Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ta ojetá? Statistika vysvětluje mnohé
15.1.2018 | Petr Miler
Automobilky rády zákazníkům nabízejí vozy pro mladé rodiny s dětmi, docela by nás ale zajímalo, kdo je kupuje. Dle této statistiky jde naprostou hrstku lidí.
Přijdou vám komické snahy automobilek nabízet „vozy pro mladé” s ceníkem, ve kterém u zajímavějších verzí nacházíte částky okolo sedmi, osmi set tisíc korun? Samozřejmě není mladý člověk jako mladý člověk, ovšem statistika věkového rozložení zákazníků nových a ojetých aut ukazuje, že tenhle dojem nemusí být jen dojem. Mladí lidé podle ní nová auta moc nekupují. Vlastně je nekupují prakticky vůbec.
Čísla za rok 2017, která vám ukážeme, jsou z Nizozemska od společnosti VWE, která se zaměřuje na výzkumy v oblasti motorismu. Pracujeme s nimi proto, že u nás nikdo podobnou statistiku v takové šíři nezpracoval, nečekejme ale, že u nás místní realita bude podstatně jiná. Od českých dealerů aut zaznívají slova, která naznačují úplně to samé - že jejich zákazníci jsou relativně staří lidé, čímž mj. vysvětlují i širokou a stále širší oblibu SUV a dalších aut podobného ražení. Není to jistě jediný faktor, těmto lidem se ale má do aut s vyšší stavbou lépe nastupovat a vystupovat, což je pro příjemný život s autem docela podstatný aspekt.
Podle získaných dat je aktuální průměrný věk kupujícího nového auta 61 let. Je to na pohled docela vysoké číslo, zvláště když uvážíme, že Nizozemsko je bohatou zemi s hrubým domácím produktem na obyvatele ve výši 44 313 dolarů. To je srovnatelná hodnota s Německem a o 30 % více než v ČR.
Člověk by tedy čekal, že alespoň tady bude mít na nové auto kde kdo, ale buď cena není jediný faktor a nebo situaci na úroveň blízkou té české posouvá jiný aspekt - že při koupi nového auta se tam platí daň při nákupu podle emisí a pak ještě roční daň z provozu. Obě patří k nejvyšším v Evropě a eko-daně při nákupu tam dosahují desítek procent z ceny auta. To pochopitelně zvyšuje částku, kterou musí člověk za auto zaplatit, a tím dělá nová auta hůře dostupnější pro méně majetné lidi - právě zde můžeme vidět důvod, proč je průměrný věk kupujících nových aut takhle vysoký i zde.
Tabulky níže ukazují, že u nových aut je největší procento zákazníků starších 65 let a směrem k těm nejmladším se čísla postupně snižují. Vidíme také, že 79 procentům všech zákazníků nových aut je více než 45 let a pouze dvě procenta tvoří nejmladší skupina, lidé do 25 let věku. Zákazníci, kteří si koupí nové auto, si ho také nechají nejdéle - v průměru 5,5 roku.
Věkové rozložení zákazníků nových aut

Statistika se podívala také na prodeje ojetých aut a zcela podle očekávání se tu průměrný věk posouvá níže. U ojetin do pěti let stáří je vidět menší zájem starších lidí, největší procento je tu v kategorii 46 - 55 let. Nejmladší zákazníci ale stále tvoří nejmenší podíl. Ojetinu mladší pěti let si noví majitelé nechají v průměru 4,2 roku.
Věkové rozložení zákazníků ojetých aut do 5 let stáří
Prodeje ojetin starších pěti let pokračují ve stejném trendu - největší procento zákazníků je ve věku 26 - 35 let. Nejmenší procento tvoří lidé starší 65 let a průměrně si nový majitel nechává takovouto ojetinu 3,1 roku. Graf vedle tabulky ukazuje stejná čísla názorně vedle sebe, popsaný vývoj je tam dobře vidět.
Věkové rozložení zákazníků ojetých aut na 5 let stáří
Celkový grafický přehled
Zajímá-li vás průměrný věk auta v Nizozemsku, můžeme posloužit jinými daty. I přes vysoké daně zmíněné výše se tam průměrný věk aut pohybuje kolem 10 let, tedy výrazně méně než u nás, kde jsme za hranicí 15. Průměrný věk však roste, ještě před 10 léty byl na 8,4 roku. Podíl aut starších 15 let se za stejné období zvýšil z 11 na 20 %, naopak podíl nejmladších aut do 3 let stáří se snížil z 20 na 16 %.
Do nových aut sedají stále starší lidé, nizozemská statistika to jen potvrzuje
Zdroj: VWE
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před 2 hodinamiČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 3 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 5 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 6 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle