Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdy letos přezout na zimní pneu? Nenechte se zmást klamnými signály
30.10.2019 | Petr Prokopec
I když prodejci pneu by byli nejraději, kdybyste přezuli už v srpnu a počasí předchozích dnů mohlo motivovat k témuž, faktem je, že ten správný čas pro většinu z nás ještě nenastal.
V posledních týdnech jsme se několikrát věnovali zimním pneumatikám, respektive výměně těch letních za zimní, když jsme vám přiblížili výsledky německých i českých testů. 1. listopad je již za humny, což dle §40a zákona 361/2000 Sb. znamená, že řidiči mají povinnost použít právě zimní pneumatiky. Nicméně legislativa není až tak striktní, jak by se na první pohled mohlo zdát, neboť zákonodárci kupodivu v tomto případě měli všech pět pohromadě a pamatovali i na výkyvy počasí.
Co přesně to tedy znamená? Především tolik, že zimní pneumatiky musíte mít na svém voze nasazeny v případě, kdy je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Případně ve chvílích, kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám něco takového předpokládat. Tyto body jsou velmi důležité, neboť pokud do dané rovnice zařadíme i aktuální meteorologickou předpověď, můžete návštěvu pneuservisu ještě na dlouho odložit a vyhnout se zbytečným problémům.
Český hydrometeorologický ústav totiž předpokládá, že ačkoli dnes, zítra a částečně ještě v pátek bude opravdu a zima, v dalších dnech máme očekávat stabilně přes 10 stupňů - již v sobotu má být 14 stupňů. A i první listopadové týdny má být relativně teplo, pod oněch 10 stupňů teplota klesne spíše zřídka.
Zimní pneumatiky jsou ovšem koncipovány tak, aby dobře fungovaly při teplotách do 7 stupňů Celsia a i za nich fungují hůře než letní, pakliže nesněží. Kdysi jsme vám ukazovali test, který dokládal, že na suchu a mokru fungují letní lépe za jakékoli teploty, tedy i pod nulou. Řeči o průměrné denní teplotě nižší než 8 stupňů coby vhodných podmínkách pro přezutí jsou jen ničím nepodloženým mýtem - zimní pneu jsou lepší jen na sněhu a ledu, musely by panovat teploty v řádu desítek stupňů pod nulou, aby byly lepší i na suchu. Nakonec, před brzkým přezouváním nedávno varovalo i BMW - na suché i mokré silnici jsou letní pneumatiky lepší bez ohledu na teplotu.
Ani mírnější zimní počasí ovšem v dohledné době nelze očekávat, a tak s použitím zimního obutí lze počítat jak s vyšší spotřebou, tak především s horšími jízdními vlastnostmi - například brzdná dráha se prodlužuje až o desítky procent, jak znovu ukázalo zmíněné srovnání BMW. A v neposlední řadě budou „zimáky” trpět také větším opotřebením a můžete si je při vyšším nájezdu snadno zničit dříve, než je poprvé budete skutečně potřebovat. Přezutí z letních pneumatik v tuto chvíli nedává velký smysl, pokud nemíříte do hor, nebo tam nežijete.
Tímto vás rozhodně nechceme vyzývat k tomu, abyste na zimní pneumatiky zcela zanevřeli, o jejich přínosu za adekvátních podmínek nemá smysl diskutovat, nakonec i to výše zmíněné srovnání jasně ukázalo. Jen je zkrátka třeba používat hlavu více než kdy jindy a sledovat předpověď počasí. Že bude listopad, neznamená fakticky nic - může být a podle všeho bude tepleji než v posledních říjnových dnech.
Vyjma horských oblastí tedy návštěvu pneuservisu skutečně ještě odložte, a pokud ji máte již za sebou, možná popřemýšlejte, zda na zimních opravdu setrvat. Zvláště pokud máte velký nájezd a používáte dvě sady kol, jejichž výměna je jednoduchá a levná. Mít na zimní přezuto moc brzy není nic chytrého nebo opatrného - i špičkové zimní pneu v teple obvykle fungují hůře než mizerné letní...



Zimní pneumatiky jsou koncipované tak, aby to nejlepší odváděly při teplotách maximálně do 7 stupňů Celsia. V první listopadových týdnech lze ale čekat naprůměrně teplé počasí. Pokud tedy nebydlíte na horách či v oblasti, kde je zimní obutí vyžadováno dopravními značkami, s přezouváním ještě vydržte
Foto: ADAC
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch