Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Když vám do cesty vběhne zvěř, je třeba vyhnout se několika častým chybám
3.10.2020 | Mirek Mazal
Dny se zkracují a riziko kolize se zvěří na silnici se citelně zvyšuje. Někdy srážce prostě nezabráníte, jindy se o to ale lze aspoň pokusit. A vždy je třeba postupovat tak, abyste se dostali do ještě větších problémů.
S kratšími dny přichází každým rokem vyšší riziko autonehody. Lidé tráví za volantem více času za šera nebo za úplné tmy a se sníženou viditelností nepříjemných událostí přibývá. Střety se netýkají jen špatně viditelných chodců nebo cyklistů, nejpravděpodobnější je srážka se zvěří, která zejména silnice nižších tříd křižuje až nepříjemně ráda.
Největším nebezpečím jsou cesty vedoucí lesy a poli během západu slunce, který v těchto dnech přichází - a ještě více přicházet bude - už v době, kdy se po silnicích stále pohybuje spousta aut. Řidiči by s tím měli počítat a zejména v rizikových místech, jako jsou silnice procházející lesem, být připraveni reagovat na jakýkoli pohyb u krajnice. Obecně nižší rychlost a větší opatrnost je jedním z možných řešení, funguje ovšem i opak - hluk od rychleji jedoucího auta zvíře vcelku spolehlivě odrazuje. Ať už ale zvolíte jakýkoli přístup, se zvířetem na silnici se setkat stejně můžete, a tak možná přijde vhod pár univerzálních rad, jak se v takové situaci chovat.
Obecně pomůže udržování větší vzdálenosti od vozidla vepředu a ponechání si - v rámci možností daných charakterem silnice - větší mezery od kraje cesty. První případ vám jednak dá větší rozhled, neboť zvířectvo se rádo vydá na cestu hned za autem, které kolem něj projelo. A případně vám dá větší čas reagovat, když srnka, divoké prase nebo cokoli podobného vstoupí do cesty řidiči před vámi. Stejně tak větší odstup zabrání tomu, aby zvíře, které může srazit i řidič před vámi, neskončilo ve vašem čelním skle, což jsou ty nejnepříjemnější okamžiky. Větší odstup od kraje pak dovolí nesrazit zvíře, které nad vstupem do silnice teprve uvažuje či lépe reagovat na chvíli, kdy se do ní právě vydává.
Když takového tvora spatříte na silnici, intuitivní a správnou reakcí je začít brzdit. Samozřejmě je dobré mít povědomí o tom, co se děje za vámi, neboť když vás těsně bude následovat 30tunový kamion, plné brzdy nemusí být to pravé. Snížení rychlosti vám jinak vždy pomůže - buď střetu zcela zabrání, nebo zmírní následky nárazu, nebo vám dá více prostoru i v posledních chvílích bezpečně reagovat jinak.
Odborníci z německého ADACu dále varují před dvěma obvyklými chybami. Někteří řidiči v takové situaci pouštějí nebo nechají puštěná dálková světla, což je kardinální omyl. Oslnění vyplašeného tvora ničemu nepomůže - oslepené zvíře je dezorientované a obvykle jen zůstane stát tam, kde je. Na co naopak reaguje úprkem, je hluk. Proto je základní správnou reakcí zabrzdit, zhasnout dálkové světlomety a troubit. Z vlastní zkušenosti můžeme říci, že rychlá decelerace a klakson zabrání naprosté většině potenciálních střetů, zvíře na houkání reaguje obvykle okamžitě během na jednu nebo druhou stranu, po silnici směrem k vám či od vás se nevydá.
Logicky ovšem může nastat situace, kdy už srážce zabránit nelze a i v takové situaci mnozí chybují. V krizi je třeba umět potlačit některé přirozené pudy, nepanikařit a brzdit bez snahy vyhnout se například do protisměru, kam není dostatečně vidět. A nebo mimo silnici, kde vás může čekat pevná překážka. Srážka se zvířetem vám obvykle „jen” zničí auto, náraz do auta v protisměru nebo do stromu může mít mnohem horší následky. Statistiky praví, že naprostá většina zranění posádky při nehodách způsobených lesní zvěří vzniká panickou reakcí řidiče, který věřil, že se nebohé srně vyhne.
Pokud přece jen dojde k nehodě, ideální postup je obvyklý. Zbývá odstavit auto na krajnici či mimo silnici, zapnout výstražná světla, nasadit vestu, položit výstražný trojúhelník a poté volat policii či jinou pomoc, podle následků nehody. Znovu z vlastní zkušenosti můžeme říci, že česká policie někdy odmítne nehodu vyšetřit, i když by měla - je například výrazně poškozeno auto, které vám nepatří. Zažili jsme to u testovacích aut, pojišťovna ale s uvedením, že policie byla kontaktována, ale odmítla nehodu šetřit, pojistné plnění vždy bez okolků vyplatila. Nakonec, vyšetřovat na takové nehodě obvykle není co a policie má jistě i důležitější věci na práci.
Nezbývá než popřát hodně zdaru a co nejméně podobných zážitků. Srážka autem se zvěří je vždy velmi nepříjemná věc, ale i takovou situaci lze se správným přístupem zvládnout lépe než bez něj.






Při včasném zbystření zvířat na cestě se doporučuje pořádně brzdit, nesvítit dálkovými světly, troubit a doufat v to nejlepší. Pokud to nevyjde, tak nezkoušet divoké úhybné manévry, které by mohly mít za následek ještě horší nehodu. Ilustrační foto: Volvo
Zdroje: Autoforum, ADAC, Volvo
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 9 hodinamiNěmci poznávají „kouzlo” zelené ekonomiky. Lidé si stěžují na málo dobíjecích stanic, třetinu jich ale nikdo nepoužívá
před 11 hodinamiMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva