Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr?
15.11.2018 | Mirek Mazal
Řešení nasávání vzduchu do motoru má na jeho výkon v obecné rovině nesporný vliv, ale jak moc jej dokáže ovlivnit pouhý vzduchový filtr? Praktické srovnání několika variant má pozoruhodné výsledky.
Výkonové parametry motoru jsou pro motoristy velmi důležitým faktorem při výběru nového auta. Někdy není možné pořídit si silnější pohonnou jednotku rovnou, proto na řadu přicházejí pozdější úpravy. Existují tovární postupy kryté zárukou, nebo levnější varianty s nejistým výsledkem.
Častou volbou spořivých lidí je nákup sportovního filtru do sériového airboxu. Výrobci na obalech slibují zvýšení výkonu, možná z toho důvodu obvykle následuje maximálně placebo efekt. Skutečný přínos pouhé výměny vložky sání byl několikrát zpochybněn. Řešení celého vedení čerstvého vzduchu do motoru je složitá věc, kterou automobilky zkoumají s ohledem na všechny myslitelné faktory. Rychlá náhrada jediného dílu bude jen stěží znamenat prokazatelné zlepšení bez negativních efektů - to by takto postupoval přímo výrobce.
Někteří motoristé stále nevěří, nejen pro takové může být přínosem nový pokus našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained. Ten vzal čtyři vzduchové filtry - čistý sériový, špinavý sériový, levný a konečně drahý bavlněný s příslibem zvýšení výkonu. Všechny čtyři nainstalované kusy Jason otestoval třikrát na válcové brzdě, přesné rozdíly ve zrychlení změřil v provozu pomocí zařízení zvaném VBox. Zkušebním automobilem se stalo Subaru XV s atmosférickým motorem o udávaném továrním výkonu 110 kW (150 koní) a 197 Nm.
Snaha zjistit, zda fungují výkonnostní filtry, začala špinavým kusem provozovaným delší dobu. Odhadovaný nájezd 5-10 tisíc kilometrů je vidět na zachyceném množství nečistot. Nejlepší hodnoty ze tří měření na válcové brzdě ukázaly 118 kW (160 koní) a 186 Nm.
Pokračování testu následovalo čistým filtrem z nabídky originálního příslušenství Subaru. Absence zachyceného listí, mrtvého hmyzu, prachu a jiných nečistit způsobilo nárůst výkonu o 1 kW na 119 kW (162 koní) a točivý moment se změnil o desetiny, po zaokrouhlení můžeme hovořit opět o 186 Nm.
Větší změna nastala až u třetího zástupce levných autodílů. Laciný filtr se projevil v řeči čísel navýšením na 122 kW (165 koní) a 191 Nm. Proti původní špinavé tedy přišlo zvýšení o 4 kW a 5 Nm. Ušetřené peníze proti standardnímu příslušenství paradoxně povzbudily motor do života.
Čtvrté kolo patří filtru renomované značky z USA, firma nezapomněla na krabici natisknout lákavé informace o zvýšení výkonu a tím pádem i akcelerace. Počítač napojený na válce v laboratoři ukázal 122 kW (165 koní) a 194 Nm, což jsou nejlepší naměřená čísla.
Na řadu přišlo ověření zjištěných hodnot v reálném provozu, přesnost měření zajistil tradiční VBox napojený na GPS. Subaru zkušebně zrychlovalo ve dvou režimech, měřený úsek číslo jedna se pohyboval v rychlosti od 32 do 97 km/h, druhý sledovaný úsek probíhal v rozpětí 72 až 97 km/h. Vše na druhý převodový stupeň s venkovní teplotou 11,7 stupňů Celsia.
Vůz s dlouhodobě používaným filtrem z rychlosti 32 km/h na 97 km/h zrychloval za 8,96 sekundy. Kratší disciplína 72-97 km/h byla otázkou 3,59 sekundy. Čistý díl přímo z autorizovaného obchodu byl dokonce mírně horší (9,01 sekundy a 3,61 sekundy). Zhoršení vložením čerstvě rozbalené součástky způsobilo zpomalení o zanedbatelných 0,05, respektive o 0,02 sekundy.
Levný filtr na měřeném úseku znamenal jízdu mezi 32 km/h na 97 km/h za 8,91 sekundy. Proti tomu 72-97 km/h ujelo Subaru za 3,56 sekundy. Proti předchozímu měření s čistým airboxem vidíme 0,1 sekundy zlepšení v prvním případě a o 0,05 sekundy příhodnější zrychlení v případě druhém. Došlo k potvrzení dříve zjištěného, uspořené peníze se vážně projeví lepší dynamikou.
Závěr patří omyvatelné bavlněné vložce červené barvy. Tištěný popisek od výrobce se vyplnil, byť nemůžeme hovořit o citelném povzbuzení agregátu, které by stálo za zvážení. Rychlost 32 km/h až 97 km/h uspíší sportovní doplněk na 8,81 sekundy a sekci 72-97 km/h projede takto vybavené XV za 3,49 sekundy. Odečtem od originálního filtru přímo z krabičky můžeme sledovat zlepšení o 0,2 sekundy a 0,12 sekundy.
Čísla jsou jasná a kopírují výsledky dynamometru. V tomto případě nelze pozitivní efekt „tunignového” filtru rozporovat, na planetě ale asi není osoba, která by dokázala tak drobné zlepšení zrychlení vnímat...










Jason Fenske z Engineering Explained se podrobně zajímal o vliv vzduchového filtru na výkon motoru. Došel k zajímavým závěrům
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 11 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva