Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Když jsou brzdy auta u konce s dechem. Jak to poznat a co všechno může mít dost?
4.4.2019 | Mirek Mazal
Podceňovat péči o brzdový systém jakéhokoli auta by bylo velmi nerozumné. Tady je pár tipů, jak nepřehlédnout nejčastější problémy a co čekat při snaze o jejich řešení.
Brzdy jsou bez ohledu na zaměření vozu jednou z těch nejdůležitějších součástí. Na autě bychom jen obtížně hledali jiný prvek, který má tak zásadní vliv na výsledek každé jízdy, ať už jde o Škodu Fabia nebo Bugatti Chiron. Stejně tak u každého automobilu dochází k postupnému opotřebování brzd, které jejich fungování neprospívá a není potřeba školeného odborníka, aby si toho všiml a začal s tím něco dělat.
Několik tipů pomůže každému řidiči diagnostikovat vhodný čas na výměnu toho či onoho komponentu brzdového systému. Níže uvedené znaky nejsou nutně projevem kritického problému, ale ukazují vhodný moment pro kontaktování servisu a domluvení termínu na kontrolu a případně i výměnu desek, kotoučů či dalších komponentů mimo obvyklé servisní intervaly.
Opotřebení brzdových komponentů
Brzdové destičky, kotouče i čelisti postupně ztrácejí svou účinnost. Měly by být proto preventivně kontrolovány při každé návštěvě autoservisu. Desky se doporučuje měnit se zbývajícím materiálem o tloušťce pod dva milimetry, ale mnohé modernější vozy mají zabudovanou elektronickou signalizaci, která vám nutnost výměny připomene kontrolkou na palubním displeji. Bubnové čelisti snesou v nejhorším případě jeden milimetr. V případě kotoučů se situace liší model od modelu a v servisu by vždy měli vědět, jak daleko se ty vaše nachází od kritické hranice.
Výdrž nejčastěji používaných kotoučových brzd se odvíjí od stylu jízdy. Normální tempo na nákupy a do práce znamená klidně i přes 100 tisíc kilometrů ujetých na jednu sadu desek, při aktivnější jízdě nebo použití měkčího materiálu může jít klidně i o méně než 10 tisíc km. S kotouči je to podobné - většina lidí jejich výměnu u nově koupeného vozu ani nepozná, aktivním řidičům ale může stačit 10 až 20 tisíc km a dvě sady desek na jejich úplné opotřebení. Samozřejmě se projeví také profil trasy a dovednost s brzdovým pedálem - jemné dlouhotrvající brzdění je horší než kratší a intenzivní proces, ježdění po horských okreskách bude náročnější než ježdění po Praze.
Rozeznání opotřebovaných brzd se za jízdy dá spolehlivě poznat sluchem či citem v rukou a nohách. Ojeté destičky se projevují zvýšenou hlučností, vada se pozná rovněž taháním auta na stranu, vibracemi ve volantu nebo impulsy v brzdovém pedálu. Opotřebované kotouče zpravidla znamenají vyšší hlučnost a nižší účinek navzdory použití zánovních desek. Všechno toto jsou signály pro to začít věc řešit, vážnějším problémem může být úbytek brzdové kapaliny a rozhodně jím bude příliš dlouhá brzdná dráha, to už se vyplatí s důkladnou kontrolou neotálet ani minutu.


Úbytek brzdové kapaliny může a nemusí být problém
S rostoucím opotřebením brzdové soustavy klesá množství brzdové kapaliny v nádobce umístěné na straně motorového prostoru. Někteří se toho děsí, tuší problém v soustavě, tohoto stavu se ale není třeba obávat, pokud množství neopadne pod rysku minima. Takový úbytek je běžný a dolití kapaliny by způsobilo jen potíže navíc - nádoba by přetekla po namontování nových dílů. Pokud kapalina ubývá bez ohledu na opotřebení brzd a rychlejším tempem, bude nezbytná neodkladná kontrola systému.
Bez ohledu na stupeň opotřebení brzdových komponentů se při zpomalování mohou vyskytnout také jiné nepříjemnosti. Různé pazvuky může způsobovat obvodová rez na kotoučích, která obvykle značí blížící se nutnost výměny. Pozor ale na záměnu tohoto jevu s korozí po delším stání na místě za vyšší vlhkosti. To je běžný jev vyskytující se u všech auta používajících kovové brzdové kotouče a rez obvykle zmizí po pár zabrzdění.
Občas je dobré prudce zabrzdit
I povrchové korozi kotoučů je ale třeba věnovat pozornost, zvláště pokud s autem jezdíte sporadicky. Rozsáhlé oreznutí brzd vzniká zejména na zadní nápravě u aut s motorem před přední nápravou, kde se brzdy obvykle jen „vezou”, i když auto nestojí týdny v dešti. Příliš opatrný styl jízdy totiž zadní kotouče sotva zapojuje do činnosti a brzdy může zcela zničit jen postupná koroze i při pravidelném ježdění. Tím pochopitelně klesá účinnost celé soustavy a roste její hlučnost. A může se stát, že zadní kotouče bude nutné zcela vyměnit, i když nejsou staré ani výrazně opotřebené - budou zkrátka zrezlé.
Řešením je občasné intenzivní zabrzdění, ideálně z vyšší rychlosti či prudšího kopce. Teprve pak destičky pořádně sevřou kotouče a obrousí vnější vrstvu nečistot. Při pořádném prošlápnutí se navíc mohou hlasitě či jinak citelně projevit části zralé na výměnu. Lepší objevit servisní nutnost předem, než být překvapený v kritické situaci - nezastavitelné auto jedoucí proti pevné překážce je jeden z nejhorších pocitů, který může člověk zažít.
Náklady na výměnu brzd
Náklady na uvedení brzd do perfektního stavu jsou obvykle závislé hlavně na množství potřebných náhradních dílů a jejich ceně. Nasazení pouze předních brzdových destiček je přirozeně levnější (obvykle tisíce) než výměna všech čtyř kotoučů i s deskami (až desetitisíce korun). Velkou roli hraje také velikost brzd a časová náročnost. Výměna obložení zabere asi půl hodiny práce na jednom kole, osazení novými brzdovými kotouči je výrazně náročnější.
Nečekanou komplikací se mohou stát některé vysloužilé součástky jako zatuhlé šrouby, rezavé spoje, opotřebované či zarezlé pístky nebo v horším případě chyby ve vedení brzdové kapaliny. Oprava brzdového válce či vedení je ještě náročnější, ale jedná se o měně časté zásahy, které u mladších aut obvykle nejsou třeba.
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
V Nizozemsku ještě víc zpomalí domácí nabíjení elektromobilů, většina lidí prý nic lepšího stejně nepotřebuje
před hodinouRusové ukázali nové monstrum na rozhánění demonstrantů. Říká si Stěna a funguje stejně brutálně jako vypadá
před 2 hodinamiJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před 4 hodinamiNěkdo ukradl 900 nových motorů z továrny Kie, firmě trvalo 5 let, než si toho všimla
před 5 hodinamiTohle by mohlo být hezké čínské auto, je to ale bohužel nové Audi A6 sedan i se svou lacinou plastovou kabinou
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva