Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Lidé jsou s dobíjecími stanicemi elektromobilů nespokojeni čím dál víc, do budoucna má být jen hůř
27.8.2023 | Petr Prokopec
Ačkoli veřejných dobíjecích stanic soustavně přibývá, jejich spolehlivost zůstává pochybná. Elektromobily se navíc dostávají ve stále větší míře k lidem, kteří se bez veřejných stanic neobejdou. To všechno má za následek stále menší spokojenost s nimi.
Masovému přijetí elektromobilů ze strany zákazníků brání prvé řadě obavy potenciálních kupců. Ti se obávají příliš vysokých cen i dlouhodobých provozních nákladů, zrovna to se ale může změnit. Kde ovšem žádná podstatná změna není na dohled, je obava z použitelnosti těchto aut. Mají malý dojezd a dlouho se dobíjí, což vzhledem k limitům akumulátorů i elektrické sítě nemá žádné jednoduché řešení. Tak či onak to volá po lepší infrastruktuře, ani ta se ale nezlepšuje.
I když nám pomalu denně chodí tiskové zprávy o zahájení provozu dalšího nového stojanu, počet elektromobilů narůstá ještě rychleji. Nebyl by to problém, kdyby obslužnost dobíjecích stanic byla na stejné úrovni, jako je tomu u těch čerpacích, jež se zvládají vypořádat klidně i s tisíci auty denně. To pak sice u stojanů je možné rovněž, jenže v takovém případě mluvíme o obřím parkovišti, které je díky své rozloze viditelné i z vesmíru. Aby pak vůbec mohlo fungovat, potřebovalo by poblíž alespoň menší jaderný reaktor.
V zámoří situaci monitoruje společnost J.D. Power, která v roce 2021 vůbec poprvé přišla se studií sledující spokojenost zákazníků s dobíjecími stanicemi. Poslední výsledky nicméně přinesly vůbec nejhorší čísla, v případě stanic s nižším výkonem jde o 617 bodů z tisíce možných, což představuje meziroční pokles o 16 bodů. Ještě horší je to v případě rychlodobíjecích stojanů, ty potkal pád o 20 bodů na 354. V obou případech si motoristé stěžují hlavně na příliš dlouhý čas dobíjecího procesu.
Nutno dodat, že čas je problémem ve chvíli, kdy vůbec lidé zvládnou neobsazený a funkční stojan vůbec najít. Zhruba 20 procent respondentů totiž uvedlo, že na veřejné stanici se jim kvůli selhání techniky nepovedlo vůz dobít. Či je odradila až příliš dlouhá fronta, která je v podstatě synonymem pro několikahodinovou ztrátu času. Lidé nicméně zároveň uvedli, že by při budování infrastruktury ocenili lepší koncepci - stojany s nízkým výkonem jim totiž třeba v obchodních domech nevadí, u silnic by ale uvítali ty vysokorychlostní.
Je zjevné, že stejné problémy trápí i evropské motoristy. Snad jen s tím rozdílem, že zatímco ve Státech je značná část dobíjecích stanic soustředěna v Kalifornii, na starém kontinentu lze o obstojném pokrytí mluvit v souvislosti s Německem, Francií či Británií. Ovšem také v těchto zemích motoristé hlásí potíže, slova o nefunkčních stojanech prší odevšad. A to elektromobily stále tvoří jen velmi malé procento celostátních vozových parků.
„Klesající spokojenost zákazníků by pro automobilky měla být varováním,“ uvedl v reakci na výsledky studie Brent Gruber. V tomto ohledu by nicméně větší snahy měli vykázat politici, kteří nás do elektromobility nutí. Nejlépe tak, že s tím zase přestanou.


Spokojenost lidí s dobíjecími stanicemi klesá, úměrně tomu, jak stoupá počet nově registrovaných elektromobilů. Minimálně po několik příštích let se přitom situace bude jen zhoršovat. Foto: J.D. Power, tiskové materiály
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před hodinou Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025
Nejnovější články
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před hodinou Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva