Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kolik nebezpečných airbagů Takata je ČR? Automobilky již přiznávají barvu
26.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Oficiální informace zatím hovoří o svolávacích akcích Hondy, Nissanu a Toyoty. Dopis ale obdrželi i čtenáři Autoforum.cz, kteří vlastní BMW.
Na sklonku minulého týdne jsme mohli poinformovat o největší svolávací akci v celé historii automobilového průmyslu. Kvůli vadným airbagům firmy Takata totiž celosvětově musí do servisů na 53 milionů aut. Dané číslo navíc stále nemusí být konečné, neboť momentálně asi nikdo neví, do kolika vozidel byly vadné komponenty namontovány. Automobilky totiž nespoléhají jen na japonskou firmu, která je ve svém oboru největší, ale také na další subdodavatele.
Jsou tedy třeba rozsáhlé interní analýzy zjišťující, které vozy právě airbagy Takaty dostaly. A ty prý ještě nějaký ten pátek zaberou. Ještě více času bude potřeba na samotnou výměnu, s ohledem na dané množství ohrožených automobilů totiž firma Takata nestíhá vyrábět, i když jejích 56 továren ve dvaceti zemích světa jede aktuálně naplno.
Mezi ně patří i zařízení v české Dolní Kalné poblíž Trutnova, kde jsou airbagy rovněž vyráběny. A jelikož společnost v tuzemských luzích a hájích funguje již od roku 1992, je jisté, že se vadné airbagy týkají i evropských modelů aut českých zákazníků. S ohledem na výše zmíněné zatím stále nemáme přesné informace o tom, o kolik vozů vozů a jakých značek půjde, další detaily už ale na povrch vyplouvají.
Zatím s jistotou víme, že do servisů musí tisíce automobilů s logem Hondy, Nissanu a Toyoty. Nejvíce ohrožena je poslední zmíněná značka, která svolává na šest tisíc modelů Avensis, Camry, Corolla, RAV4, Verso a Yaris vyrobených v letech 2003 až 2007. V případě Nissanu musí do servisů prozatím 2 074 vozů, přičemž mluvčí japonské značky konkrétní modely nespecifikoval. U Hondy již byli sdílnější, víme tedy, že svolány byly Accord, Civic, CR-V a Jazz z let 2002 až 2009.
Ne všichni ale o svolávacích otevřeně hovoří, i když nepochybně „něco vědí”. Byli jsme informováni hned několika našimi čtenáři, kteří již byli osloveni automobilkou BMW právě v souvislosti s výměnou vadného airbagu. Přesnější informace o množství svolávaných aut přímo od této značky ale zatím nemáme.
Je každopádně zřejmé, že ani u nás nepůjde o tak okrajovou záležitost, jak se někteří výrobci zkraje pokoušeli tvářit. Ač nechceme být alarmističtí, je docela dobře možné, že jde o relativně velký problém, s ohledem na jeho rozsah a omezenou řešitelnost (všechny airbagy prostě hned vyměnit nelze...) ale automobilky raději volí cestu přímé komunikace s klienty a ven pouštějí pouze omezené množství informací. Je-li tomu tak, nejde o úplně šťastný postup - zasažené vozy jsou relativně staré a často nebudou mít původního majitele. Zveřejnění naprosto přesných informací o tom, kterých vozů se problém může týkat, by bylo vhodnější - každý aktuální a pro automobilku mnohdy „nekontaktovatelný” majitel by si pak mohl u výrobce ověřit, jestli zrovna jeho vůz je tím „postiženým”.
Ať už se dále bude situace vyvíjet jakkoli, můžeme v tuto chvíli konstatovat, že ve všech případech bude výměna airbagů pro zákazníky bezplatná, „prohnou” se jiní. Momentálně se totiž hovoří o zhruba 5 miliardách dolarů (cca 123 miliardách korun), na které oprava zasažených vozů přijde.






Airbagy Takata jsou od roku 1992 vyráběny také v ČR. Není proto divu, že do servisů musí i čeští majitelé vozů značek BMW, Honda, Nissan a Toyota
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 11 hodinamiTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19