Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jednou z nejspolehlivějších moderních ojetin je přehlížená dieselová Mazda, s věkem jako by zrála
25.4.2023 | Petr Prokopec
Auta jsou s přibývajícím stářím obvykle stále více zralá leda na vrakoviště. Vlastně to platí bez výjimky, zub času ale některá staví do stále lepšího světla ve srovnání s jinými. Mazda CX-5 patří mezi ně, hlavně ve své první generaci.
Mazda CX-5 patří mezi SUV k těm, kterým to i po letech sluší. Platí to o obou dosavadních generacích, které se dočkaly vždy dlouhé přední kapoty. Naznačen je tím sportovní charakter, který se odráží jak v interiéru, tak v případě naladění podvozku. A nakonec i pod kapotou, ovšem jen v těch zemích, kde je nabízen přeplňovaný 2,5litrový čtyřválec. S ním totiž výkon stoupá na 250 koní a točivý moment na 430 Nm, Mazda měla navíc minimalizovat prodlevu turba, a tak vylepšila i každodenní použitelnost. Skutečně tak lze jen litovat, že tento motor do Evropy kvůli příliš vysoké papírové spotřebě nezamířil.
Nedá se nicméně předpokládat, že by se absence této jednotky zasloužila o nepříliš oslnivé prodeje, zejména ve srovnání s konkurencí. Takový Volkswagen Tiguan má v posledních letech v Evropě na kontě asi čtyřnásobně vyšší prodeje, Hyundai Tucson na tom byl loni dokonce skoro pětkrát lépe. Má to ale dvě výhody - jednak se kvůli tomu můžete za volantem Mazdy CX-5 cítit výjimečněji, a dávat tak najevo trochu odlišný přístup k autům. Především pak ale můžete doufat v nižší ceny autobazarech, protože zájem o Mazdy je menší i tam.
Pohled na poruchovost tohoto modelu podle dat německých technických kontrol ovšem nenaznačuje, že by za nižším zájmem stála nespolehlivost, to ani náhodou. V kategorii dvou- až tříletých aut sice CX-5 spadá do podprůměru, ovšem pouze těsně. S přibývajícím věkem se nicméně jeho pozice neustále lepší a mezi SUV patří mezi špičku. Navíc je třeba dodat, že u TÜV evidují nesoulad mezi výsledky naftových a benzinových verzí - diesely jsou na tom z hlediska dlouhověkosti citelně lépe a patří mezi jedny z největších držáků vůbec.
Pochopitelně to ale neznamená, že byste mohli sáhnout po kterémkoli kousku, který vám jeho dosavadní majitel nabídne. Nejslabším článkem CX-5 jsou brzdy a světla. Zajímavé - i když s ohledem na výše zmíněné nikoli překvapivé - je, že problémy s nimi stíhají především novější modely. Brzdové kotouče druhé generace se totiž ničí poměrně rychle, stejně jako kritika prší na přední lampy. A jelikož hlavně LEDková světla nejsou zrovna levnou záležitostí, mohlo by vás jakékoliv pochybení při výběru hodně mrzet.
Při pohledu na data o hmotnosti je pak pochopitelné, proč Mazda nemá problémy s tlumiči, pružinami nebo nápravami. Ve srovnání s konkurencí je totiž CX-5 doslova muší vahou, a to přesto, že třeba zmiňovaný Tiguan na délku přesahuje. Odlehčená konstrukce a tenčí plechy nicméně mají i svou stinnou stránku, kterou je koroze. Ta se u japonského SUV objevuje sice o trochu méně často než u spřízněných sedanů, hatchbacků a kombíků, přesto však dokáže potrápit. Výfuku se nicméně rez vyhýbá, nebo jej nenahlodává za hranici únosnosti.
Zbývá už jen nahlédnout pod kapotu, kde je únik oleje z motoru či převodovky spíše ojedinělou záležitostí. Nicméně v případě druhé generace dochází u dieselů často k zakarbonování, zatímco u první generace mají problém se vstřikovači. Jsme tak ve finále, kdy lze konstatovat, že mimo titul jednoho z nejhezčích SUV se CX-5 může chlubit i velmi dobrým hodnocením v rámci spolehlivosti. Ceny jsou pak skutečně příznivé aspoň na dnešní dobu - první generace (od 2012) startuje okolo 150 tisíc Kč, ta druhá (formálně od 2016, reálně spíše 2017. A ano, byl to spíš velký facelift) začíná přibližně na 340 tisících Kč.



Mazda CX-5 první generace oproti svému nástupci možná není tak šik, paradoxně je však odolnější. Foto: Mazda
Druhá generace pak dojíždí hlavně na brzdy a přední světlomety. Foto: Mazda
Zdroje: TÜV, Auto Bild
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 7 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 9 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 10 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva