Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdy vyměnit staré pneumatiky za nové? Výrobce dává zvláštní radu, jak lze ušetřit
18.3.2019 | Petr Prokopec
Blíží se doba výměn zimních pneu za letní a možná se vám honí hlavou otázka, jestli ještě sáhnout po těch loňských, nebo koupit nové. Zákon dává jasné mantinely, výměna se ale obvykle doporučuje dříve. Michelin to vidí jinak.
Pokud jste znalí legislativy - a minimálně u aktivních řidičů by tomu tak mělo být - pak jistě víte, že zákon v případě letních pneumatik stanoví minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru a u zimních 4 mm. Jenže kde kdo vám poradí, že není vhodné vyčkávat na dosažení tohoto limitu a pneu je lepší vyměnit za nové či alespoň méně opotřebené dříve.
V případě letních pneu, na které brzy přezuje snad naprostá většina řidičů, obvykle rady směřují k dvojnásobné hloubce, tedy asi třem milimetrům. A má to svůj smysl - v případě intenzivnějšího deště či na silnicích, kde se voda drží v „kolejích” či nerovnostech, prakticky jakýkoli rozdíl v hloubce dezénu ihned poznáte.
Firma Michelin, největší pneumatikářský gigant světa, ovšem radí něco, co výše zmiňované staví na hlavu. Dle firmy vám totiž předčasná výměna pneumatiky nic dobrého nepřinese, naopak musíte počítat s ztrátami. A v prvé řadě jsou to logicky ztráty finanční, neboť čím dříve pneumatiky měníte, tím kratší dobu vám vydrží a tím vice do nich tedy musíte investovat.
Michelin v tomto ohledu dokonce pověřil společnost Ernst & Young, aby spočítala, kolik peněz evropští motoristé promrhají, pokud vymění pneumatiky s třímilimetrovým vzorkem místo 1,6milimetrového. Výsledkem nejsou drobné - každoročně je prý na Starém kontinentu je tímto způsobem zbytečně spotřebováno 128 milionů pneumatik, jejichž souhrnná cena činí 6,9 mld. Eur (cca 177 miliard Kč).
Nejde ale jen o finanční náklady. Michelin dále uvádí, že s postupným opotřebením se pneumatiky stávají úspornějšími, neboť nižší vzorek se rovná nižšímu valivému odporu. Pokud byste tedy oněch 128 milionů pneumatik využili na maximální možnou úroveň, pak každým rokem ušetříte v rámci emisí devět milion tun CO2, tedy opravdu nemalé množství pohonných hmot.
Tím ale pozitiva nekončí. S postupným opotřebením se totiž zlepšuje účinnost pneumatik na suchém povrchu. Zkracuje se brzdná vzdálenost, nižší vzorek navíc lépe drží v zatáčkách. O úspoře paliva jsme již hovořili, dále lze zmínit ještě nižší hluk. Dojíždět pneumatiky se tedy podle Michelinu vyplácí.
„Naznačovat, že pneumatiky potřebují příliš brzkou výměnu, je stejné, jako někoho nutit ke stárnutí. Zákazník přece nikdy nevyhodí své boty jen proto, že potřebují vyčistit, nebo zubní pastu, protože je plná jen z poloviny. Tak proč by tak měl činit s pneumatikami, pokud je přesvědčen, že to neohrozí bezpečnost?“ ptá se v této souvislosti mluvčí Michelinu.
Slova Michelinu nelze rozporovat, jenže dokonale platí jen při jízdě na suchu. Jakmile přijde mokro - a nemyslíme nyní jen vlhkou silnici, ale opravdu mokrou, kde se pneumatiky musí „zařezávat” do hlubší vody - nižší vzorek jednoznačně poznáte. Jistě, můžete mu přizpůsobit jízdu, i ten 1,6milimetrový leccos odvede, jenže jeho schopnost to dělat je o poznání horší než v případě dvojnásobného či ještě většího.
I proto je rada Michelinu pozoruhodná. Ne snad, že by nebyla pravdivá, horší fungování pneumatik s více opotřebeným dezénem na mokru ale zmiňuje jen okrajově. Předáváme vám ji tedy s tím, že musíte sami zvážit podle svých potřeb a podmínek, ve kterých se pohybujete, kdy nejlépe pneumatiky měnit.
V Kalifornii je jistě jen pramálo důvodů se o hloubku vzorku více starat, Česká republika ale není Kalifornie a pokud chcete mít jistotu co nejlepšího fungování pneumatik na mokru, dřívější výměna nebude od věci. Pokud jste naopak schopni obětovat trochu rychlosti na mokru výměnou za delší životnost a někdy i lepší fungování pneumatik na suchu, pak jistě není problém dojíždět pneu až „do konce”. Ani ten ani onen přístup ale není mincí s jednou stranou...
Takto vypadá pneumatika sjetá na přibližně 3milimetrový vzorek a leckdo vám poradí myslet už v tuto chvíli na výměnu
Michelin říká, že dojet pneu až na ukazatele maximálního opotřebení je nejen v pořádku, ale dokonce lepší...
...než znovu sáhnete po nových pneumatikách
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před hodinou - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 2 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Živá témata na fóru
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis