Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Limity spotřeby paliva vyženou z trhu nových aut miliony zákazníků
16.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Budovat „lepší svět” namalovaný podle norem není zadarmo. Ve Spojených státech se o následcích podobných omezení alespoň mluví.
Ačkoli jsou ceny aut ve Spojených státech mnohem přijatelnější než v Evropě, limity normované spotřeby připravované tamní vládou pro rok 2025 se už postarají o to, aby si část zákazníků, kteří dnes nová auta kupují, v budoucnu podobný „luxus” dopřát nemohla. Tvrdí to technici automobilového průmyslu a nově také americká Národní asociace automobilových dealerů NADA.
Shrňme si nejdříve fakta. Pro rok 2020 nastavila Evropská unie pro výrobce automobilů průměrný limit emisí CO2 na 95 g/km, což přibližně odpovídá průměrné spotřebě 3,8 l/100 km. Obamova vláda se ani nesnažila dát dodatečnému zdanění obchodu s automobily nějakou zelenou nálepku a rovnou vydala omezení na průměrnou spotřebu, která v roce 2025 představuje hranici 56,2 mpg, tedy 4,2 l/100 km.
Jak už víme, uvedené neznamená zákaz výroby aut s vyššími než stanovenými emisemi/spotřebou. Nabízet auta v EU, která tomu neodpovídají, samozřejmě můžete, ale za každý čtvrtý a další gram nad limit zaplatíte 95 euro. Jinak řečeno, za pouhý litr tabulkově spotřebovaného paliva navíc zaplatíte pokutu do evropské kasičky kolem 60 tisíc Kč za jedno prodané auto. Zkrátka ale nepřijdou ani bankovní účty vlády USA. Výrobci aktuálně platí 55 dolarů za každé prodané vozidlo a 1 mpg pod stanovenou mez (přepočteno tedy 0,07 litru na 100 km jízdy nad limit dle naší metriky).
Aby se automobilky vyrovnaly s dodatečným daňovým zatížením ve formě pokut, mají dnes v podstatě asi jen tři možnosti. Zaprvé, mohou zvednout ceny svých produktů o pokuty, které jsou odváděny do státní kasy. Jenže ty jsou tak vysoké, že je to možné jen u velmi drahých aut, u běžných nikoli. Zadruhé, mohou drasticky omezit spotřebu aut podle tabulek, což ale nepůjde jinak než za cenu nemalých investicí do (nezřídka zbytečných) technologií, které v konečném důsledku opět zaplatí zákazník. Zatřetí, zavřít krám.
Pokud uvážíme, že bankrot bude až ta poslední instance, nic jiného než zdražování automobilů na nás nečeká. Podle NADA by mělo nařízení vlády Spojených států navýšit cenu každého automobilu kvůli „zeleným technologiím”, případně pokutám o 3 000 dolarů. Tisíc dolarů by měly stát změny mezi současnými vozy a těmi v roce 2016, kdy končí první fáze snižování spotřeby - z 8,55 l/100 km (2010) na 6,0 l/100 km (2016). A dva tisíce na 4,2 l v roce 2025.
Národní asociace automobilových dealerů tvrdí, že omezování spotřeby povede k navýšení průměrné ceny auta na 30 tisíc dolarů (tedy o více než deset procent), což má být hranice, při které si 7 milionů zákazníků levnějších aut nebude moci dovolit financovat koupi nového vozu. NADA upozorňuje, že výsledný efekt může být takový, že vláda nakonec získá mnohem méně, než kdyby svými nežádoucími regulacemi do volného trhu nezasahovala a nechala snižování spotřeby na přirozeném vývoji v rámci běžného konkurenčního boje (což se vždy dělo a dít bude, zákazníci mají stejný zájem). A to nejen po finanční stránce (na pokutách), ale i z hlediska snížení spotřeby, neboť delší setrvávání zákazníků u starších aut změnu k lepšímu rozhodně nezpůsobí.
Abychom vývoj ve Spojených státech dali do souvislostí se situací v unii - EU chce oproti USA o cirka další čtyři decilitry nižší spotřebu. O pět let dříve. Scénář vývoje cen aut v Evropě proto nebude jiný, protože se zdá, že bude mnohem horší. A možná diametrálně. Jak upozorňuje NADA, nařízení federální vlády týkající se spotřeby mezi lety 2017 až 2025 dosud nebylo definitivně uzavřeno. To pochopitelně neznamená, že tamní automobilky určitě uspějí, ale na rozdíl od těch evropských se alespoň nebojí ozvat.
Sluší se též dodat, že stejné následky mají i další regulace. Povinné ABS, ESP, ukazatele vhodného momentu pro přeřazení a mnohé další podobné prvky stojí dohromady desetitisíce korun a zaplatit je pochopíte musí zákazníci. U levnějších aut je podobná přirážka k ceně významná a v konečném důsledku může znamenat, že si někdo místo bezpečnějšího nového, třeba Fiatu Panda, ponechá déle starou Felicii, nebo koupí horší ojetý vůz. Nebylo by pro všechny lepší, kdyby si dotyčný zákazník mohl pořídit novou Pandu o desítky tisíc levněji bez ESP a podobných vymožeností, než sedl třeba do ojetiny starší generace, která tyto systémy stejně nemá a v ostatních aspektech je horší?
Už loni jsme psali, že americká Alliance of Automobile Manufacturers (tedy něco jako asociace výrobců aut) spustila kampaň, která varovala zákazníky před následky zavedení podobných tržních omezení. Akce mimo jiného poukazovala rovněž na to, že zákazníci přijdou o možnost volby. NADA k tomu nyní přidala upozornění, že to bude i více stát. Asi jsme jen naivní, ale nemělo by se o něčem podobném mluvit na stejné úrovni také v EU?






Auta jako Fiat Panda nebo Toyota Yaris by už dnes mohla být citelně levnější, kdyby nebyla zatížena hromadou povinných prvků, které pro část zákazníků neznamenají žádný přínos. Nůžky mezi reálně dosažitelnou a na trhu nakonec platnou cenou se pak budou zejména kvůli limitům spotřeby nadále rozevírat
Zdroj: autoblog.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva