí ostatně sám majitel zde konstatuje, že byl inspirován někým ze zahraničí po podobné zkušenosti. Tak jako tak je to zajímavá věc, proto je na místě ptát se vás, čtenářů - máte podobné zkušenosti? Pokud jste si nechali v autě vypnout rekuperaci brzdné energie, jak se změnila spotřeba? A změnila se vůbec? Nebo, dokáže někdo vysvětlit, co by mohlo způsobovat tak velký rozdíl ve spotřebě?
BMW 520d má prý kontraproduktivní rekuperační systém
Zdroj: BMW Klub
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před hodinou - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 3 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 4 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 6 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva