Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jde to i u nás: Čech se levně dostává k supersportu opravou bouračky
21.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Opravit bouraný supersport vlastníma rukama a dostat se k němu levněji jistě není snadná práce. Přesto se do toho lidé pouštějí, i v České republice.
Už jsme psali o lidech, kteří si doma vlastnoručně opravují nabourané supersporty. Poprvé to bylo vloni a v hlavní roli bylo Ferrari, teprve před pár dny se pak objevily zprávy z amerického Oregonu, kde domácí opravou prošel Lotus Evora. Motivace k něčemu takovému je přes drobné rozdíly v okolnostech vždy stejná - dostat se k jinak nedostupnému autu, které běžně stojí miliony, za cenu srovnatelnou s podstatně s obyčejným autem. A právě tyto případy dokazují, že něco takového je možné - chce to pořídit vhodný základ za rozumné peníze, adekvátní schopnosti, spoustu času, píle a odhodlání a nebát se při opravě použít díly z druhé ruky. Rázem se tak stane, že do velmi dobrého stavu uvedete za relativně malou částku auto, které by jinak bylo v nejlepším případě odsouzeno k rozprodeji na díly.
Píšeme o tom, protože chceme práci podobných lidí ocenit, ale také další inspirovat a motivovat k něčemu podobnému. Podobné pokusy se tak dnes nedějí jen ve Francii či v USA, ale i v české kotlině, jak se po zveřejnění druhého zmíněného případu podělil jeden z členů našeho diskusního fóra .
Nutno říci, že netroškařil - pořídil si bourané Lamborghini Gallardo LP560-4 z roku 2008. Za zhruba 30 tisíc Eur (811 tisíc korun) dostal bouraný vůz, který sice měl již opravenou karoserii, ale označit ho za „nekompletní” by bylo nedostatečné. Chyběly celé brzdy včetně hadiček a třmenů, vnější skla zpětných zrcátek, různé části interiéru včetně airbagů nebo pásů, okno levých dveří včetně stahovačky a těsnění, kousky chladicího systému, vana zavazadelníku, plasty v podbězích, kryty podvozku, úchyty nárazníků a všemožné další šroubky, úchytky apod. Z nejpodstatnějších věcí chyběla kardanová hřídel, posilovač řízení a přední diferenciál. Není tedy divu, že vůz koupil tak levně - běžně se cena Gallard z roku 2008 pohybuje někde od 2 milionů Kč výše.
Nekoupil ale nic - motor i převodovka byly údajně v pořádku, motor i nastartoval, ale bez chlazení ho samozřejmě nelze nechat běžet. Při rozborce po koupi ovšem bylo zjištěno, že chybí spousta dalších dílů, které majitel zatajil, na něco podobného je třeba se v těchto případech připravit. Ale český dobrodruh ani tak nelituje. Bere to jako zábavu a většinu práce na autě odvede sám, příp. s pomocí kamarádů a rodiny. Práce jsou ale o to náročnější, že auto není kompletní - máte-li před sebou „bouračku”, ale kompletní, prostě ji opravíte, kdežto v tomto případě má stavitel vytištěné technické výkresy auta a pastelkou si vybarvuje, co chybí.
Pochopitelně to chce něco do startu - prostornou garáž se zvedákem, nářadí a diagnostiku už má a nadšení pro věc mu také jednoznačně nechybí. Celkové náklady na chybějící díly, samozřejmě použité, příp. neoriginální, spočítal na 12 tisíc Eur (cca 324 tisíc korun), takže bez práce by měly finální náklady být okolo 42 300 Eur, tj. cca 1,14 milionu korun bez DPH, něco přes 1,3 milionu s daní.
To zní skutečně výhodně, neboť toto konkrétní Gallardo má nízký kilometrový proběh a taková se v kompletním stavuj prodávají za ceny okolo 85 - 95 tisíc Eur. To už jsme na 2,7 milionu Kč - dostat se k takovému autu za poloviční cenu zní zajímavě.
Volba na toto auto, tedy Lamborghini - a zejména novější jako Gallardo - nepadla náhodou. Sdílí hromadu různých menších součástek s vozy Audi, což je při jejich shánění velkou výhodou - jsou levnější i dostupnější. Proto nepadla volba na Ferrari nebo Aston Martin, které by též bylo možné takto „vystavět”, ale ne tak výhodně, používají specifičtější komponenty. Přesto nečekejte, že by zde stačilo otevřít ETKU škodovky a vyrazit do dílny. Některé součásti musí stavitel shánět díly po celém světě - něco přišlo i z Nového Zélandu.
Na voze pracuje v tuto chvíli asi dva měsíce a spoustu dílů má, ale další chybí - např. brzdy, pravé přední světlo, jednotka klimatizace a systém zvedání přední nápravy pro retardéry a vjezdy do garáže. Ten však byl zavržen, protože je prý příliš drahý a k ničemu. „Budu muset dávat pozor a vybírat si cesty jen s malými retardéry, nebo to zvednout nějak jinak,” říká.
„Počítám, že na něm budu dělat ještě tak dva měsíce, než vyjedu,” uvádí též. V každém případě mu budeme držet palce, pustit se do takového projektu chce ohromnou dávku odvahy a trpělivosti - a to i ze strany nadšencovy partnerky. Stavitel to bere jako technickou výzvu, jako snahu dokázat si, že něco tak velkého vlastními silami zvládne, a zčásti i jako investici.
Jak ukazují fotky, práce je tu skutečně ještě spousta, další průběh můžete sledovat přímo na našem fóru. A nebo našem webu, k tomuto projektu se určitě ještě vrátíme.
Tohle Gallardo kompletuje nadšenec ve vlastní garáži v České republice, nezbývá než držet palce
Zdroj: Fórum Autoforum.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva