Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají

A pokud se něco soukromým kupcům přece jen prodává ve velkém, jsou to ty nejlevnější vozy na trhu, které chytají druhou mízu i po mnoha letech na trhu. Tak aspoň hovoří data z USA, u nás je buď všechna taková nemáme, nebo jsou rozostřena firemními prodeji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají

/

Foto: Škoda Auto

A pokud se něco soukromým kupcům přece jen prodává ve velkém, jsou to ty nejlevnější vozy na trhu, které chytají druhou mízu i po mnoha letech na trhu. Tak aspoň hovoří data z USA, u nás je buď všechna taková nemáme, nebo jsou rozostřena firemními prodeji.

Asi vám neřekneme nic převratného, když konstatujeme, že se rozpočty řady lidí staly v posledních letech napjatými víc než tětiva luku. Každý je na tom pochopitelně jinak, roky rostoucích cen neodrážejících se v růstu mezd ale způsobily obecný pokles životní úrovně, který na lidi s nižšími příjmy dopadl velmi tvrdě. Jsou věci, které platit musíte, ale na co vám pak zbude?

Stačí si jen uvědomit, že pokud si nyní třeba v Praze vezmete hypotéku na 8 milionů korun, za což koupíte byt 3+1 někde v paneláku, musíte při 30leté smlouvě splácet měsíčně přes 30 tisíc korun. Už to je pro skromnější rozpočet rána a je to jenom hypotéka. Vedle ní je třeba uhradit tisíc a jednu věc nejen v souvislosti se samotným bydlením. V důsledku toho někteří lidé logicky začínají šetřit na všem, na čem se šetřit dá. A koupě nového vozu přijde na přetřes mezi prvními.

Není tomu tak jen u nás, ukazuje to také pohledy na americké prodeje levných aut, na které se podívali kolegové z Motor1. Třeba registrace Mitsubishi Mirage (nám známého jako Space Star) a Nissanu Versa, tedy vozů, které v USA pořídíte za méně než 17 tisíc dolarů (cca 413 tisíc korun), loni meziročně razantně stouply. Registrace prvního poskočily o 125,2 procenta na 29 776 vozů, v případě druhého pak šlo o 71,7procentní vzestup a 42 589 prodaných aut. Mirage se tak stal druhým nejžádanějším modelem automobilky se třemi diamanty ve znaku, a to je na odchodu ze scény.

Mitsubishi už ostatně oznámilo, že s tímto vozem letos skončí, a tak Nissan může očekávat příval nových zájemců. Stejně tak ovšem klientela s napjatými rozpočty zamíří za dalšími značkami nabízejícími levné vozy, jak se ostatně rovněž prokázalo loni. Třeba Volkswagen Jetta má na kontě 71 829 registrací a 51,5procentní posun, Kia K4 pak 139 778 prodaných aut (+12,8 %). Nissan pak zabodoval i s o trochu větším ale stále levným sedanem Sentra (152 659 aut, +39,8 procenta).

Nové vozy opentlené nízkými cenami tedy opravdu táhnou, přesto všechno je ale třeba počítat s tím, že řada lidí se i tak přesune na trh s ojetinami, popř. nikam, tedy nechají si svá stará auta. V souvislosti s tím jsme očekávali, že tento faktor přihraje více zakázek zejména neznačkovým servisům, ale to se neděje. Wall Street Journal totiž zjistil, že Američané naopak utrácí za údržbu méně a méně - prostě už šetří i na onom servisu.

Philip Daniele, šéf sítě servisů AutoZone, ale říká, že tomu v ekonomicky náročných časech bylo vždy. Dle něj se proto klientela vrátí, jakmile bude mít kapsy opět trochu plnější. Kdy se to ale stane, je otázkou.

Za český trh srovnatelná data k dispozici nemáme, alespoň zatím, v případě prodejů nových aut jsou zastřená firemními prodeji. Ne snad, že by firmy žily ve vzduchoprázdnu, ale jejich nákupy mají často trochu jinou logiku. U nás je posun směrem k levnějším autům patrný hlavně ze soukromých prodejů, kde je vidět postupně stále větší úspěch levných značek jako Dacia, MG, Suzuki, Ssangyong a dalších.

Je to vlastně fascinující, pod radarem proplouvající pohled na věc. Například MG a Suzuki (každá značka zvlášť) už prodávají víc aut soukromým kupcům než Volkswagen. A taková Dacia je na tom v tomto ohledu tak dobře, že oslovuje už víc jak polovinu soukromých kupců, které uchvátí jinak naprosto dominantní Škoda. I ta už nějaký čas patří mezi dražší výrobce.


Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají - 1 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 01Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají - 2 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 02Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají - 3 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 03
Mitsubishi Mirage alias Space Star loni zabodoval také v Česku, hlavně na jeho amerických prodejích je ale vidět, že lidem dochází peníze všude. A znát je to také na bilancích servisů, kupodivu též negativně. Foto: Mitsubishi

Zdroje: Motor1, Wall Street Journal

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše