Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jedním z nejporuchovějších aut vůbec je soupeř vyhlášených německých držáků, jeho ceny jsou ale lákavé
6.12.2022 | Petr Prokopec
Ve statistikách spolehlivosti jej nejčastěji najdete ve druhé stovce hodnocených aut, tedy na samotném dně. To je skoro neuvěřitelné, uvážíme-li, že jde o přímého soka Audi A6 a Mercedesu E, tedy jedněch z největších držáků vůbec. BMW 5 ale nedostatky kompenzuje cenou.
Je to z podstaty lákavé auto, však jde o stále ještě vizuálně odměřený, komfortní a přitom řidiče neotravující stroj vyšší střední třídy, který umí posloužit skoro čemukoli, co si na silnicích usmyslíte. Jeho praktická využitelnost pak jen roste v případě volby verze kombi, která nabízí dostatek místa pro pětici cestujících i jejich zavazadla. Pod přední kapotou vždy odváděly a do značné míry stále odvádí svou práci zejména řadové šestiválce, jejichž vysoký výkon míří primárně na zadní nápravu. Ta přední tak mohla posílat k řidiči dostatek informací, díky kterým můžete bez problémů odvézt děti do školky, starou almaru na chatu a ještě se na zpáteční cestě pobavit s rozevlátou zádí ovládanou plynovým pedálem.
To všechno platí o BMW řady 5 prakticky bez ohledu na zvolenou generaci. Jeho jediný viditelný problém? Cena. Jako manažerská limuzína či kombík prémiové značky BMW 5 nikdy nebylo levným vozem a v posledních letech je to patrné obzvlášť. Současná provedení G30 a G31 startují na 1,46 milionu korun, na trhu ale jsou už od roku 2017. Dopřát si je tedy můžete i jako ojetiny, což pochopitelně platí také o předchůdcích. Problém ceny tím vyřešíte, vystavíte se tím ale jinému, méně viditelnému a vpravdě překvapivému - o spolehlivé auto nejde ani zdaleka.
Je to zvláštní, neboť jak Audi A6, tak Mercedes třídy E platí za pravý opak. Řada 5 je ale ostudou nového TÜV Reportu, když už i mezi nanejvýš 3 roky starými vozy okupuje 109. místo ze 130 hodnocených aut a tykat si může leda s Fiatem Panda. Jasně, je tu vysoký průměrný nájezd, ale ten je zmíněným konkurentům vlastní též a v pořadí jsou úplně jinde - Audi A6 je 22. a Mercedes E okupuje 26. pozici. Mezi 4- až 5letými vozy se nakrátko odlepuje ode dna, aby ale mezi těmi 6- až 7letými padlo skoro úplně až na něj - je to 116. nejhorší auto ze 117 celkem. To je skutečně až fascinující stejně jako fakt, že řadu 5 najdete nejčastěji za hranicí první stovky.
Tím vůz skutečně neláká, jeho špatná pověst se ale odráží v cenách, které lákat naopak mohou. Podívejme se tedy na jednotlivé generace a jejich typické problémy, abyste věděli, jakých kusů se vyvarovat, když na pětku budete mít přece jen spadeno. Rozhodně totiž neplatí, že by jakýkoli použitý exemplář byl automaticky špatný.
Nejprve si posvítíme na poslední generaci G30/G31, u které již musíte dávat velký pozor na to, co vlastně kupujete. I když jde stále o typicky alespoň šestiválcové auto, pod označením 530i se nyní skrývá už jen čtyřválcová verze, což je řadu 5 přece jen poněkud neadekvátní. Šestiválcová verze 540i pak příliš neoslnila ani v dlouhodobém testu Auto Bildu (to aby někdo netvrdil, že jde jen o problém hodnocení TÜV), neboť muselo být nahrazeno řízení a systém Vanos působil nemalé problémy. Další problémy způsobilo špatné upevnění sedadla řidiče či palivové pumpy, což musely vyřešit oficiální svolávací akce. Tak jako riziko vznícení od baterie.
Stěžejní problémy tím ale u nejnovějšího provedení v podstatě končí, v dalších případech již není na vině ani tak automobilka, jakožto spíše předchozí majitel. Proto vyhlédnutý vůz řádně zkontrolujte, ceny startují už okolo 400 tisíc Kč, což je na stále vyráběný model této třídy lákavá suma. Totéž pak ve výsledku musíte udělat i u předchozí generace F10 (sedan) a F11 (kombi). Nejlevnější kousky navíc můžete mít už od 150 tisíc Kč, což na maximálně 11 let staré auto není vůbec špatné. Jenže tomu je přímo úměrná také míra potenciálních rizik, zvlášť u pětky.
Problémy může způsobit parkovací brzda, která vysává baterku rychleji než Češi točené pivo po návratu na restaurační zahrádky. Stejně tak tu máme úniky oleje, špatně těsnící ventil recirkulace výfukových plynů, špatně sestavené předpínače bezpečnostních pásů, selhání dětských pojistek či znovu trable se systémem Vanos u šestiválcových motorů. A aby toho nebylo málo, vyplatí se také zkontrolovat tlumiče a pružiny, stejně jako hřídele. V podstatě tak stačí zvolit špatný vůz, a rázem jej platíte dvakrát.
Situace se nemění ani ve chvíli, kdy se rozhodnete, že váš rozpočet stačí pouze na koupi generace E60/E61. Ta je sice k dispozici od pouhých 50 tisíc korun, nicméně vysněné vlastnictví se velmi snadno může změnit v noční můru. Pomalu neexistuje oblast, kterou byste neměli prověřit s velkou obezřetností, zvláště pokud kupujete exemplář z počátku výroby. O výfuk se sice ještě bát nemusíte, ovšem únik oleje z motoru je pomalu jistotou, přičemž rozhodně nejde o levnou záležitost.
Péči budou potřebovat rovněž brzdy, a to nikoliv jen kotouče nebo destičky, ale také hadičky, které již mohou být zpuchřelé. Stejně tak je třeba u dvoulitrových dieselů dávat pozor na rozvodový řetěz, zatímco u šestiválců může dojít k destrukci klapek sání. Elektrickou soustavu trápí zkraty baterie a u této generace se mohou objevit problémy se světly, které jinak trápí hlavně mainstreamové značky. A to klidně již po dvou třech letech, zatímco v případě BMW jde spíše o sedm či devět let.
Suma sumárum se tak BMW řady 5 jeví jako sice lákavá koupě, potenciálních patálií je ale slušný seznam. A jak jsme již zmínili, omlouvat to nelze ani tím, že mnichovský sedan a kombík najíždějí ve spousty kilometrů, protože třída E a A6 jsou na tom v průměru prakticky úplně stejně. Pokud se vám ale podaří málo jetý vůz s jasnou a nepříliš bohatou historií, může to být zajímavá volba - obecně nízké ceny tlačí dolu i sumy požadované za pěkné exempláře.



Stávající generace BMW řady 5 G30 (či G31 u kombi) je jedním z nejméně spolehlivých ojetých aut vůbec. Foto: BMW
Předchozí provedení F10 (v případě kombíku F11) má též spoustu much, díky nimž se může vlastnictví řádně prodražit. Foto: BMW
BMW 5 E60/E61 je už dnes dost staré auto, ceny ale padají blízko nule. Foto: BMW
Zdroj: TÜV
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva