Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ježdění s autem se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru
14.11.2020 | Mirek Mazal
Na některých věcech se nevyplatí šetřit a akumulátor automobilu je možná překvapivě jednou z nich. Nejde tu jen o to, že jednoho dne možná nenastartujete, jeho stav současně týrá alternátor.
Že vybitý akumulátor není dobrá věc, poznal snad už každý řidič, kterému už stačil zaschnout inkoust na řidičském průkazu. Pro fungování jakkoli modernějšího vozu je nabitá baterie životně důležitým komponentem, bez něhož jej nejenže nelze uvést do provozu, ale kolikrát ani pokračovat v jízdě. Přesto péči o něj mnozí podceňují, jeho stav nekontrolují a jezdí s ním tak dlouho, dokud jednoho dne nepřijdou k vozu a už s ním neodjedou.
Zní to jako přijatelný způsob, jak potenciál akumulátoru využít do poslední kapky, však nejde o úplně levnou věc - na některá auta může stát i mnoho tisíc korun. Stejně jako v mnoha jiných případech i zde platí, že příliš dlouhé chození s džbánem pro vozu nekončívá dobře a „jen” nevyjetí na plánovanou cestu nemusí být jediným problémem.
Připomíná to práce našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained, který se zaměřil na to, co provoz auta s vybitou baterií udělá s alternátorem. Nejdříve u svého auto provedl všemožná měření po studeném startu s nabitou baterií. Sledoval napětí akumulátoru a alternátoru, dále jím produkovaný proud a teplotu. Data zjišťoval v několika jednominutových intervalech po startu a po krátké jízdě. Následně baterii vybil, vůz nastartoval z externího zdroje a opět sledoval jednotlivé parametry.
Podrobná čísla můžete vidět na videu níže, kde je vyobrazen i srovnávací graf závislosti teploty alternátoru na stavu akumulátoru s přibývajícím časem od startu motoru. Lze z něj vyčíst, že s vybitou baterií je alternátor zatížen značně více a tím pádem se podstatně rychleji zahřívá na vyšší teplotu.
Zvýšená teplota alternátoru může způsobit poškození vnitřních částí, které nevydrží dlouhodobě tepelné působení. Paradoxní je, že zatímco baterii nízká teplota spíše trápí, sekundární problémy pomáhá alespoň částečně řešit. Jinými slovy - v chladu, jako je nyní, se baterie snáze vybije, přehřívaný alternátor se ale za jízdy snáze chladí. To ale neberte jako důvod, proč nyní starost o baterii ignorovat.
Tak jako tak je třeba říci, že krátkodobé zatížení v případě vybité baterie alternátoru neublíží, ale dlouhodobé ježdění se slabou baterii už alternátoru prospívat nebude a snadno může způsobit jeho předčasný kolaps. Repasování nebo nákup nového alternátoru je výrazně dražší záležitostí proti udržování baterie v dobré kondici pomocí nabíječky nebo včasného nákupu nové náhrady.
Pokud řidič uvízne mimo dosah nabíjecího kabelu, je samozřejmě lepší jednorázově jakkoliv nastartovat a dojet do bezpečí, dlouhodobé používání auta se skomírající baterií je nicméně opravdu zbytečné riziko. Více se vyplatí včasná výměna nebo u nárazově používaných vozů průběžné preventivní dobíjení ze zásuvky v garáži - existují systémy udržující baterii fit bez toho, aniž by ji neustálým dobíjením ničily.



Akumulátor už dnes ve většině aut není vidět, ať už je v motorovém prostoru, nebo kdekoli jinde. Ale pořád v něm je a pořád je stejně důležitý - dlouhodobé ježdění se slabou baterií může způsobit nejen problémy na cestách, ale i předčasně zničit alternátor. Proto je vhodné o něj patřičně pečovat, zvlášť v zimě. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: Explained@Youtube
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 2 minutamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před hodinouTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 3 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 4 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva