Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit?
11.5.2019 | Mirek Mazal
Existuje dost řidičů, kteří dávají přednost ručnímu řazení, v některých segmentech už ale zkrátka nemají z čeho vybírat. Pokud tedy je třeba vzít na milost automat, jaký typ zvolit?
Manuální převodovky můžeme označit za vymírající druh. Viceprezident divize BMW M Peter Quintus před dvěma lety předpovídal definitivní konec manuálů a podle současné nabídky německé značky nebyl daleko od pravdy. Nadřízený Quintuse a současný šéf divize M, Frank van Meel, souhlasí. Podle něj automaty dávají racionální smysl, protože jsou rychlejší a snižují spotřebu, takže je velice pravděpodobné, že žádné další BMW M s ručním řazením po konci současné M4 už nevznikne.
Tento trend má hned několik důvodů. V prvé řadě jde o to, co zmiňuje van Meel - automatická převodovka dnes klidně i s 10 stupni umí být při měření normované spotřeby úspornější a změřená data jsou papírově přívětivější. V dnešní době pokut za nadlimitní spotřebu resp. emise CO2 zajímá automobilky hlavně výsledek testu spotřeby pohonných hmot při oficiálních testech a v těch dokážou mnohastupňové automaty zářit. Reálný přínos pro běžné uživatele je sporný, ale ten není tak důležitý jako mír s Bruselem.
Významnou roli hraje i postupné prosazování alternativních pohonů a bezpečnostních systémů, které jsou snadněji párovatelné s automatickými převodovkami, často bez ní nemohou vůbec fungovat. Podstatným faktorem je i méně záručních oprav pro výrobce, neboť se třemi pedály a „fofrklackem” toho lze více zkazit, s čímž souvisí i obecná vyšší odolnost automatů vysokovýkonným motorům. A pochopitelně, roli hrají i preference zákazníků, kteří si sami touží řadit stále méně.
Ať už jsou ale důvody vymírání manuálů jakékoli, jejich mizení z nabídky je neoddiskutovatelné. Pokud například chcete výkonné auto s více jak 400 koňmi, čtveřicí nebo pěticí dveří a manuálem, nekoupíte dnes už v Evropě nic. Ještě loni tu bylo alespoň BMW M3 a Alfa Giulia QV, M3 ale skončila zcela a Giulia už je k mání jen s automatem. Pokud přesto chcete auto, které se manuálem nenabízí, ale rádi byste automat, který vám bude nejméně vadit, po čem sáhnout?
Pochopitelně, všechno bude kompromis, neboť automat bez ohledu na konfiguraci nikdy nenahradí pocit dokonale trefeného převodu pomocí ručního řazení. Některé samočinné převodovky ale k řidičské nirváně mají alespoň blízko.
Nejlepším kompromisem jsou obecně dvouspojkové převodovky, které mohou mizerně fungovat v automatických režimech, ale v těch manuálních, kdy si převody volíte pádly pod volantem, jsou ale zkrátka nejlepší. Reagují nejrychleji a také samotné přeřazení probíhá nejrychleji a nejhladčeji.
Ale pochopitelně, není dvojspojka jako dvojspojka. Ty řidičsky nejpřívětivější najdeme ve sportovních autech či sportovních derivátech běžnějších modelů. Za vrchol si dovolíme označit PDK z díly automobilky Porsche. Dvouspojkový systém Porsche je nejschůdnější a zároveň nejdražší šance vydržet jízdu bez spojkového pedálu. Jde ve své podstatě o technicky i elektronicky vyladěné koncernové DSG, které je ve většině svých iterací též schůdnou volbou.
Dvouspojka Volkswagenu i Porsche má jeden dopředu vybraný rychlostní stupeň a po dosažení optimálních otáček pro řazení výš dojde pouze k postupnému vypínání první spojky za současného zapínání druhé spojky. Změna převodu je rychlá, téměř bez přerušení přenosu hnací energie na kola. Klidná jízda probíhá obvykle bez většího škubání, ale cenový rozdíl a odlišný přístup různých vývojářů jde poznat hlavně při rychlém tempu s častým podřazováním, kdy mechanismus musí vybírat jiný než předvolený rychlostní stupeň.
Schůdná cesta může vést také přes dobře naladěný automat s hydrodynamickým měničem. Takový automat ZF najdete v mnoha modelech značek BMW, Jaguar, Land Rover, přidala se také nová Toyota Supra, řada produktů Fiat Chrysler a dokonce i Bentley. Ne všude je naladěn tak, aby z něj nadšený řidič nepouštěl páru ušima, hydrodynamika ZF ale technicky dovoluje alespoň zbytek kontroly nad vozidlem a zejména u BMW se chová docela racionálně. Verze 8HP slibuje menší skoky mezi rychlostmi a velký celkový převodový poměr, který může mít pozitivní vliv na hlučnost a reálnou spotřebu.
Samozřejmě, ruční řazení je jen jedno a manuál s precizně fungující řadicí pákou i správně naladěnou spojkou je z podstaty nenahraditelný. Ale berte tam, kde nic není... Porsche 911 s PDK, Audi RS s DSG nebo třeba BMW 340i s klasickým automatem ZF urazí i mezi nadšenými řidiči málokoho.
Manuální převodovky končí a jednou na ně budeme vzpomínat
Dnes dominují automaty, většina dvouspojkových nebo některé „hydrodynamické” od ZF se dají snést i v kůži nadšence
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 5 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 6 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 8 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 9 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva