Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kam jdou vaše peníze, když natankujete auto? A jak moc jiné to je v USA?
27.6.2018 | Petr Miler
Jeden z amerických prodejců benzinu do detailu rozkryl, co se skrývá v ceně každého litru benzinu. Česká realita je ve srovnání s tím doslova tristní.
Možná jste se setkali s argumentem, že v USA můžou mít auta velké a žíznivé motory, protože tam je benzín levný. Jistě to bude jeden z důvodů, třebaže ony motory nejsou zase tak žíznivé, jak se zdá. Průměrná cena benzínu za rok 2017 byla v USA 2,42 dolaru na galon, tj. 56,58 Kč (budeme-li brát v potaz průměrný kurz dolaru za rok 2016) na 3,785 litru benzínu. Na litr to je 14,95 Kč.
Aktuální průměrná cena benzínu, tedy Naturalu 95 je nyní v České republice 31,64 Kč na litr. Pomiňme nyní časový nesoulad, rozdíl oproti USA je propastný dlouhodobě. Že by u nás byla ropa o tolik dražší než v Americe? Kdeže, hlavní rozdíl ve srovnání nedělá cena surové ropy, nýbrž daně. Zdanění paliva je v USA podstatně nižší ve srovnání s Českou republikou a dá se říci, že většinu ceny benzínu u pumpy tam tvoří skutečně cena paliva, nikoliv bezedná státní kasa.
Následující čísla pocházejí od amerického prodejce benzinu Auteria, který do detailu rozkryl, co se v ceně každé kapky paliva skrývá. A potvrzují je i data Statistického úřadu energetiky (Energy Information Administration, EIA). Z nich vidíme, že 45 % z ceny benzínu v USA tvoří dobývání ropy, 18 % rafinace a 9 % přepravní náklady. Celkem tedy 72 % z oněch 2,42 USD jsou skutečně náklady na to, aby mohla z tankovací pistole u benzinky téct životodárná kapalina naprosté většiny aut. 7 % je zisk čerpací stanice a 21 % je suma daní. Pokud tedy natankujete třeba 12 galonů (45,42 l), do státní kasy jde 6,1 USD (142,6 Kč).
U nás to je poněkud odlišné. Jakou část si při nákupu benzínu v ČR vezme z vašich vydělaných peněz stát, jsme detailně zkoumali před několika léty. Od té doby se to moc nezměnilo, pořád, jste-li zaměstnancem, dostanete vyplaceno reálně jen cca 57 % z toho, co jste skutečně museli nejméně vydělat. Zbytek je záloha na daň z příjmu a sociální a zdravotní pojištění, říká se tomu superhrubá mzda.
Protože se ale onen americký výpočet nebere v potaz zdanění práce, nebudeme ho tentokrát brát v potaz ani my. Začneme s průměrnou cenou benzínu v ČR, s již zmíněnými 31,64 Kč/l. To je výsledná cena po zdanění a u toho se odpíchneme od spotřební daně na benzín, která je ve výši 12,84 Kč na jeden litr. Tato částka se připočítává k ceně samotného benzínu a z této sumy se počítá DPH 21 %.
Platíme tedy daň z daně. Na tento nehorázný způsob výběru daní z paliva jsme upozorňovali minimálně v onom detailním článku o skutečném zdanění. Jediná věc, která se od té doby změnila, je DPH z 20 na 21 %, zbytek je pořád stejný.
Při průměrné ceně benzínu 31,64 Kč/l a spotřební dani 12,84 Kč/l činí DPH 5,49 Kč/l, celková suma daní tedy je rovných 18,33 Kč/l, tedy 58 % z toho, co zaplatíme u pumpy. Benzín skutečně stojí 13,30 Kč/l, tedy 42 %. Z každých natankovaných 55 litrů tedy jde státu 1 008,15 Kč na daních, zatímco „skutečné hodnoty” máte v nádrži jen 731,50 Kč. V případě nafty, na kterou je uvalena spotřební daň 10,95 Kč/l, jsou poměry o něco lepší, ale pořád dost smutná.
Spotřební daň je fixní, není závislá na ceně benzínu, takže podíl peněz, které jdou při tankování státu, se snižuje s rostoucí cenou paliva samotného. Poměru 50:50 dosahujeme ve chvíli, kdy je cena benzínu u pumpy 39,33 Kč za litr, tj. 19,66 Kč za benzin samotný. Tankujete-li diesel, dosáhne cena paliva a daně poměru 50:50 při ceně u pumpy 33,54 Kč/l, což znamená 16,77 Kč za naftu samotnou.
Rozdíly jsou tedy opravdu velké, v USA si za většinu peněz skutečně kupujete benzín, v České republice dáváte většinu peněz státu. Rádi bychom napsali, že si za ně kupujete třeba špičkovou kvalitu silnic, ale jak to je ve skutečnosti, víte sami. A vyhnout se tomu bohužel nejde - pokud nezačnete jezdit třeba na plyn. Nebo nepřestanete jezdit úplně...
V USA skutečně většinu ceny benzínu u pumpy tvoří náklady na palivo, jeho těžbu, dopravu, rafinaci a prodej. U nás jsou to daně
Zdroj: Auteria
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
před 10 hodinami - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
před 11 hodinami - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva