Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdo způsobuje dopravní zácpy? Možná právě vy a ani o tom nevíte
19.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Máme tendenci svádět to na hustý provoz, nedobře postavené silnice nebo jiné okolnosti. To všechno hraje roli, někdy by ale stačilo změnit své chování.
Málokdo je ochoten si připustit, že by jeho chování na silnicích mohlo způsobovat jakékoliv problémy. Procento řidičů, kteří na své zvyky koukají kriticky, je daleko menší, proti suverénním Schumacherům za volantem. Zkuste se sami sebe zeptat, jestli můžete svým chováním někomu vadit a spíše dojdete k subjektivnímu pohledu, že ne. Nejsme profesionální psychologové, ale zkušenosti nám říkají, že realita nebude o mnoho jiná.
I na silnici je každý svého štěstí strůjcem, a tak se najdou případy přemotivovaných jedinců, kteří nezvládají krotit svůj temperament a nedodržují dostatečnou vzdálenost od ostatních. Tlak na jiné řidiče, kličkování z pruhu do pruhu a jiné divoké manévry se jim zdají být nejsnazší cestou k úniku z přeplněné magistrály, ale podle nového výzkumu je to přesně naopak. Zrychlování střídavě se zpomalováním a nátlak na ostatní řidiče ve výsledku zbrzdí úplně všechny, jak jsme loni detailněji probírali.
Vědci z laboratoře počítačových věd v Cambridge tvrdí, že udržování stejné vzdálenosti vůči okolním řidičům pomůže všem dostat se rychleji tam, kam potřebují. Své výsledky prezentovali po dlouhém zkoumání zvířecí říše, kde se nechali inspirovat migrací hnízdících ptáků, kteří dlouhé vzdálenosti překonávají v tandemu ve víceméně konstantní formaci. Takto se lidé nechovají a podle autorů studie to má své důvody.
„My lidé máme tendenci vnímat svět z hlediska toho, co je před námi, a to jak doslova, tak konceptuálně, takže se zdá neopatrné ohlížet se zpět,“ říká profesor Berthold Horn a dodává, že změna takového chování by mohla ušetřit mnoho paliva a hlavně času stráveném v kolonách bez nutnosti provádět změny v infrastruktuře.
Samozřejmě není lehké překonat přirozené instinkty, nedat ostatním najevo svůj spěch a raději myslet na nějaký vyšší princip, který ve výsledku může pomoci i nám. Nakonec, situaci mohou ovlivnit i jiné faktory. Vědci proto navrhují, aby automobilky vylepšily své adaptivní tempomaty předními, a také zadními senzory. Zatím používají zejména přední snímače, které nejsou dostatečné. Inovovaný systém začala před lety vyvíjet Toyota a profesor plánuje navázat spolupráci s Japonci, aby si mohl ověřit, zda tato metoda může pomoci zmírnit zácpy na cestách.
Neříkáme, že to nemůže být cesta, udržování stabilnější vzdálenosti vzdálenosti mezi vozidly s pomocí softwaru by dopravu jistě mohlo zefektivnit. Nejsme si ale jisti, jestli to není drbání se pravou rukou na levém uchu. Metodu navrhovanou vědci z Cambridge lze snadno obejít, o plynulost dopravy se může snadno postarat každý z nás - stačí se více koukat kolem sebe, více přemýšlet a vystříhat se zbrklých akcí či zmatených reakcí. Kouzlo plynulé dopravy je mj. v předvídavosti, kterou počítače nikdy mít nebudou. Tu ale jako by někteří řidiči před vyjetím na silnice zapomněli doma..
V extrémních případech nabírají zácpy na silnicích i takovýchto podob. Nezřídka za ně přitom nemůže nic než chování samotných řidičů v kombinaci s hustým - ne však neřešitelně hustým - provozem
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 6 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
před hodinou - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 2 hodinami - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před 4 hodinami - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
před 5 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva