Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jsou lepší SUV, nebo kombíky? Němci srovnali 8 aut a vybrali ta objektivně lepší
..0000 | Petr Prokopec
SUV jsou dnes na koni a existuje jen málo lidí, kteří je absolutně odmítají. V tomto kontextu by člověk čekal, že ve srovnání s tradičnějšími příbuznými ovládnou, jenže realita je jiná.
Rozhodně z našich úst neuslyšíte poprvé, že SUV dnes vládnou automobilovému světu. Prakticky každá novinka představená v tomto segmentu se rovná nemalému úspěchu, zatímco tradiční karosářské styly stále hůře hledají své zákazníky. Už mnohokrát jsme slyšeli o tom, že přijde okamžik, kdy vozy s vyšší stavbou karoserie upadnou v nemilost, taková chvíle ale zatím nenastala. A nic nenasvědčuje tomu, že by v dohledné době nastat měla.
Existuje tedy k SUV nějaká rozumná alternativa? Právě to se rozhodli zjistit kolegové z německého Auto Bildu a porovnali oblíbené SUV s jejich tradičnějšími příbuznými od stejné značky. Jeden roh ringu je tedy jasný, v tom druhém stojí kombíky, které k SUV mají nejblíže. Také v jejich případě lze totiž počítat s velkým zavazadelníkem či místem pro celou rodinu. Němci v podobných kláních neznají emoce, takže zkusili vybrat ta lepší přes své oblíbené tabulky plné faktických srovnání.
Pravidla jsou dána, nezbývá než přistoupit ke konkrétním dvojicím. Ty si probereme dle abecedního pořadí, jako první tedy přijde na řadu pár Audi, poté se přesuneme do tábora BMW, ten posléze zaměníme za Škodu a ve finále skončíme u Volva. Kdo by čekal nadvládu SUV, protože... proč by se jinak prodávala tak dobře, ten se asi bude divit. Ale nepředbíhejme a podívejme se na výsledky jednotlivých klání.
Audi A3 Sportback versus Q2
Audi Q2 je jedním z posledních příchozích na trh, do prodeje zamířilo před necelými třemi roky. A3 je na trhu samozřejmě o poznání déle, je již u konce svého životního cyklu, navíc prakticky ve stejném okamžiku, kdy proběhlo představení příbuzného, došlo i na facelift. Minimálně vizuálně jsou tedy oba vozy sladěny, Sportback je ovšem delší, zatímco Q2 leze do výšky. Ovlivněn je tím zavazadelník, který pobere o 130 litrů více v případě kombíku.
Na druhé straně vozu, tedy pod kapotou, tluče pokaždé stejné dvoulitrové benzinové srdce, jež produkuje 190 koní a je spárováno se sedmistupňovým automatem a pohonem všech kol. V obou případech se tedy dočkáme sprintu na stovku pod 7 sekund a výletu přes 200 km/h. Audi A3 je však vždy o chlup rychlejší i jistější, zároveň je také úspornější. Vychází sice o trochu dráže, nicméně celkově je hodnoceno jako vítěz. První bod ve prospěch kombíků, třebaže Sportback je kombík poněkud polovičatý.
BMW 3 Touring versus X2
Zatímco v případě Audi jsme se dočkali pouze souboje karosářských stylů, u BMW dojde na daleko větší rozdíly. Stále ještě vyráběný trojkový Touring generace F31 plně odpovídá mnichovské tradici, je tedy zadokolkou. X2 je oproti tomu přerostlé Mini, neboť vzešlo z platformy UKL a primárně tedy disponuje pohonem předních kol, což ovlivňuje řízení. Crossover tedy nedosahuje takové preciznosti a ovladatelnosti, navíc je z něj hůře vidět ven.
Zajímavý je pohled do motorového prostoru, kde pokaždé svou práci odvádí dvoulitrový turbodiesel. Ten je u novějšího BMW X2 naladěn na 192 koní, zatímco v případě trojky disponuje výkonem o 8 koní nižším. Přesto je kombík rychlejší a také o 0,2 litru úspornější. Snadno tak dokáže vykompenzovat vyšší pořizovací cenu danou příplatkovým automatem, zatímco X2 počítá s dvouspojkovou převodovkou standardně. Kombi versus SUV 2:0.
Škoda Superb versus Kodiaq
Obě vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky jsou zaměřeny hlavně na praktičnost. Kodiaq přitom může nabídnout také třetí řadu sedadel, byť za příplatek. V té chvíli je ale třeba obětovat trochu kapacity z maximálních 2 065 litrů v zavazadlovém prostoru. Respektive ještě daleko více, pokud se rozhodnete upřednostnit Superb, který pro změnu přihazuje na misky vah bezkonkurenční šarm.
Kromě toho je kombík také o podstatných 200 kilo lehčí, 150 koní produkovaných dvoulitrovým turbodieselem tak má mnohem menší práci než stádo pod kapotou SUV. Zároveň lze počítat s větší porcí zábavy za volantem. Máme zde tedy nejvyváženější poměr ze všech zkoušených dvojic, kvůli čemuž se nakonec Němci rozhodli, že u Škody je to remíza. Skóre? 2,5 : 0,5.
Volvo V90 versus XC60
Pokud lze české kombi spojovat se slovy jako elegance či krása, pak to švédské míří v obou oblastech rovnou na vrchol. Neplatí to přitom pouze v rámci exteriéru, ale také interiéru, byť se jistě najde řada lidí, jimž bude čistota tvarů a rozměrný displej proti srsti. Nicméně rachot dvoulitrového dieselu je na tuto kategorii iritující, podvozek vám dá vědět o každé nerovnosti a ovladatelnost je slovo, které auto nikdy neslyšelo.
Není tedy vlastně překvapivé, že XC60 má se svým příbuzným velmi málo práce. Ač sice nabídne menší zavazadelník a trochu stísněnější zadní sedadla, řidič a cestující mají k dispozici větší prostor než v kombíku. To je vskutku působivé na vůz, který je levnější. Zároveň je také o 25 centimetrů kratší, což oceníte při parkování. A podstatné je, že jeho diesel je lépe utlumen. I díky tomu získávají SUV první plný bod.
SUV mají v takovém klání máloco nabídnout
SUV tak v souboji, ve kterém by z podstaty měla zvítězit, „ulovila” jen 1,5 bodu, a to ještě máme pocit, že částečně spíše ze slušnosti autorů srovnání k nim. Existuje opravdu jen málo aut tohoto ražení, která by dokázala racionálně zabodovat ve srovnání s tradičnějšími konkurenty - obvykle nejsou více prostorná, jsou pomalejší, žíznivější, mají horší jízdní vlastnosti a hůře se ovládají. Lépe se do nich snad jen nastupuje starším lidem a své místo pod sluncem si obhájí také lepší pasivní - avšak horší aktivní - bezpečností.
Nakonec i Jeremy Clarkson říká: „Nesnáším celou tuhle úrodu takzvaných SUV s výjimkou těch, které intenzivně nenávidím. Nevidím smysl v ježdění autem, které je pomalejší, dražší a žíznivější než normální sedan či kombík.” Srovnání Auto Bildu SUV vykreslilo jen o něco příznivější obrázek, jenže změní to něco? Tyto vozy zkrátka vládnou světu, a protože si nejsme úplně jisti, co je dostalo do sedla, nejsme ani s to rozumně předpovídat, co by je z něj mohlo shodit...
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva