Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Londýn nutí řidiče vypínat motory v zácpě či na křižovatce. Jinak hrozí pokutou
7.8.2012 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Snad kvůli olympiádě se Londýn snaží světu ukázat, jak uvědomělým městem je. Nad některými iniciativami tamní radnice ale zůstává rozum stát.
Spočítalo se to celkem snadno. Nám už dobře známý Transport for London (jakýsi londýnský dopravní podnik, ale neberte to doslova, úřad má i pravomoce jakéhosi ministerstva dopravy na místní úrovni) si nechal u organizace Energy Saving Trust vypracovat studii, která vzala průměrný počet aut pohybujících se denně Londýnem, jejich průměrnou kilometráž, průměrnou spotřebu a průměrný čas, který při přejezdu městem prostojí (a ten už možná ani ne). Studie konstatuje, že kdyby každý řidič vypnul motor při každé jízdě na jednu minutu počas stání v momentech, kdy jej jinak nechává puštěný, nebylo by za rok vypuštěno do ovzduší na 100 milionů kilogramů CO2.
Podobným způsobem se pochopitelně dá vyargumentovat prakticky cokoli. Třeba kdyby si každý člověk na zemi dokázal ročně koupit o jedno nové tričko méně a vydržel ještě chvíli s tím starým, ušetřila by se energie potřebná na výrobu, přepravu a prodej šesti miliard kusů ošacení za rok. A co teprve ponožky spodní prádlo... To by byly biliony tun CO2, to by snad pohnulo celou zemí. Takové nápady mívají s dosažitelnou praxí jen pramálo společného, přesto často dobře poslouží jako důvod pro zavedení té či oné restrikce. A to zafungovalo i v Londýně.
Že Energy Saving Trust rozjel (jistě s podporou města a kdo ví, s jakými postranními úmysly) kampaň, která motivuje řidiče k tomu, aby na jednu minutu denně motor kdesi v zácpě vypnuli, to se ještě dá pochopit. Jistě se najde pár občanů, kteří se při adekvátně sugestivním podání (hynoucí lední medvěd je skoro jistota) nad sebou zamyslí, koupí si stopky a každé den cestou do práce a z práce to zkusí bez motoru minutu vydržet. Jenže to by asi nefungovalo dostatečně dobře, a tak se Londýn začal ohánět i dříve stanovenou restrikcí.
Městu totiž dále vládne Boris Johnson přezdívaný „Red” neboli Rudý Boris a ten už mnohokrát ukázal, že svou přezdívku nezískal díky rudému původu svého křestního jména, ale hlavně kvůli svému rudému uvažování. V některých londýnských čtvrtích tak můžete být pokutování nejen podle obecně platného a dávno účinného britského zákona, který zakazuje řidičům nechat běžet motor vozu na veřejné komunikaci, pokud není obsazen nebo to není z jiného důvodu nezbytné, ale nově i podle místního předpisu, který zakazuje nechat motor puštěný po „příliš dlouhý čas”. A to pod pokutou 80 liber (asi 2 500 Kč). Asi si nedovedeme dost dobře představit, že by zácpami v Londýně probíhali „bobíci” a kontrolovali, kdo nechal puštěný motor. Ale kdyby to někoho napadlo...
Jinými slovy pod pohrůžkou (třebaže obtížně vynutitelné) sankce Rudý Boris chce, aby lidé v autě provozovali vlastní „ruční start-stop” nebo aby jej nevypínali, pokud je ve voze přítomen. Tento prvek patří přitom nejen v našich očích, ale i u mnohých řidičů mezi ten nejzbytečnější a tedy i nejčastěji vypínaný vůbec - na papíře to není špatný nápad, stačí ale zažít praxi fungování u některých automobilek nebo typů motorů (typicky čtyřválcové diesely), zjistit, že navzdory předpokladům bere systém pramalé ohledy na nezahřátí nebo nevychlazení motoru, že klidně preferuje úsporu paliva před vaším „klimatickým komfortem” (v horku klimatizace bez motoru neběží, přesto se motor vypíná) nebo některý z řady dalších projevů a naučíte se jej před každou jízdou vypínat stejně jako jste si kdysi zvykli zapínat pásy.
Dost na tom, že automobilky či spíše regulace EU vám jej nedovolí vypnout trvale. V Londýně budete nuceni jej nevypínat ani nárazově a můžete být trestáni, i když podobnou hloupost nebudete dělat ani v autech, která opakovanému startování nemají uzpůsobený startér či akumulátor. Tomu se říká svoboda roku 2012.
Snad něco podobného nenapadne další města, třeba takovou Prahu, další londýnská studie nesporně ukáže, že tento systém se osvědčil a kdyby se motory vypínaly na dvě minuty denně... Konec konců, i v Praze se stojí dost (a město samo tomu úspěšně pomáhá) a i kdyby nešlo o emise, nějaká ta korunka navíc za další (a další) pokuty se přece hodí.






Omezení v centru Londýna bylo dost i dosud...
...nyní i řidiči mají zvyknout i vypínat své motory či nevypínat jejich start-stopy.
Zdroje: Carscoop, britský tisk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 9 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 5 hodinamiNěmci poznávají „kouzlo” zelené ekonomiky. Lidé si stěžují na málo dobíjecích stanic, třetinu jich ale nikdo nepoužívá
před 6 hodinamiMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
před 8 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 9 hodinamiBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 20:56 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07