Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
K bezproblémovému ukradení vašeho auta teď stačí zlodějům technika za 540 Kč
26.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Samotný způsob krádeže není nový, Číňané ale našli způsob, jak přelstít systémy auta doslova za drobné. Auto pak odemknou až z 300 metrů.
Bezklíčový přístup moderních aut je velmi pohodlný - prostě přijdete, vezmete za kliku, nastoupíte, zmáčknete tlačítko a motor běží. Jenže podobně snadné to mají zloději, když chtějí vaše auto ukrást. Jak je to možné, jsme nakousli nedávno v článku o způsobech, jak lze ukrást auto, a ještě dříve jsme to popsali detailněji.
V principu jde o to, že automobil neustále hledá „klíč”, tedy přístupový modul, v nějakém svém bezprostředním okolí, třeba do jednoho metru. Když k autu s klíčem v kapse přijdete, najde ho a po zatažení za kliku se odemkne. Patřičně vybavený zloděj je schopen zesílit vyhledávací signál auta tak, že klíč najde i na desítky metrů. Třeba když máte auto před domem a klíč visí v předsíni. Úspěšnost takového pokusu o krádež je až nepříjemně velká.
O nákladech na výrobu podobného zařízení zatím kolovaly různé více či méně ověřitelné informace, většinou ale byla cena docela nízká. Věrohodné zprávy hovořily o tom, že cena těchto přístrojů se pohybovala v řádu stovek dolarů, konkrétně, při zkoušce ADACu, který zkoumal 24 moderních aut s bezklíčovým přístupem a všechna odemkl i nastartoval, byly náklady na techniku 225 dolarů - tehdejším kurzem asi 5 400 korun.
I to je docela málo, uvážíme-li možnost snadného odcizení auta v ceně klidně milionů Kč, jenže není to konečná. Na IT konferenci s názvem Hack in the box přišli výzkumníci z čínské organizace Qihoo 360 s „vysílačkou”, která funguje velmi podobně a náklady na výrobu jsou 11 dolarů (270 korun) za kus, tedy 22 dolarů (540 korun) za pár potřebný k prodloužení vzdálenosti, na kterou auto s klíčem komunikuje. Tento způsob údajně funguje až na 300 metrů, ale jedno zařízení musí být v blízkosti auta a druhé v blízkosti klíče.
Princip funkce vysílaček nazvaných HackKEY je takový, že přístroj v blízkosti auta se tváří jako klíč, auto ho rozpozná a „zeptá se” na kód klíče. Tento dotaz přístroj pošle druhému přístroji, který je v blízkosti klíče. Ten se opět „zeptá” klíče a odpověď pošle zpátky přístroji do blízkosti vozu, který mu ji předá. Auto si tedy myslí, že klíč je v blízkosti, a umožní odemknutí a nastartování.
Rozdíl mezi HackKEY a jiným, starším a dražším přístrojům, je zejména v tom, že zatímco ty starší odesílají „dotaz” auta v jeho aktuální podobě, tedy že fungují jako analogové zesilovače, zde přístroj umí signál dekódovat a dále předávat v digitální podobě. Díky tomu na komunikaci stačí menší výkon a tím i roste dosah - právě oněch zhruba 300 metrů.
Výzkumníci zkoušeli HackKEY na dvou autech - hybridním BYDu Qing a Chevroletu Captiva. Obě tato auta mají systém bezklíčového přístupu od nizozemské společnosti NXP, která dodává stejné systémy i pro mnoho dalších modelů aut, jak výzkumníci podotýkají.
„Odvětví si je vědomo, že složitost takového útoku a náklady na jeho provedení se v posledních letech snížily. Automobilky a výrobci přístupových systémů zavádějí řešení k zamezení takovýmto útokům,” řekla poněkud neurčitě mluvčí NXP Birgit Ahlborn. Otázky na zabezpečení konkrétních modelů ale mají být podle ní směřovány přímo na automobilky.
Dobrou zprávou budiž, že se HackKEY nedá koupit, zatím. Zdá se ovšem být jen otázkou času, než jej někdo s dostatečnými schopnostmi sestrojí úplně stejně, s podobnými náklady a buď jej sám použije, nebo jej začne prodávat za odpovídající cenu na černém trhu. Jak jsme nedávno detailně probírali, jedinou spolehlivou ochranou proti ukradení auta tímto způsobem je si nic takového neobjednávat nebo si nechat celý systém deaktivovat a připravit se po komfort s ním spojený. Dokud se zabezpečení nezlepší, je riziko takovéto krádeže velké...
HackKEY je levný na výrobu a velmi účinný - stačí například, aby se jeden komplic držel poblíž majitele v nákupnímcentru a druhý může s vozem zcela nepozorovaně odjet, se stejným komfortem jako sám majitel
Zdroj: Wired
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis