Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik výkonu zbylo německému superkombíku po 15 letech služby? Výsledek překvapí, zvuk ohromí
5.5.2022 | Petr Miler
Tohle auto dnes koupíte docela levně, neboť je vyhlášené mimo jiné tím, že jeho motor moc nevydrží. Máme-li ale soudit podle této zkušenosti, udržet jej fit není zase tak složité, i když šlo o velmi levnou koupi.
Vlastnit BMW M5 E61, supersport schovaný v kabátě luxusního rodinného kombíku, je snem nejednoho automobilového nadšence. A po právu - tahle M5 je jízdně velmi přesvědčivá, navíc se stále dala koupit s manuální převodovku. Pravda, bylo tomu tak jen u sedanu, navíc jen za oceánem, i tak ale platí, že domoci se „manuálního kombíku” zde není nemožné. Jenže sen se tady rychle může stát noční můrou po stránce financí - potřebuje špičkovou, a tedy drahou údržbu. Pokud ji nedostává, může se velmi rychle a velmi vážně porouchat.
Mike Fernie z Drive Tribu, který už sice neexistuje jako web, ale dál funguje jako kanál na Youtube, si jedno takové auto koupil. Nemá ruční řazení, o kombík se ale jedná. A nebyla to zrovna koupě z ranku zachovalých jednorožců, právě naopak. Šlo o jeden z nejlevnějších kusů na trhu prodávaný po požáru v zavazadlovém prostoru. Vznikl svérázně - kvůli zkratu po špatně provedené výměně elektrických kabelů ze strany servisu v rámci svolávací akce. Takový vůz vypadá jako noční můra už podle toho, byl ale opraven a na jeho techniku tato nepříjemnost nemusela mít vliv.
Mike za pomoci nezávislých specialistů nechal auto po technické stránce vyspravit, jak to jen šlo a nyní zamířil změřit jeho výkon na „motorovou brzdu”. Skončil u firmy Evolve, která se zabývá zejména zvyšováním výkonu právě u BMW, tady ale v prvé řadě změřila právě výkon sériové M5 E61, jakkoli i na pokus o jeho zvýšení později došlo.
Na stolici se tedy ocitlo auto, jehož jejíž desetiválec měl jako nový dávat 507 koní v režimu maximálního výkonu a 400 koní v jakémsi uvolněnějším módu. Vše pochopitelně na klice. U vozu s motorem vpředu podélně a pohonem zadní nápravy se dá očekávat ztráta v pohonném ústrojí okolo 15 %, měřidlo ale ztráty kalkuluje samo, takže na videu vidíme odhad výkonu na klikové hřídeli. A výsledky jsou velmi povzbudivé.
Motoru bylo naměřeno 398,2 koně v onom „přiškrceném” módu a 510,8 koně v plně otevřeném režimu. To jsou hodnoty prakticky shodné s novým vozem, tady ale máme tu čest s levnou, 15letou ojetinou. Ani v jednom videu Drive Tribe o tomto autě jsme nezaznamenali, kolik má najeto, to je pochopitelně také faktor, bavíme-li se ale jen o ceně, máme tu ekvivalent strojů, které dnes koupíte jako kombík za 700-800 tisíc Kč. A jak sedan ještě citelně levněji.
Velmi zajímavá je také výkonová křivka. Lineární nárůst výkonu se dá u atmosférického motoru očekávat, ale podívejte se na pásmo zhruba mezi 5 500 až 6 250 otáčkami - právě tady roste výkon nejvíce. A ve vyšších otáčkách se dějí přesně ty věci, kvůli kterým má M5 E60 tolik fanoušků. Mezi 6 a 7 tisíci otáčkami máte dojem, že jste zadali tajný kód ve videohře, který odemyká větší výkon, vše pak vrcholí okolo 7 500 ot./min. A poslechněte si ten zvuk z brzdy a nebo z jízdy po silnici, to je lahoda...






BMW M5 Touring E61 je na jednu stranu auto snů, na tu druhou ale platí za servisní noční můru. Kousek levně koupený Mikem Ferniem z Drive Tribe vypadá po servisu jen na to první, i po 15 letech má výkon jako nový a zní božsky. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 9 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 10 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
dnesBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva