Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kolik vybírá Praha na pokutách za parkování? Město mlží, jak může
11.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když jsme se dozvěděli, jak obrovský byznys je dnes výběr pokut v New Yorku, chtěli jsme zjistit, kolik vybírá na pokutách Praha. Moc jsme se toho nedozvěděli.
Pokuty za dopravní přestupky mívají více společného s přínosem pro státní či městské kasy než s přínosem pro bezpečnost silničního provozu. Třebaže by měly být svázány jen s tím druhým a třebaže policejní sbory i radnice vytrvale svět přesvědčují, že tomu tak opravdu je. Ve skutečném světě se ale dá na pokutách vybrat úctyhodný balík peněz a odolat možnosti relativně snadného výdělku je pro někoho, kdo drží v rukou moc, zjevně těžké.
Proto se dozvídáme o tom, že v New Yorku vybrali vloni jen na pokutách za parkování 13,35 miliardy korun nebo že jediný britský radar dokázal vybrat 19,24 milionu korun. Peníze zkrátka nesmrdí, ani když je jejich výběr maskován za jinak přínosnou snahu o větší bezpečnost na silnicích.
V souvislosti s informacemi o newyorských pokutách za parkování nás pochopitelně napadlo ptát se, jak takové číslo vypadá v případě Prahy, kde se z parkování stal také slušný byznys. Praha má oproti New Yorku desetinu obyvatel, navíc pokuty tu budou o něco nižší, přesto jde vzhledem k tomu, jak moc jsou pokuty rozdávány a jak snadné je dnes vytěžit peníze skoro z každé z nich, očekávat alespoň vysoké stamiliony. Však už jen tzv. modré zóny, oficiálně „zóny placeného stání”, charakteristické modrými čarami na silnicích, musí být hotové zlaté doly.
Už v původním článku jsme skepticky psali: „Podobnou statistiku z České republiky nemáme a pochybujeme, že ji kdo s takovými detaily kdy zveřejní. A pokud to udělá, že půjde o čísla reflektující realitu.” Přesto nám to nedalo a kontaktovali jsme tisková oddělení pražského magistrátu a pražské městské policie s dotazem na to, kolik nesprávné parkování „hodilo” za minulý rok.
Člověk by čekal, že nám bryskně - v rámci fungování úřadů, takže třeba druhý den - v e-mailové schránce přistane přinejmenším přesná tabulka se statistikou, jenže nic takového zřejmě neexistuje. A pokud existuje, město se o to v žádném případě nechce podělit.
Městská policie zareagovala až po pěti dnech způsobem, nad kterým zůstává rozum stát - dvěma větami s částečnými údaji obsahující „zaokrouhlená čísla”. Nerozumíme tomu, co jsou v tomto případě „zaokrouhlená čísla”, na nějakém místě snad existuje naprosto precizní údaj o tom, za kolik přestupků bylo vybráno kolik peněz. Už to působí jako mlžení a charakter celé odpovědi to jen podporuje.
Město uvádí, že v souvislosti s parkováním bylo loni v Praze zjištěno 450 tisíc přestupků, z toho v blokovém řízení bylo jich bylo projednáno 140 tisíc. Uloženy pak byly pokuty za celkem 39,8 milionu korun.
Jak to chápat, těžko říci, na naše upřesňující dotazy jsme nedostali žádnou odpověď. Pokud by oněch 39,8 milionu byla částka vybraná v blokovém řízení, tj. z oněch 140 tisíc přestupků, dostáváme se k průměrné výši jedné pokuty cca 284 Kč. Pokud to je skutečně suma 450 tisíc uložených pokut, nikoliv pokut zaplacených, je průměrná výše pokuty cca 88 Kč.
Obě dvě tahle čísla se nám zdají opravdu velmi nízká. Tak nízká, že máme dojem, že někde chybí anebo přebývá nula, že to bylo 398 milionů anebo naopak 45 tisíc přestupků. Pokutu v desetikorunách totiž za parkování v Praze snad nikdo nikdy nedostal a ani něco jako 284 Kč nám nepřijde být jako typická výše. Pokud je člověk, který dostal v Praze tak nízkou pokutu za parkování mezi našimi čtenáři, nechť nám dá vědět v komentářích.
Budeme-li se držet té alespoň pravděpodobnější varianty, tedy že jde o 39,8 milionu korun vybraných v blokovém řízení, kde jsou příjmy za oněch zbývajících 310 tisíc přestupků? Pokutu za parkování dnes skoro není možné nezaplatit, ve všech případech bude obeslán majitel se žádostí o úhradu patřičné částky a jsme si jisti, že naprostá většina těchto žádostí skončí úhradou - ať už okamžitou, dobrovolnou, nebo pozdější, méně dobrovolnou. A pokutu v řádu desetikorun či nízkých stokorun město v takovém případě ani „nenabízí”.
Dočkali jsme se zkrátka přesně toho, co jsme čekali: mlhy. Můžeme se divit, kolik v USA nebo ve Velké Británii vybírají na pokutách, ale aspoň nemají problém s tím seznámit veřejnost. U nás se to zjevně nehodí, a tak se mlží - není přece jediný důvod, aby nám v reakci na podobný dotaz nebyla promptně zaslána naprosto přesná a vyčerpávající statistika.
Nedostali jsme ničeho z toho - po pěti dnech přišla zpráva se „zaokrouhlenými čísly”, nejasnou vazbou zmiňované částky ke dvěma druhům pokut a pokud si ji (zřejmě správně) přiřadíme k blokovým pokutám, pak zcela chybějícími finančními údaji k naprosté většině zjištěných přestupků.
Chtěli jsme vědět víc, ale magistrát hlavního města po odpovědi, že údaj zjistí, už neodpověděl. A na odpovědi od městské policie na několik doplňujících dotazů též stále čekáme. Proto jdeme s celou věcí ven, však už neschopnost poskytnout rychle relevantní data je neuvěřitelný šlendrián. Snad jej město alespoň napodruhé napraví - zatím z jeho přístupu cítíme, že relevantní čísla poskytnout prostě nechce...



Pokuty za stěrači jsou většinou relativně snadný výdělek, Praha se ale zjevně nechce podělit o to, jak velký je
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
dnesPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 8 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 9 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 11 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
dnesVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva