Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdy letos přezout na zimní pneu? Nenechte se zmást klamnými signály
30.10.2019 | Petr Prokopec
I když prodejci pneu by byli nejraději, kdybyste přezuli už v srpnu a počasí předchozích dnů mohlo motivovat k témuž, faktem je, že ten správný čas pro většinu z nás ještě nenastal.
V posledních týdnech jsme se několikrát věnovali zimním pneumatikám, respektive výměně těch letních za zimní, když jsme vám přiblížili výsledky německých i českých testů. 1. listopad je již za humny, což dle §40a zákona 361/2000 Sb. znamená, že řidiči mají povinnost použít právě zimní pneumatiky. Nicméně legislativa není až tak striktní, jak by se na první pohled mohlo zdát, neboť zákonodárci kupodivu v tomto případě měli všech pět pohromadě a pamatovali i na výkyvy počasí.
Co přesně to tedy znamená? Především tolik, že zimní pneumatiky musíte mít na svém voze nasazeny v případě, kdy je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Případně ve chvílích, kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám něco takového předpokládat. Tyto body jsou velmi důležité, neboť pokud do dané rovnice zařadíme i aktuální meteorologickou předpověď, můžete návštěvu pneuservisu ještě na dlouho odložit a vyhnout se zbytečným problémům.
Český hydrometeorologický ústav totiž předpokládá, že ačkoli dnes, zítra a částečně ještě v pátek bude opravdu a zima, v dalších dnech máme očekávat stabilně přes 10 stupňů - již v sobotu má být 14 stupňů. A i první listopadové týdny má být relativně teplo, pod oněch 10 stupňů teplota klesne spíše zřídka.
Zimní pneumatiky jsou ovšem koncipovány tak, aby dobře fungovaly při teplotách do 7 stupňů Celsia a i za nich fungují hůře než letní, pakliže nesněží. Kdysi jsme vám ukazovali test, který dokládal, že na suchu a mokru fungují letní lépe za jakékoli teploty, tedy i pod nulou. Řeči o průměrné denní teplotě nižší než 8 stupňů coby vhodných podmínkách pro přezutí jsou jen ničím nepodloženým mýtem - zimní pneu jsou lepší jen na sněhu a ledu, musely by panovat teploty v řádu desítek stupňů pod nulou, aby byly lepší i na suchu. Nakonec, před brzkým přezouváním nedávno varovalo i BMW - na suché i mokré silnici jsou letní pneumatiky lepší bez ohledu na teplotu.
Ani mírnější zimní počasí ovšem v dohledné době nelze očekávat, a tak s použitím zimního obutí lze počítat jak s vyšší spotřebou, tak především s horšími jízdními vlastnostmi - například brzdná dráha se prodlužuje až o desítky procent, jak znovu ukázalo zmíněné srovnání BMW. A v neposlední řadě budou „zimáky” trpět také větším opotřebením a můžete si je při vyšším nájezdu snadno zničit dříve, než je poprvé budete skutečně potřebovat. Přezutí z letních pneumatik v tuto chvíli nedává velký smysl, pokud nemíříte do hor, nebo tam nežijete.
Tímto vás rozhodně nechceme vyzývat k tomu, abyste na zimní pneumatiky zcela zanevřeli, o jejich přínosu za adekvátních podmínek nemá smysl diskutovat, nakonec i to výše zmíněné srovnání jasně ukázalo. Jen je zkrátka třeba používat hlavu více než kdy jindy a sledovat předpověď počasí. Že bude listopad, neznamená fakticky nic - může být a podle všeho bude tepleji než v posledních říjnových dnech.
Vyjma horských oblastí tedy návštěvu pneuservisu skutečně ještě odložte, a pokud ji máte již za sebou, možná popřemýšlejte, zda na zimních opravdu setrvat. Zvláště pokud máte velký nájezd a používáte dvě sady kol, jejichž výměna je jednoduchá a levná. Mít na zimní přezuto moc brzy není nic chytrého nebo opatrného - i špičkové zimní pneu v teple obvykle fungují hůře než mizerné letní...
Zimní pneumatiky jsou koncipované tak, aby to nejlepší odváděly při teplotách maximálně do 7 stupňů Celsia. V první listopadových týdnech lze ale čekat naprůměrně teplé počasí. Pokud tedy nebydlíte na horách či v oblasti, kde je zimní obutí vyžadováno dopravními značkami, s přezouváním ještě vydržte
Foto: ADAC
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před 2 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.26. 08:05 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.26. 08:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 21:44 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus