Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Londýn zrušil čáry na některých silnicích. Řidiči jezdí pomaleji, ale řeší to něco?
5.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta na silnicích bez středové čáry ve většině případů zpomalila. Rychlost ale není vším, pokud je vůbec něčím. Odstranění čar může být kontraproduktivní.
Londýn zkouší další ne úplně obyčejný způsob, jak na některých silnicích zpomalit auta. Nejsou to zpomalovací prahy, to by nebylo na frekventovaných silnicích vhodné. Není však řečeno, že je zvolený způsob o tolik vhodnější. Po rekonstrukci totiž na dotčených silnicích nenamalovali středovou dělící čáru.
Na třech nově zrekonstruovaných vozovkách, silnicích , tedy Seven Sisters Road na severu Londýna a Wickham Road a Brighton Road na jižním předměstí, bylo po položení nového asfaltu namalováno vodorovné dopravní značení trochu jinak. Pruhy pro cyklisty po stranách byly rozšířeny o místo, kterou zabírala „čára” uprostřed. Šířka prostoru pro auta zůstala - tři metry pro každý směr, tedy šest metrů celkem. Tento prostor ale není uprostřed dělený, jako býval dříve. Je to experiment organizace Transport for London (TfL, společnost organizující londýnskou hromadnou, ale i individuální dopravu), jak inovativními způsoby zklidnit dopravu.
Očekávané výsledky se podle studie skutečně dostavily. Nejvíce řidiči zpomalili na Seven Sisters Road, konkrétně průměrně o 4 km/h v severním směru a 6,6 km/h v jižním směru. Wickham Road „se umístila” těsně druhá se zpomalením o 4,7 km/h při jízdě na východ a 4,8 km/h na západ. A třetí pozice zůstala na Brighton Road, kde se nyní údajně jezdí pomaleji o 1,8 km/h severně a o 1,4 km/h jižně, což jsou statisticky zanedbatelné změny.
Studie dále uvádí, že většinou se po nově položeném asfaltu jezdí rychleji, protože pravděpodobnost zásadních nerovností či děr je téměř nulová, řidiči tak nemusí povrch sledovat do té míry a věnují se spíše okolí. Tyto změny nejsou do výše uvedených čísel započítány; ta jsou však naměřena a studie nabízí pouze odhad zrychlení na novém povrchu; až na Wickham Road, kde byly v jednom úseku čáry namalovány znova. Průměrné zrychlení projíždějících vozidel tam bylo o 7,2 km/h.
Snížení rychlostí může ukazovat na to, že se experiment setkává s úspěchem a řidiči jezdí opatrněji, také ale méně znalí či bdělí řidiči mohou snáze ztrácet orientaci, zejména při nižší viditelnosti. Čáry se na silnice malují zejména kvůli bezpečnosti, takže si nejsme úplně jisti, jestli jejich zrušení, na dvou ze třech případů spojené s faktickým zúžením prostoru pro auta, může k bezpečnosti přispět. Jak se již víckrát ukázalo, mimo jiné i v Británii, nižší rychlost není příčinou menšího počtu nehod. Studie uvádí počet nehod na úsecích bez čar za 36měsíční zkušební dobu, není však známý počet nehod z podobného časového úseku z doby, kdy tam ještě čáry byly.
Podle studie, kterou si celou můžete stáhnout z webu TfL (PDF, 574 kB), je příčinou nižších rychlostí v místech bez čar zavedení elementu nejistoty. Třebaže rychlostní limit zůstává beze změny, čára podle autorů představuje psychologickou bariéru, řidiči věří, že na jejich půlku silnice ti ostatní nebudou jezdit. Pokud čáru nemají, nejsou si tím tak jisti, přestože je stále samozřejmé, že každý pojede po své straně.
Tyto částečně povzbudivé výsledky pochopitelně neznamenají, že by v celém Londýně přes noc zmizely veškeré středové dělící čáry. Transport for London však bude údajně uvažovat o implementaci podobných opatření v místech, kde by to mohlo prospět. Kromě mírného snížení rychlosti také příslušné radnice zaznamenaly drobnou úsporu při kreslení a údržbě silničního značení.


Seven Sisters Road byla jednou z ulic, kde zmizela středová dělící čára (vlevo před změnou, vpravo po ní
Na Wickham Road řidiči také zpomalili, ale o něco méně
Úprava Brighton Road přinesla jen statisticky zanedbatelnou změnu
Zdroj: TfL via Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole - Sprint Race Bulega 07:00
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
Nejčtenější články
Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025Zkrachovalý dealer Maserati rozprodává zbylá skladová auta. Pryč půjdou za téměř jakoukoli cenu
24.1.2025VW letos nepřijde s jediným novým elektromobilem. Ty stávající bude prodávat leda pod cenou, s vidinou 38miliardové pokuty
24.1.2025Nejprodávanější auta Evropy za rok 2024 zpochybňují teze o všeobjímající popularitě SUV, o alternativních pohonech ani nemluvě
24.1.2025Neúspěšný německý kancléř nepochopil vůbec nic. Chce ještě víc popírat realitu celoevropskými dotacemi na elektromobily
24.1.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan