Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ježdění s autem se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru
14.11.2020 | Mirek Mazal
Na některých věcech se nevyplatí šetřit a akumulátor automobilu je možná překvapivě jednou z nich. Nejde tu jen o to, že jednoho dne možná nenastartujete, jeho stav současně týrá alternátor.
Že vybitý akumulátor není dobrá věc, poznal snad už každý řidič, kterému už stačil zaschnout inkoust na řidičském průkazu. Pro fungování jakkoli modernějšího vozu je nabitá baterie životně důležitým komponentem, bez něhož jej nejenže nelze uvést do provozu, ale kolikrát ani pokračovat v jízdě. Přesto péči o něj mnozí podceňují, jeho stav nekontrolují a jezdí s ním tak dlouho, dokud jednoho dne nepřijdou k vozu a už s ním neodjedou.
Zní to jako přijatelný způsob, jak potenciál akumulátoru využít do poslední kapky, však nejde o úplně levnou věc - na některá auta může stát i mnoho tisíc korun. Stejně jako v mnoha jiných případech i zde platí, že příliš dlouhé chození s džbánem pro vozu nekončívá dobře a „jen” nevyjetí na plánovanou cestu nemusí být jediným problémem.
Připomíná to práce našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained, který se zaměřil na to, co provoz auta s vybitou baterií udělá s alternátorem. Nejdříve u svého auto provedl všemožná měření po studeném startu s nabitou baterií. Sledoval napětí akumulátoru a alternátoru, dále jím produkovaný proud a teplotu. Data zjišťoval v několika jednominutových intervalech po startu a po krátké jízdě. Následně baterii vybil, vůz nastartoval z externího zdroje a opět sledoval jednotlivé parametry.
Podrobná čísla můžete vidět na videu níže, kde je vyobrazen i srovnávací graf závislosti teploty alternátoru na stavu akumulátoru s přibývajícím časem od startu motoru. Lze z něj vyčíst, že s vybitou baterií je alternátor zatížen značně více a tím pádem se podstatně rychleji zahřívá na vyšší teplotu.
Zvýšená teplota alternátoru může způsobit poškození vnitřních částí, které nevydrží dlouhodobě tepelné působení. Paradoxní je, že zatímco baterii nízká teplota spíše trápí, sekundární problémy pomáhá alespoň částečně řešit. Jinými slovy - v chladu, jako je nyní, se baterie snáze vybije, přehřívaný alternátor se ale za jízdy snáze chladí. To ale neberte jako důvod, proč nyní starost o baterii ignorovat.
Tak jako tak je třeba říci, že krátkodobé zatížení v případě vybité baterie alternátoru neublíží, ale dlouhodobé ježdění se slabou baterii už alternátoru prospívat nebude a snadno může způsobit jeho předčasný kolaps. Repasování nebo nákup nového alternátoru je výrazně dražší záležitostí proti udržování baterie v dobré kondici pomocí nabíječky nebo včasného nákupu nové náhrady.
Pokud řidič uvízne mimo dosah nabíjecího kabelu, je samozřejmě lepší jednorázově jakkoliv nastartovat a dojet do bezpečí, dlouhodobé používání auta se skomírající baterií je nicméně opravdu zbytečné riziko. Více se vyplatí včasná výměna nebo u nárazově používaných vozů průběžné preventivní dobíjení ze zásuvky v garáži - existují systémy udržující baterii fit bez toho, aniž by ji neustálým dobíjením ničily.
![Ježdění s autem se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru - 1 - Jezdeni autem se slabou baterii 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Ježdění s autem se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru - 2 - Jezdeni autem se slabou baterii 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Ježdění s autem se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru - 3 - Jezdeni autem se slabou baterii 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Akumulátor už dnes ve většině aut není vidět, ať už je v motorovém prostoru, nebo kdekoli jinde. Ale pořád v něm je a pořád je stejně důležitý - dlouhodobé ježdění se slabou baterií může způsobit nejen problémy na cestách, ale i předčasně zničit alternátor. Proto je vhodné o něj patřičně pečovat, zvlášť v zimě. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: Explained@Youtube
Bleskovky
Nejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
před 3 hodinamiBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025
Nejčtenější články
Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
10.1.2025Tesla ukázala faceliftovanou verzi svého bestselleru. Problematičtějším modelem už se inspirovat nemohla
10.1.2025Škoda loni někomu prodala jako nová dávno nevyráběná auta, to nejstarší se nedělá už 10 let
10.1.2025Nová velká Dacia Bigster zná své první ceny. Bude to nejspíš hit i přes zklamání z interiéru
10.1.2025Dodge má problém, jeho nové elektrické Chargery „umírají” v rukou majitelů hned pár kilometrů po převzetí u dealerů
10.1.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.09. 21:49 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 02.08. 11:43 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch
- Detektory policejních radarů 02.06. 20:32 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.06. 18:09 - Snowman000